Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Het ging vooral over de testen.
Wat staat er dan in de "testvoorwaarden"?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Steven »

Die testvoorwaarden zijn niet online te vinden. Het is te zeggen niet in cijfers zoals 0 promille of zo. De basisvoorwaarden wel in woorden.
Drugsvrij
Nuchter
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Drugsvrij
Wat een kwakkel-taalgebruik. Hier kan je niets uit afleiden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Steven »

Niet veel dat weet ik ook wel, maar het gaat dan vooral om de zaken die men vlot kan opsporen, zoals die joint waar hier al sprake van was.
Nu ja iedereen weet best dat je niet half stoned en dronken op een sollicitatie toekomt !!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Nu ja iedereen weet best dat je niet half stoned en dronken op een sollicitatie toekomt !!
Dat is nog wel iets anders dan een maand voordien een joint hebben gerookt en nog THC in het bloed hebben.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Steven »

tja de restwaarden ivm een joint (dus vanaf wanneer ze het merken bij de nmbs) staan niet online zover ik weet, dus we kunnen hier nog dagen speculeren of gewoon aanvaarden dat ze het opsporen.
TbsGent

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door TbsGent »

ik heb uit goede bron dat er bij de aanwerving een nultolerantie inzake THC geldt . Zelf al is het een maand geleden, het classificeert je als een occasioneel gebruiker.

de NMBS gaat ervan uit dat als je vroeger gebruikte, je ook in de toekomst nog zal gebruiken. En nemen dus geen risico.

Vanuit hun standpunt kan ik het ze eigenlijk niet kwalijk nemen...

Denk eens aan de mediastorm als er iets gebeurt en bij de TBS worden sporen van THC gevonden. Dat willen ze uit alle macht vermijden.
opstaele

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door opstaele »

Ik doe in navolging van n maat mee an ht examen van TB, net als hij ben ik Elektro-mechanicien in de TWFSD in Oostende.

Die kerel was gebuisd in zijn mondeling en zei dat de jury:

"hem gebuisd heeft omdat elektro een vrij zeldzame soort is, en als ze hem laten meedoen ze 2 mensen moeten opleiden, nl; een nieuwe elektro en een TB (mijn maat) "

Klink dit eventueel bekend in de oren of is dit hoogstwaarschijnlijk n flauw excuus omdat hij er niet door was?
TbsGent

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door TbsGent »

opstaele schreef:Ik doe in navolging van n maat mee an ht examen van TB, net als hij ben ik Elektro-mechanicien in de TWFSD in Oostende.

Die kerel was gebuisd in zijn mondeling en zei dat de jury:

"hem gebuisd heeft omdat elektro een vrij zeldzame soort is, en als ze hem laten meedoen ze 2 mensen moeten opleiden, nl; een nieuwe elektro en een TB (mijn maat) "

Klink dit eventueel bekend in de oren of is dit hoogstwaarschijnlijk n flauw excuus omdat hij er niet door was?
Neen, dit is iets dat veel gebeurd bij de NMBS, alhoewel dat ze het normaal niet hardop zeggen natuurlijk. Het is typisch iets bij werken voor "de Staat" , waar een examenresultaat al gekend is voor men er aan deelneemt (en de laureaten).

een goed voorbeeld dat ik hiervan ken is een intern examen waar vooraf het cijfer "78" geslaagden circuleerden. na het examen waren er ... 78 geslaagden.
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door wrpint »

