Aanwerving onthaalbediende/onderstationschef

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Anthony

Aanwerving onthaalbediende/onderstationschef

Bericht door Anthony »

Misschien kan iemand mij hier helpen (ben hier nieuw dus don't shoot me als ik hier domme vragen stel)... Begin februari 2006 heb ik examen meegedaan voor onthaalbediende regio Brussel reeks 3 (internationaal verkeer heette dat in het lang). Geslaagd, geen probleem. Enkele weken later vroeg de NMBS mij een kopie van mijn middelbaar diploma op te sturen, allemaal gedaan, maar sindsdien heb ik niets meer gehoord (ook geen medisch onderzoek gehad).

Naar de vakbond gestapt of zij niet eens konden informeren, en nu blijkt dat er een contingent van 25 was opgesteld en dat ik net uit de boot val om de opleiding te beginnen. De vakbond zei dat alles nu weer via de raad van bestuur van de NMBS en via de minister moest gaan om een hoger contingent te krijgen, typisch Belgisch dus. Dan kan dus een tijdje duren... Het zou jammer zijn aangezien ik al mijn taalattest Selor heb behaald en ik toch enorm graag bij de NMBS zou starten...

Mijn vraag: is er nog hoop dat ik binnenkort kan aangeworven worden (daarom niet in Brussel, maar hoe dan ook als onthaalbediende)? Misschien heeft één van u dezelfde ervaring of kan iemand mij hierover meer zeggen?

Maar het is nog niet alles: ondertussen heb ik me ook ingeschreven voor de examens van onderstationschef reeks 2 (examen nu 17/6). Mocht ik daarvoor slagen en uiteindelijk een opleiding beginnen, is het dan nog wel mogelijk om -als ik uiteindelijk nieuws krijg daarover- om mijn eerste keuze als onthaalbediende voorrang te geven? Kan ik dus zonder problemen van functie veranderen, aangezien ik al geslaagd ben voor onthaalbediende? Alvast bedankt...
Concurrent

Bericht door Concurrent »

Ik ken iemand die zich vorig jaar in augustus ingeschreven heeft als technici bij de NMBS en die 2 weken geleden pas bericht heeft gehad , dat hij naar de info mocht gaan...

NMBS's??Slapen jullie al ? :P

Ik denk dat je in de wervingsreserve staat en dat je bij de volgende aanwerving , er dus gewoon bijbent!!

Aldus het gedacht van deze DLC'r !
Laatst gewijzigd door Concurrent op 15 jun 2006, 01:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dat zijn al vrij specifieke vragen en die enkel door een persoon die op de hoogte is kunnen opgelost worden, aangezien je hier over twee functies spreekt waarvan ik niet weet waar ze zich tov van elkaar bevinden, staan ze gelijk of is het ene een sooort bevordering tov het andere. zijn er bepalingen die u kunnen binden aan het ene en zo meer indien deze er niet zijn dan is het normaal perfect mogelijk om nog te veranderen
Concurrent

Bericht door Concurrent »

Zoals meestal bij de NMBS

=> zit het weer raar in elkaar!

NMBS'rs , exscuseer mij hiervoor :oops:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Concurrent schreef:Zoals meestal bij de NMBS

=> zit het weer raar in elkaar!

NMBS'rs , exscuseer mij hiervoor :oops:
dat is ni zozeer raar, is gewoon een nadeel aan een grote firma dat je ni van elke functie kan weten waar ze zich ergens in de totale structuur bevind
Concurrent

Bericht door Concurrent »

Ja oke , maar ik vind toch dat de NMBS op z'n minst een berichtje kan laten van hoe het verder gaat!En dat moet nu toch lukken hé!Zelfs de belastingen sturen al belastingsbrieven te veel op, teken dat ze tijd zat hebben :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Concurrent schreef:Ja oke , maar ik vind toch dat de NMBS op z'n minst een berichtje kan laten van hoe het verder gaat!En dat moet nu toch lukken hé!Zelfs de belastingen sturen al belastingsbrieven te veel op, teken dat ze tijd zat hebben :P
te weinig want ik heb mijne belastingsbrief nog niet eens, ma dit terzijde

een brief kan misschien verstuurd zijn maar verloren gegaan in de post, denk daar is over na :twisted: ik heb tijdens mijne hele aanwerving altijd van alles schriftelijk op de hoogte gebracht geweest, al mag je gewoon niet verwachten dat je van alles binnen de week post gaat krijgen, ze nemen er nu eenmaal ruimschoots de tijd voor
Concurrent

