Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
TbsGent

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door TbsGent »

Dieselfreak schreef:
TbsGent schreef:in de context plaatsen:
er zitten veel jonge mensen in die zaal (ook studenten) , en zoals je weet is het gebruik van cannabis meer gebruikelijk in die kringen. Als je weet dat het werkzame bestanddeel van cannabis (THC) 3 maanden meetbaar achterblijft in het bloed, is het normaal dat 1/3 van die mensen rechtstaan... want dit wil zeggen dat die mensen de laatste 3 maanden een jointje gerookt hebben.

voor de volledigheid:
als dit actieve bestanddeel wordt aangetroffen in het bloed wordt je onmiddelijk afgekeurd bij de medische controle.
& Wat is hier de reden voor? Dat je niet onder invloed van cannabis een trein mag besturen, is super logisch, maar waarom in godsnaam mag je geen trein besturen als je 3 maanden geleden een joint gerookt hebt?? :shock: Mag je dan ook nadat je alcohol gedronken hebt 3 maanden geen trein/auto/brommer/... besturen?? :?

er is geen logica... dit is inderdaad absurd maar de reglementering bij de NMBS.. zij bepalen de regels, niet ik.
Dit is ook een van de redenen dat er bij de aanwerving zoveel afgekeurd worden.
en cannabis valt onder "drugs" (of zo redeneert de directie) en alcohol klaarblijkelijk niet.

er toch even op wijzen dat er bij de normale medische controle voor TBS geen bloed wordt gecontroleerd, enkel als de bestuurder in kwestie eens iets "voorheeft" gebeurd dit.

Daarom wil ik dit even zeggen:
stel dat er iets gebeurd en er wordt bij de TBS THC in de bloedstroom vastgesteld, dan zal de publieke opinie er direct van maken dat de de TBS in kwestie STONED aan het rijden was, ongeacht het feit dat die TBS misschien net uit 2 maanden vakantie komt , waar hij in marokko eens een jointje heeft gerookt.
Gemakkelijk wel hé, kunnen ze direct de schuld op de TBS steken , ipv de belabberde veiligheidsystemen.

MAW de mensen zullen er direct DIT van maken:
tomdg schreef:
Lijkt mij nogal logisch dat ge niet high met een trein moet gaan rondrijden :shock:

Inderdaad, daarvoor moet je STONED zijn! 8) :lol:
het is altijd zeer nuttig om het eens van een andere kant te bekijken voor een oordeel te vellen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Dieselfreak »

Met andere woorden: je kan je ladderzat drinken en 24 uur later geheel reglementair een trein besturen, maar je rookt een joint, drie maanden later heb je een bloedtest en ze maken er een probleem van... alstublieft zeg, kan het gekker?
TbsGent schreef:Daarom wil ik dit even zeggen:
stel dat er iets gebeurd en er wordt bij de TBS THC in de bloedstroom vastgesteld, dan zal de publieke opinie er direct van maken dat de de TBS in kwestie STONED aan het rijden was, ongeacht het feit dat die TBS misschien net uit 2 maanden vakantie komt , waar hij in marokko eens een jointje heeft gerookt.
Gemakkelijk wel hé, kunnen ze direct de schuld op de TBS steken , ipv de belabberde veiligheidsystemen.

MAW de mensen zullen er direct DIT van maken:
tomdg schreef:
Lijkt mij nogal logisch dat ge niet high met een trein moet gaan rondrijden :shock:

Inderdaad, daarvoor moet je STONED zijn! 8) :lol:
het is altijd zeer nuttig om het eens van een andere kant te bekijken voor een oordeel te vellen.
Wat wil je, de gemiddelde mens denkt niet na.

