Examenuitslag betwisten?

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Kevve

Examenuitslag betwisten?

Bericht door Kevve »

Paar maanden geleden afgestudeerd. Twee sollicitaties gedaan voor bachelor betrekking ene bij NMBS andere prive (waar ik nu aan de slag ben). Ik wil niet meer van betrekking veranderen maar is het mogelijk om je NMBS examen te betwisten. Eerste deel was schriftelijk en met glans geslaagd. Dan gesprek met jury waaronder psycholoog dus grandioos gebuisd. Bij m'n werkgever waar ik nu werk heb ik testen van een veel hoger niveau moeten afleggen en ben met glans geslaagd bij NMBS niet, dat vind ik vreemd. Is er een mogelijkheid om de uitslag te betwisten? Ik heb gebeld naar dat examenbureau zij zeggen de redenen waarom ik niet ben geslaagd, maar ik neem daar toch geen genoegen mee. Ik wil niet meer bij NMBS beginnen, maar ik laat me niet zomaar aftroeven.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Examenuitslag betwisten?

Bericht door Steve »

Verplaatst naar "Werken bij de spoorwegen".
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Examenuitslag betwisten?

Bericht door dekooiker »

Bij de NMBS-groep heerst een andere mentaliteit van iemand beoordelen dan in een privébedrijf.
Mocht ook ik ondervinden; in een eerste proef voor onderstationschef was ik niet geslaagd en na enkele maanden als seingever gewerkt te hebben bood ik me opnieuw aan met beduidend beter resultaat.
Motivering blijft van belang al heb ik de indruk dat men u probeert vast te praten.
Vooruit denken op mogelijk problemen kan dat verhelpen en als je een onderwerp toegeschoven krijgt waar je veel van weet: daarop doorgaan zolang ze toelaten.
Ik heb door de jaren in een andere transporttak kennis opgedaan die in mijn huidige bezigheid van dienst is.
Die kennis liet ik blijken én ik betrok er meteen het hele seinhuis in: inlichten van omroepers, naburige blokposten, TC, noem maar op.
Met enkel mijn ervaring zou het misschien niet gelukt zijn...

Je kan de uitslag betwisten maar als je niet eens van plan bent om werkelijk in dienst te treden is het veel moeite voor weinig soelaas.
Ik neem aan dat je je te licht beoordeeld voelt.
De ellende van de papierwinkel lijkt me erger dan het miskend zijn te laten slijten...
De trein.
Alleen voor durvers.
Kevve

Re: Examenuitslag betwisten?

Bericht door Kevve »

Ok. Ik ben aangenomen bij een groot bedrijf en het loon en extralegale voordelen zijn beter dan bij NMBS. Ik stel me gewoon vragen over hun selectiecriteria. Het resultaat van mijn mondelinge proef was best beschamend laag. Bij m'n huidige werkgever ben ik veel zwaarder op de rooster gelegd. Weet niet welk genre werknemers ze willen ze. Dat ze me buizen goed, maar met zo'n schamel resultaat ..
Darko

Re: Examenuitslag betwisten?

Bericht door Darko »

Sjah ze hebben nu eenmaal hun eigen stijl..

wat ik niet snap :) waarom zitten jammeren en janken als je toch beter af bent?
Kevve

Re: Examenuitslag betwisten?

Bericht door Kevve »

Ik vind dat ik toch ook het recht heb om dat te weten. Het gaat om een psychologisch profiel dat wordt opgemaakt. Als het ene bedrijf mij accepteert en het andere niet? Toch normaal dat ik eens benieuwd ben?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Examenuitslag betwisten?

Bericht door kika »

Ik heb alle begrip voor je nieuwschierigheid of verontwaardiging. Misschien kan een vakbond je wel vertellen waar en hoe je de uitslag kan betwisten, kost een telefoontje en misschien een beetje geduld, als je dan eenmaal de procedure kent kan je je alsnog bedenken dat het sop de kool niet waard is (teveel moeite, opnieuw examen afleggen...).
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Examenuitslag betwisten?

Bericht door HLE 2302 »

Betwisten kan nut hebben als je toch bij de NMBS aan de slag zou willen, maar als je toch niet meer bij de NMBS wenst te werken door een andere betere job, wat steek je er dan nog met in je zakken door een examenuitslag te betwisten ? Alleen voor jezelf een hoop nutteloos gespendeerde uren.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Bimmer

Re: Examenuitslag betwisten?