Bericht door Concurrent »

Kortweg , het gaat op z'n limburgs :P
Tux

Bericht door Tux »

Concurrent schreef:Kortweg , het gaat op z'n limburgs :P

hey hey hey!! :P
Concurrent

Bericht door Concurrent »

:P

Troost U ben zelf een Limburger :P
petervan1966

Bericht door petervan1966 »

Mijn echtgenote gaat zaterdag 16 december naar de eerste proef voor onthaalbediende.
Weet er iemand voor welke regio de laureaten bestemd zijn?
Groetekes Peter
nicken

Bericht door nicken »

petervan1966 schreef:Mijn echtgenote gaat zaterdag 16 december naar de eerste proef voor onthaalbediende.
Weet er iemand voor welke regio de laureaten bestemd zijn?
Groetekes Peter
Voor alle regio's,maar zeker voor het Brusselse,je kan het vergelijken met de flikken gelijk da we zeggen,eerst wa in Brussel (en da kan jaren duren adde pech hebt,en als dan een plaatsje vrijkomt in de regio,dan kan je mss gaan,rekening houdende met wachtlijsten etc...)

En wens haar veel succes,en vooral veel geduld hebben,ze drinken graag koffie in de frankrijkstraat,pak het van mij aan :!:

Ik heb horen zeggen,dat je zeer goed je talen moet kennen,zeker Frans,en bijkomend een taal zoals Duits en dergelijke.En tis geene zever
nicken

Re: Aanwerving onthaalbediende/onderstationschef

Bericht door nicken »

Anthony schreef:Misschien kan iemand mij hier helpen (ben hier nieuw dus don't shoot me als ik hier domme vragen stel)... Begin februari 2006 heb ik examen meegedaan voor onthaalbediende regio Brussel reeks 3 (internationaal verkeer heette dat in het lang). Geslaagd, geen probleem. Enkele weken later vroeg de NMBS mij een kopie van mijn middelbaar diploma op te sturen, allemaal gedaan, maar sindsdien heb ik niets meer gehoord (ook geen medisch onderzoek gehad).

Naar de vakbond gestapt of zij niet eens konden informeren, en nu blijkt dat er een contingent van 25 was opgesteld en dat ik net uit de boot val om de opleiding te beginnen. De vakbond zei dat alles nu weer via de raad van bestuur van de NMBS en via de minister moest gaan om een hoger contingent te krijgen, typisch Belgisch dus. Dan kan dus een tijdje duren... Het zou jammer zijn aangezien ik al mijn taalattest Selor heb behaald en ik toch enorm graag bij de NMBS zou starten...

Mijn vraag: is er nog hoop dat ik binnenkort kan aangeworven worden (daarom niet in Brussel, maar hoe dan ook als onthaalbediende)? Misschien heeft één van u dezelfde ervaring of kan iemand mij hierover meer zeggen?

Maar het is nog niet alles: ondertussen heb ik me ook ingeschreven voor de examens van onderstationschef reeks 2 (examen nu 17/6). Mocht ik daarvoor slagen en uiteindelijk een opleiding beginnen, is het dan nog wel mogelijk om -als ik uiteindelijk nieuws krijg daarover- om mijn eerste keuze als onthaalbediende voorrang te geven? Kan ik dus zonder problemen van functie veranderen, aangezien ik al geslaagd ben voor onthaalbediende? Alvast bedankt...
Dit noem ik dus zeker rare situaties,dat je totaal niets te horen krijgt,is er serieus over.Dat je naar de vakbond gestapt ben is u volste recht,ik dacht dat het systeem zo in elkaar zat,bij een volgende aanwerving houden ze rekening met personen die er al geweest zijn,zoals jij bijvoorbeeld,omdat je juist uit het mandje viel (er zijn nochtans genoeg jobs aan het spoor,die men u zou kunnen aanbieden,zoniet tijdelijk,begrijpen wie begrijpen wil)
Ik zou zeker eens contact proberen op te nemen,en zeg maar luid en duidelijk ik wacht al een jaar op nieuws :shock:
Ik hoop dat jij al die tijd niet werkloos bent :shock:
succes alvast :!:
nicken

Bericht door nicken »

Concurrent schreef:Ik ken iemand die zich vorig jaar in augustus ingeschreven heeft als technici bij de NMBS en die 2 weken geleden pas bericht heeft gehad , dat hij naar de info mocht gaan...