Ik overweeg om een carrièrewissel te doen en mij kandidaat te stellen voor de opleiding tot treinbestuurder. Ik heb mij al ter dege geinformeerd en ben mij bewust van de voor- en nadelen. Echter op 1 vraag vind ik niet meteen een richtinggevend antwoord en die vraag is voor mij nogal cruciaal in het maken van mijn keuze. Ik zou willen weten hoelang (bij benadering) je er rekening moet mee houden dat je in Antwerpen-Noord tewerkgesteld zal zijn. Ik heb mijn huis gebouwd in Zuid-Limburg en ben van plan daar te blijven wonen. Ik zou dus later graag in het depot Hasselt of Leuven terechtkomen gezien de ligging. Eventueel goederenvervoer (Genk?, nog andere depots in de buurt? - welke termijn hier?). Ik wil gerust de inspanning doen om verschillende jaren naar Antwerpen-Noord te rijden voor de opleiding en de eerste dienstjaren, maar ik zou wel graag weten met welke termijn ik rekening moet houden om overgeplaatst te worden. Ik besef dat dit van vele factoren afhangt en dat er niet meteen een pasklaar antwoord is maar hoop toch dat iemand mij een benadering kan geven: 3-5-8-10 jaar? In het geval dat het gemiddeld 10 jaar zou duren eer ik in Hasselt of Leuven zou kunnen terechtkomen, pas ik voor deze opleiding en job. 10 jaar pendelen tussen Limburg (Zuiden) en Antwerpen zie ik niet zitten. Verhuizen is geen optie. Hopelijk kan iemand mij enige verheldering brengen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Steven »

Dat zal er een beetje van afhangen, voor hetzelfde geld zie je Antwerpen totaal niet. Het is namelijk zo dat ook Brussel dient als opleidingscentrum voor nieuwe bestuurders.
Maar voor je in Hasselt geraakt zal je toch op 3 a 5 jaar minimum moeten rekenen denk ik. Om de ene of andere niet logische redenen gaan overplaatsingen richting limburg wat trager dan bijvoorbeeld richting oost of west Vlaanderen. Maar ook in Hasselt en Leuven gaan veel mensen op pensioen.

Mogelijke depots in uw (ruime) regio zijn:
Hasselt
Genk (goederen)
Landen
Leuven
Aarschot
Mol
Turnhout.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Tim »

wrpint schreef:Ik overweeg om een carrièrewissel te doen en mij kandidaat te stellen voor de opleiding tot treinbestuurder. Ik heb mij al ter dege geinformeerd en ben mij bewust van de voor- en nadelen. Echter op 1 vraag vind ik niet meteen een richtinggevend antwoord en die vraag is voor mij nogal cruciaal in het maken van mijn keuze. Ik zou willen weten hoelang (bij benadering) je er rekening moet mee houden dat je in Antwerpen-Noord tewerkgesteld zal zijn. Ik heb mijn huis gebouwd in Zuid-Limburg en ben van plan daar te blijven wonen. Ik zou dus later graag in het depot Hasselt of Leuven terechtkomen gezien de ligging. Eventueel goederenvervoer (Genk?, nog andere depots in de buurt? - welke termijn hier?). Ik wil gerust de inspanning doen om verschillende jaren naar Antwerpen-Noord te rijden voor de opleiding en de eerste dienstjaren, maar ik zou wel graag weten met welke termijn ik rekening moet houden om overgeplaatst te worden. Ik besef dat dit van vele factoren afhangt en dat er niet meteen een pasklaar antwoord is maar hoop toch dat iemand mij een benadering kan geven: 3-5-8-10 jaar? In het geval dat het gemiddeld 10 jaar zou duren eer ik in Hasselt of Leuven zou kunnen terechtkomen, pas ik voor deze opleiding en job. 10 jaar pendelen tussen Limburg (Zuiden) en Antwerpen zie ik niet zitten. Verhuizen is geen optie. Hopelijk kan iemand mij enige verheldering brengen.
Als het niet per sé NMBS hoeft te zijn is Crossrail misschien ook interessant voor jou. Na je opleiding ga je direct naar de depot het dichts bij je woonplaats (in jouw geval dus Genk). Anders dan bij de NMBS zitten hier wel autoritten in de diensttijd. Bv met de poolauto van Genk naar Aken en vervolgens met de trein naar Genk. Deze autoritten zijn uiteraard betaald en bovendien ga je van je huis naar de depot met je eigen firmawagen. Het kost je dus niks :)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinbestuurder: vooral niet voor gaan...

Bericht door Asterix »

Tim schreef:Als het niet per sé NMBS hoeft te zijn is Crossrail misschien ook interessant voor jou.
Als ze daar tenminste de beleefdheid hebben om te antwoorden. Kameraad heeft gesolliciteerd bij Crossrail en later nog eens een beleefde herinneringsmail gestuurd maar antwoorden doen ze daar niet, de boeren :?
Plaats reactie