Treinbegeleider worden nog aan te raden?

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Satyricon

Treinbegeleider worden nog aan te raden?

Bericht door Satyricon »

Hallo

Ik ben al enkele jaren werkzaam voor de NMBS-Groep. Bij de NMBS-Groep is het namelijk altijd mogelijk om aan interne en externe proeven mee te doen door een P245 in te vullen. Er is nu een examen voor treinbegeleider de job spreekt me wel aan maar heb toch wat twijfels. Alles wordt vrijgemaakt ook de markt van het reizigersverkeer het ziet er toch meer en meer naar uit dat er minder 'werkzekerheid' zal zijn. Bij de NMBS zelf gaat het toch niet al te best miljarden euro's verlies en ik denk dat de politiek nu toch eens zal ingrijpen. Ik werk nu bij Infrabel en heb toch de indruk dat de toestand daar relatief stabiel is. Is het nog aan te raden om treinbegeleider te worden? Graag jullie mening?

Dank
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbegeleider worden nog aan te raden?

Bericht door dentheo »

Moeilijk om op te adviseren.
Ik denk dat het reizigersvervoer nog tientallen jaren voor het grootste deel NMBS blijft.
Je hoort dan bij het rijdend personeel, scheelt nogal wat in pensioenleeftijd (55?)?
Maar waarschijnlijk minder confortabele werkuren ipv nu.

Infrabel is, voor mij dan, een eeuwigdurende "ambtenarenwereld".
Zij zullen geleidelijk wel iets meer uitbesteden (zoals elk bedrijf) .
Maar daar hoef je geen last van te hebben als ze het "geleidelijk" managen en de aanwervingen overeenkomstig drukken.
Het kan wel zijn dat je jezelf dan ook iets moet aanpassen bv. iets meer toezicht dan zelf doen.
Anderzijds zit je bij een monopolie en dat zullen de vakbonden wel uitbuiten zodat je goed "beschermd" blijft.

Zomaar wat overwegingen , mijn "kristallen bol" is soms aangedampt...
Theo
Groeten vanop de Heide
Satyricon

Re: Treinbegeleider worden nog aan te raden?

Bericht door Satyricon »

Inderdaad alhoewel ik een pensioenleeftijd van 55 jaar te vroeg vind :?. Zij mogen op 55 gaan en anderen van de NMBS-Groep moeten een carrière van 42 jaar en enkele maanden kunnen voorleggen. De leeftijd van 55 is te jong om uit de arbeidsmarkt te stappen als een treinbestuurder of treinbegeleider de leeftijd van 55 bereikt heeft en dat geldt eigenlijk voor al het personeel van de groep die in onregelmatige shiften werkt dan moet er toch een mogelijk zijn om die mensen ergens anders te benutten. Wat mij wat aan het tegenhouden is dat het bij NMBS eigenlijk extreem slecht gaat en ja 'k wil daar toch niet te dupe van zijn :? .
fitnessboy
Berichten: 145
Lid geworden op: 27 aug 2008, 15:51

Re: Treinbegeleider worden nog aan te raden?

Bericht door fitnessboy »

Satyricon schreef:Inderdaad alhoewel ik een pensioenleeftijd van 55 jaar te vroeg vind :?. Zij mogen op 55 gaan en anderen van de NMBS-Groep moeten een carrière van 42 jaar en enkele maanden kunnen voorleggen. De leeftijd van 55 is te jong om uit de arbeidsmarkt te stappen als een treinbestuurder of treinbegeleider de leeftijd van 55 bereikt heeft en dat geldt eigenlijk voor al het personeel van de groep die in onregelmatige shiften werkt dan moet er toch een mogelijk zijn om die mensen ergens anders te benutten. Wat mij wat aan het tegenhouden is dat het bij NMBS eigenlijk extreem slecht gaat en ja 'k wil daar toch niet te dupe van zijn :? .

geloof me maar als je 55 jaar bent en 30 jaar dienst bent is het genoeg geweest

om 05:00 beginnen voor een rit om 14:00 eindigen
slapen overdag (zelfs als dit ook niet gaat)
om 22:00 terug beginnen om juist om 05:55 aan te komen voor om 06:00 te eindigen
is zwaar genoeg
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Treinbegeleider worden nog aan te raden?