Bericht door Bimmer »

Uw frustratie is te begrijpen maar ik denk dat uw betoog niet veel zal uithalen. Je zal ze eventueel wel zo ver kunnen krijgen om je examen opnieuw te doen maar dan gaan ze het heel smerig spelen en dan ben je terug gebuisd. Zij hebben een eigen en geen objectieve manier van werken en ik vrees dat je daar niets kan tegen inbrengen. Ik ken een persoon die al jaren meedoet voor een bepaalde betrekking maar altijd is hij gebuisd. Na twee keer te zijn gebuisd is hij zich ook vragen beginnen te stellen. Hij heeft voldoende capaciteiten maar goed. O wee als je dat doet dan mag je verdere doorgroei mogelijkheden binnen het bedrijf wel vergeten ;).
factageklerk

Re: Examenuitslag betwisten?

Bericht door factageklerk »

Kan het interessant zijn om in beroep te gaan tegen een negatieve examenuitslag? Hoe lang duurt dat dan en wie heeft daar al ervaring mee gehad? En vooral loop je echt het risico dat men je wil tegenwerken
Bimmer

Re: Examenuitslag betwisten?

Bericht door Bimmer »

factageklerk schreef:Kan het interessant zijn om in beroep te gaan tegen een negatieve examenuitslag? Hoe lang duurt dat dan en wie heeft daar al ervaring mee gehad? En vooral loop je echt het risico dat men je wil tegenwerken
'k Zou het niet doen. Ken iemand heel goed die zoiets heeft gedaan en meneer heeft na iets meer dan 30 jaar dienst zijn ontslag gegeven en werkt elders. Ze 'behandelen' dat wel, maar in elke overheidsdienst kan je enkel promotie maken tot op een bepaalde graad. Als je hoger wil mikken dan moet je bepaalde mensen kennen oa. bij de vakbonden en mensen die al een hogere titel hebben in de organisatie. Ze gaan altijd rechtvaardigen waarom ze u niet hebben gekozen, ze weten heel goed wat ze doen hoor. Want een conversatie is een conversatie als je weet wat ik bedoel ;). Ik weet niet als je personeelslid bent maar als je het doet gaan ze je naam kennen hoor want ze zien u als een indringer in hun systeem.

Mijn vader is als licentiaat economie begonnen bij financiën. Hij dacht ik wil hier carrière maken maar op een bepaald niveau stopt het dan moet je iemand kennen. Je kan natuurlijk wel deelnemen aan het examen, maar de uitslag is bekend. Iemand die tot z'n 16de naar school is gegaan is het 22jaar geleden toen geworden ..
Ik zeg niet dat iemand die tot z'n 16 naar school is geweest dom is, maar op een gegeven moment stopt het ook hé ;). En zo zitten er heel veel bij de overheid en de overheidsbedrijven mensen die de capaciteiten niet hebben. Als je bij de NMBS of een ander overheidsbedrijf begint kan je het zonder diploma ver brengen. Tot op zeker niveau moet dat kunnen maar dan moet het stoppen. Mijn vader is 22 jaar geleden dan maar z'n ontslag geven en is voor een grote bank beginnen werken, hij wordt er in februari 2011 65 en hij is er kaderlid kunnen worden voor hem echt wel een bekroning na een carrière van hard werken.

Als je in de privé werkt krijg je vooral een beoordeling op je prestaties en je kennis. Bij de overheid zit het zo helaas niet elkaar. Het grootste varken kan daar grote chef worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Examenuitslag betwisten?

Bericht door Steven »

Dat laatste kan echt ook in de privé hoor maak u geen zorgen, is gewoon verschillend van bedrijf tot bedrijf. Het aantal bedrijven waar "de zoon/dochter van" het hoog heeft weten schoppen wil je niet tellen vrees ik.
Kevve

Re: Examenuitslag betwisten?

Bericht door Kevve »

Vriendjes politiek heb je overal. Maar bij overheid toch meer.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Examenuitslag betwisten?

Bericht door Steven »

Kevve schreef:Vriendjes politiek heb je overal. Maar bij overheid toch meer.
Dat is een feit omdat naast de algemene vriendjespolitiek van wie kent wie ook nog extra zaken kunnen meespelen zoals uw politieke voorkeur/achtergrond.....
Maar het is een algemeen feit dat het overal gebeurd in meer of mindere maten.
Kevve

Re: Examenuitslag betwisten?

Bericht door Kevve »

Jammer toch dat het hier zo in elkaar zit. Politiek interesseert me niet. Nog nooit gaan stemmen en zie niet in waarom ik het zou doen. Iemand kennen, partijkaart hebben, vakbondskaart walgelijk. Gangsters van projectontwikkelaars hebben samen met politici maken de wereld kapot door alles vol te bouwen, tegen de natuur in. Ze beslissen over je carrière triestig ..
Plaats reactie