Vakantiejob bij NMBS ?

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vakantiejob bij NMBS ?

Bericht door Steven »

jobstudenten achter een loket dient om info te geven niet om verkoop te doen want die opleiding neemt te veel tijd in, dus folders uitdelen, de mensen wegwijs maken in het station en zo meer. Om achter het loket te zitten en te verkopen heb je al zeker een aantal maand opleiding nodig.
Reuel

Re: Vakantiejob bij NMBS ?

Bericht door Reuel »

Oké bedankt, ik heb het maar vluchtig gelezen en bijgevolg niet aandachtig. Maar vanaf welke leeftijd nemen ze nu een jobstudent aan?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vakantiejob bij NMBS ?

Bericht door Steven »

zoals al eerder vermeld hier is het normaal vanaf 18 jaar en onder voorwaarde dat je familie bent van spoorwegpersoneel.
Reuel

Re: Vakantiejob bij NMBS ?

Bericht door Reuel »

Verdorie, dan val ik buiten categorie. Mijn moeder heeft wel een tijdje bij de NMBS gewerkt, maar ik vermoed dat zoiets niet telt? Kwestie van dat volgend jaar eens te proberen.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vakantiejob bij NMBS ?

Bericht door groentje »

Als ze een papiertje in het openbaar uithangen, kan je het natuurlijk altijd proberen. Wie niet waagt, niet wint. Misschien vinden ze niet genoeg kinderen-van-NMBSers om alle werk te doen? Het ergste dat je kan overkomen is een 'neen' terugkrijgen.
Galactic

Re: Vakantiejob bij NMBS ?

Bericht door Galactic »

Steven schreef:jobstudenten achter een loket dient om info te geven niet om verkoop te doen want die opleiding neemt te veel tijd in, dus folders uitdelen, de mensen wegwijs maken in het station en zo meer. Om achter het loket te zitten en te verkopen heb je al zeker een aantal maand opleiding nodig.
Wij hebben 3 maanden jobstudenten aan onze loketten gehad, ook voor de verkoop. Er waren telkens 1 of 2 jobstudenten in ons verkoopteam. Ze mochten wel enkel gewone biljetten en passes (go-pass, keycard, ...) verkopen, geen trein- & kortingskaarten.
Ook in andere grote stations in België werden jobstudenten in de verkoop ingezet. Deze jongedames en -heren hebben het moeten doen met 3 dagen opleiding + 2 dagen opleiding aan het loket.
Er waren er andere die inderdaad alleen info mochten geven, anderen die assistentie verleenden (bv. aan rolstoelgebruikers), anderen die in de factage werkten, anderen in het onderhoud, ...

De meesten vonden het een leuke ervaring. Enkelen komen volgend jaar zeker en vast terug, als ze opnieuw de kans krijgen.
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Vakantiejob bij NMBS ?

Bericht door vasonline »

Galactic schreef:
Steven schreef:jobstudenten achter een loket dient om info te geven niet om verkoop te doen want die opleiding neemt te veel tijd in, dus folders uitdelen, de mensen wegwijs maken in het station en zo meer. Om achter het loket te zitten en te verkopen heb je al zeker een aantal maand opleiding nodig.
Wij hebben 3 maanden jobstudenten aan onze loketten gehad, ook voor de verkoop. Er waren telkens 1 of 2 jobstudenten in ons verkoopteam. Ze mochten wel enkel gewone biljetten en passes (go-pass, keycard, ...) verkopen, geen trein- & kortingskaarten.
De meesten vonden het een leuke ervaring. Enkelen komen volgend jaar zeker en vast terug, als ze opnieuw de kans krijgen.
Inderdaad, in Mechelen heb ik ook jobstudenten aan het werk gezien.
Je kon dat eenvoudig weten, omdat er een kaartje 'Jobstudent' hing :wink:

Groetjes,

S.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vakantiejob bij NMBS ?

Bericht door Steven »

is inderdaad blijkbaar toch een nieuw systeem om dat toch toe te laten met beperkte voorwaarden. Ik had in de interne pers ook een artikel gelezen maar daarin werd duidelijk gemaakt dat deze jongeren een speciale polo zouden dragen met de vermelding student op.
Trammist

Re: Vakantiejob bij NMBS ?

Bericht door Trammist »

Maar de "Kinderen Van" - regel blijft dus?
Galactic

Re: Vakantiejob bij NMBS ?

Bericht door Galactic »

Steven schreef:is inderdaad blijkbaar toch een nieuw systeem om dat toch toe te laten met beperkte voorwaarden. Ik had in de interne pers ook een artikel gelezen maar daarin werd duidelijk gemaakt dat deze jongeren een speciale polo zouden dragen met de vermelding student op.
Ze hadden inderdaad een oranje polo aan met de vermelding "student".

Het waren niet enkele familieleden van NMBS-personeel. Iedereen kon solliciteren voor een vakantiejob bij de NMBS. Misschien dat familie van personeel wel wat bevoorrecht werden bij de aanwerving, maar wij hebben ook enkele studenten gehad die totaal geen familie bij de NMBS hadden. Trouwens, op de website despoorwegenwervenaan.be werd er reeds van in april-mei "reclame" gemaakt voor vakantiejobs.

Ik weet niet of er vakantiejobs beschikbaar waren voor de technische functies. Was misschien een ideale manier geweest om studenten warm te maken voor een job bij de NMBS. Momenteel zijn er veel openstaande vacatures voor die technische functies, maar die niet ingevuld geraken. (zie actie van H-HR die een premie geeft aan wie een nieuwe collega voorstelt)
Plaats reactie