Geldt de regel dat er geen sporen van drugs in het bloed mogen te vinden zijn trouwens ook voor treinbegeléiders?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door HLE 2302 »

Dieselfreak schreef:Met andere woorden: je kan je ladderzat drinken en 24 uur later geheel reglementair een trein besturen, maar je rookt een joint, drie maanden later heb je een bloedtest en ze maken er een probleem van... alstublieft zeg, kan het gekker?
Als ik me niet vergis mag je als treinbestuurder ook X-aantal uren voor dienstaanvang geen alcohol meer drinken. Iets van 12 uren was dat dacht ik ?

mvg
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
TbsGent

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door TbsGent »

HLE 2302 schreef:
Dieselfreak schreef:Met andere woorden: je kan je ladderzat drinken en 24 uur later geheel reglementair een trein besturen, maar je rookt een joint, drie maanden later heb je een bloedtest en ze maken er een probleem van... alstublieft zeg, kan het gekker?
Als ik me niet vergis mag je als treinbestuurder ook X-aantal uren voor dienstaanvang geen alcohol meer drinken. Iets van 12 uren was dat dacht ik ?

mvg

dat hangt uiteraard af van de hoeveelheden. specifieke reglementering bestaat niet, buiten dat je niet "dronken" naar het werk mag komen.

ga ervan uit dat je de pineut bent zolang ze alcohol in de bloedstroom aantreffen.
TbsGent

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door TbsGent »

TbsGent schreef:
HLE 2302 schreef:
Dieselfreak schreef:Met andere woorden: je kan je ladderzat drinken en 24 uur later geheel reglementair een trein besturen, maar je rookt een joint, drie maanden later heb je een bloedtest en ze maken er een probleem van... alstublieft zeg, kan het gekker?
Als ik me niet vergis mag je als treinbestuurder ook X-aantal uren voor dienstaanvang geen alcohol meer drinken. Iets van 12 uren was dat dacht ik ?

mvg

dat hangt uiteraard af van de hoeveelheden. specifieke reglementering bestaat niet, buiten dat je niet "dronken" naar het werk mag komen.

ga ervan uit dat je de pineut bent zolang ze alcohol in de bloedstroom aantreffen.
ter informatie:

De lever heeft gemiddeld 1,5 uur nodig om een standaardglas alcohol af te breken. Als je dus bijvoorbeeld 10 glazen drinkt, beginnend om 23 uur 's avonds, dan duurt het ongeveer 15 uur voor alle alcohol verwerkt is.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Dieselfreak »

TbsGent schreef:Als ik me niet vergis mag je als treinbestuurder ook X-aantal uren voor dienstaanvang geen alcohol meer drinken. Iets van 12 uren was dat dacht ik ?
Twintig glazen drinken 10 uur voordat je dienst begint, lijkt me geen goed idee. Maar hoe gaan ze controleren of je 11 uur geleden al dan niet een pint gedronken hebt? Na 11 uur is daarvan toch niets meer in je bloed terug te vinden?
TbsGent schreef:De lever heeft gemiddeld 1,5 uur nodig om een standaardglas alcohol af te breken. Als je dus bijvoorbeeld 10 glazen drinkt, beginnend om 23 uur 's avonds, dan duurt het ongeveer 15 uur voor alle alcohol verwerkt is.
Dat verschilt wel per persoon. Er zijn mensen die elke dag 20 glazen verzetten, als hun lever 30 uur nodig had om dat af te breken, zouden ze op de duur nauwelijks nog bloed in hun alcohol hebben.

Wat is de limiet voor treinbestuurders eigenlijk? 0,5 promille, zoals voor autobestuurders, of is de limiet anders? Een grens van 0,0 lijkt me niet haalbaar, want zeer kleine hoeveelheden alcohol ontstaan in het lichaam zelf bij de spijsvertering.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
TbsGent

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door TbsGent »

Dieselfreak schreef:
TbsGent schreef:Als ik me niet vergis mag je als treinbestuurder ook X-aantal uren voor dienstaanvang geen alcohol meer drinken. Iets van 12 uren was dat dacht ik ?
Twintig glazen drinken 10 uur voordat je dienst begint, lijkt me geen goed idee. Maar hoe gaan ze controleren of je 11 uur geleden al dan niet een pint gedronken hebt? Na 11 uur is daarvan toch niets meer in je bloed terug te vinden?
TbsGent schreef:De lever heeft gemiddeld 1,5 uur nodig om een standaardglas alcohol af te breken. Als je dus bijvoorbeeld 10 glazen drinkt, beginnend om 23 uur 's avonds, dan duurt het ongeveer 15 uur voor alle alcohol verwerkt is.
Dat verschilt wel per persoon. Er zijn mensen die elke dag 20 glazen verzetten, als hun lever 30 uur nodig had om dat af te breken, zouden ze op de duur nauwelijks nog bloed in hun alcohol hebben.