Bericht door Hobbes »

3x8 is niet te vergelijken met de onregelmatige uren waar het rijdend personeel mee te maken heeft.
Ik heb een jaar 3x8 gestaan op de rangeerdienst, nu reeds 11 jaar op de reizigersdienst dus ik weet waarover ik spreek.
In 3x8 is het ook aanpassen, maar in principe doe je daar heel de week dezelfde shift en is het minder zwaar dan constant te moeten wisselen van heel vroege naar late enz.
Ik heb minder problemen met een nacht te doen (22-6) of een vroege (6-14) dan dat ik om 2h uit mijn bed moet om om 3.15h te moeten beginnen.

Ik ben er momenteel 34, en ik zie mij momenteel ook niet op pensioen gaan op 55, maar tegen dat het zover is denk ik er misschien heel anders over.
Ik zou zeggen, waag de stap en mss praat je daar binnen een paar jaar ook heel anders over? (niet slecht bedoeld!)
Laatst gewijzigd door Hobbes op 03 jun 2010, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbegeleider worden nog aan te raden?

Bericht door dentheo »

Waarom probeert men dat niet na te bootsen bij de treinbegeleiders ?
Waarom moet "elke" dag "echt" verschillend zijn ? De reizigerstreinen rijden elke dag hetzelfde.
Theo
Groeten vanop de Heide
Tenderoni

Re: Treinbegeleider worden nog aan te raden?

Bericht door Tenderoni »

Mja, denk dat je beter bij Infrabel zit hoor. Ooit ook al eens over nagedacht om het te doen maar ik zie meer nadelen in de job dan voordelen. Toeristen, scholen, de spitsuren massa volk en nokvolle treien. Je moet het maar willen doen.
haamu

Re: Treinbegeleider worden nog aan te raden?

Bericht door haamu »

Ik vind het eigenlijk flauw om er zo pragmatisch over te denken.
Natuurlijk spelen al die dingen een rol, maar als je iets écht wilt doen, dan heb je dat ervoor over of probeer je het tenminste.
Tenderoni

Re: Treinbegeleider worden nog aan te raden?

Bericht door Tenderoni »

Ik sluit een faillissement van de NMBS binnen x aantal jaar niet uit. Statutair of niet veel Sabeniens waren ook statutair. Bye bye NMBS met dank aan onze Waalse vrienden. Tja en als je het echt wil moet je het doen natuurlijk.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbegeleider worden nog aan te raden?

Bericht door dentheo »

Ik zou ook opletten voor het contact met mensen, als je die snel vervelend vindt..is het misschien erger dan de moeilijke werkuren.
Theo
Groeten vanop de Heide
Satyricon

Re: Treinbegeleider worden nog aan te raden?

Bericht door Satyricon »

'k Heb er eens goed over nagedacht. Besloten om het niet te doen. Ik zie meer nadelen verbonden aan de job. Alhoewel ik het wel tof zou vinden om in treinen te werken en zo maar denk dat het toch ook lastig is. Gisteren in Gent-Sint-Pieters op het perron gestaan en bomvolle treinen gezien dan toch maar tot de conclusie gekomen dat zoiets niets voor mij is. Het waren geen treinen meer maar sardienenblikken.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinbegeleider worden nog aan te raden?

Bericht door groentje »

Zelfs bij een bankroet zullen er wel treinen blijven rijden, natuurlijk. En zullen er dus wellicht treinbegeleiders nodig zijn. Misschien zou je werkgever dus veranderen, en wellicht ook je werkinhoud (in Zwitserland heb ik al treinbegeleiders zien rondkomen met koffie, bijvoorbeeld), maar zonder werk zal je volgens mij niet te gauw vallen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbegeleider worden nog aan te raden?

Bericht door Steven »

in het geval van een bankroet van de spoorwegen zijn er nu eenmaal een aantal jobs die meer werkzekerheid bieden dan andere. Voor het rijdende personeel is er zo een hogere kans op werk dan voor een factageklerk die wat papierwerk doet op een bureau.
neigezug

Re: Treinbegeleider worden nog aan te raden?

Bericht door neigezug »

In het UK kan het gebeuren dat een spoorwegmaatschappij haar activiteiten moet stopzetten als ze haar consessie verliest.Als de maatschappij die dat de consessie overneemt meteen opgeleid personeel wil hebben, zal ze moeten putten uit het personeel van de vorige maatschappij.
Tel dat de NMBS failliet zou gaan den de DB komt in de plaats, dan denk ik dat er geen groot probleem is voor treinbegeleiders.
Plaats reactie