NMBS's??Slapen jullie al ? :P

Ik denk dat je in de wervingsreserve staat en dat je bij de volgende aanwerving , er dus gewoon bijbent!!

Aldus het gedacht van deze DLC'r !
Idd DLC,voor zover ik weet stoppen ze u normaal in een reserve.En ik weet uit goeie bron dat het normaal ook zo is.Want ze hebben geen zin,ze moeten rapper kunnen binnenkomen
Dat het een groot bedrijf is kan ik verstaan,maar dan zie je dat veel mensen daar op de verkeerde plaats zitten.
Ik moest ook eens gaan naar de frankrijkstraat,de dame roept mij,zegt ze tegen mij ik ga eerst nog een koffie drinken,naam opgeschreven en aan d'n grote man van de NMBS doorgespeelt,Kzal er voor zorgen dat haar ne koffie serieus zal smaken met een C4
Zo een mensen maken het bedrijf kapot,en toekomstige werknemers aan het spoor zullen opdraaien voor hare koffie (productiviteit men kloten,ja dade :evil: )
Anthony

Re: Aanwerving onthaalbediende/onderstationschef

Bericht door Anthony »

Ondertussen ben ik binnen sinds 16 oktober en kon ik kiezen tussen onderstationschef (beginnen 09/10) of onthaalbediende (beginnen 16/10). Ik heb voor het laatste gekozen omdat het me meer interesseert... Ik zou niet meer willen veranderen van werk: goede sfeer, goede collega's en goede verdienste (want daar doe je het toch ook voor hé). Wat me wél kan ergeren is de trage en gebrekkige communicatie met de administratie, zoals je aansluiting bij de mutualiteit (KGV) en loonfiches die je na anderhalve maand nog niet hebt... Dit buiten beschouwing gelaten vind ik het (voorlopig) een droomjob...vooral omdat ik binnen ben sinds 16/10 en mijn opleiding op 05/01 pas begint :)
Anthony schreef:Misschien kan iemand mij hier helpen (ben hier nieuw dus don't shoot me als ik hier domme vragen stel)... Begin februari 2006 heb ik examen meegedaan voor onthaalbediende regio Brussel reeks 3 (internationaal verkeer heette dat in het lang). Geslaagd, geen probleem. Enkele weken later vroeg de NMBS mij een kopie van mijn middelbaar diploma op te sturen, allemaal gedaan, maar sindsdien heb ik niets meer gehoord (ook geen medisch onderzoek gehad).

Naar de vakbond gestapt of zij niet eens konden informeren, en nu blijkt dat er een contingent van 25 was opgesteld en dat ik net uit de boot val om de opleiding te beginnen. De vakbond zei dat alles nu weer via de raad van bestuur van de NMBS en via de minister moest gaan om een hoger contingent te krijgen, typisch Belgisch dus. Dan kan dus een tijdje duren... Het zou jammer zijn aangezien ik al mijn taalattest Selor heb behaald en ik toch enorm graag bij de NMBS zou starten...

Mijn vraag: is er nog hoop dat ik binnenkort kan aangeworven worden (daarom niet in Brussel, maar hoe dan ook als onthaalbediende)? Misschien heeft één van u dezelfde ervaring of kan iemand mij hierover meer zeggen?

Maar het is nog niet alles: ondertussen heb ik me ook ingeschreven voor de examens van onderstationschef reeks 2 (examen nu 17/6). Mocht ik daarvoor slagen en uiteindelijk een opleiding beginnen, is het dan nog wel mogelijk om -als ik uiteindelijk nieuws krijg daarover- om mijn eerste keuze als onthaalbediende voorrang te geven? Kan ik dus zonder problemen van functie veranderen, aangezien ik al geslaagd ben voor onthaalbediende? Alvast bedankt...
Plaats reactie