Wat is de limiet voor treinbestuurders eigenlijk? 0,5 promille, zoals voor autobestuurders, of is de limiet anders? Een grens van 0,0 lijkt me niet haalbaar, want zeer kleine hoeveelheden alcohol ontstaan in het lichaam zelf bij de spijsvertering.
ge moogt er zeker van zijn dat die limiet veel lager ligt voor TBS. De nmbs hanteert hun eigen reglementering en hoeven zich niet aan de wegcode te houden. ik vermoed dat de grens ligt tot waar het toestel nog kan detecteren.
In de eigen reglementering staat er alleen "dat de TBS niet onder invloed van verdovende of andere producten hun dienst mogen aanvangen". specifieke promille wordt niet gegeven, en is dus vatbaar voor eigen interpretatie door de dienstdoende inspecteur veiligheid. altijd gevaarlijk dat...

Over die "eigen" reglementering die haaks staat op het gezond verstand/algemene opvattingen/wegcode kan ik trouwens wel wat meer voorbeelden geven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Steven »

de limiet is officieel 0 (nul), als ik me niet vergis, bij een controle.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Met andere woorden: je kan je ladderzat drinken en 24 uur later geheel reglementair een trein besturen, maar je rookt een joint, drie maanden later heb je een bloedtest en ze maken er een probleem van... alstublieft zeg, kan het gekker?
Dat is helemaal niet zo gek hoor, gewoon een technologische beperking.
Voor alchohol heeft men goede detectiemethodes,waardoor men kan zien of je recent gedronken hebt of niet.
Voor THC bestaat zoiets nog niet, dus heeft de nmbs geen keuze he. Het is of geen controle ofwel alle gebruik de laatste maanden verbieden. Als er beter drugtesten komen dan zullen ze het waarschijnlijk wel beperken tot recent gebruik :wink:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:de limiet is officieel 0 (nul), als ik me niet vergis, bij een controle.
Met andere woorden: het kan gebeuren dat je níets gedronken hebt en tóch onder invloed bevonden wordt bij een test...
Shrek schreef:Voor THC bestaat zoiets nog niet, dus heeft de nmbs geen keuze he. Het is of geen controle ofwel alle gebruik de laatste maanden verbieden. Als er beter drugtesten komen dan zullen ze het waarschijnlijk wel beperken tot recent gebruik :wink:
Je kan bij zo'n test toch zeker wel zien of iemand een half uur geleden cannabis gebruikt heeft of dat de laatste keer twee maanden geleden was? Of is het gehalte THC in het bloed twee maanden na het laatste gebruik even hoog als na een half uur?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Steven »

Je moet niet eens gedronken hebben, stel je eet voor je gaat werken nog vlug zo een lekkere praline en bij super toeval doen ze controle dan heb je al dikke pech.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:stel je eet voor je gaat werken nog vlug zo een lekkere praline en bij super toeval doen ze controle dan heb je al dikke pech.
Zelfs als het een praline zónder alcohol is, kan je pech hebben bij een test...
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Steven »

zonder??? nee nee het gaat enkel om die pralines met likeur he.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Dieselfreak »

Zie mijn post van Za Feb 26, 2011 9:47 pm. Kleine hoeveelheden alcohol ontstaan in het lichaam zelf tijdens de spijsvertering. Door het eten van met name fruit krijg je een heel klein beetje alcohol in je bloed, niet genoeg om het te merken, maar wel genoeg om in overtreding te zijn (aangezien de limiet 0,0 is, ben je in overtreding zodra er ook maar één molecule ethanol in je bloed zit).
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Steven »

Je schrijft in het bloed maar ze doen een blaasproef om uw alcohol te meten, het moet dus al in je adem te merken zijn. Bij een incident doet men geen bloedproef. De bloedproef gebeurd bij aanwerving. Je mag niet alles door elkaar halen.
1) Je hebt de proeven bij aanwerving.
2) je hebt de proeven die zich jaarlijks herhalen
3) je hebt de proeven bij een incident.

1) je krijgt een bloedproef, geen blaasproef.
2) men zal bij een jaarlijkse controle geen alcohol of drugsproef doen tenzij men een vermoeden heeft natuurlijk.
3) bij een incident dienen de betrokkenen te blazen (dus ook op een seinhuis).
Plaats reactie