Manager treindienst

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Manager treindienst

Bericht door stefanic »

Aan allen die altijd al dachten dat ze het treinaanbod beter (of minstens even goed) konden uitwerken dan dat het nu gebeurt (door ons :wink: ): 't is de moment om te komen meewerken! De vacature staat open sinds vandaag om ons team van 7 te komen versterken! (er is ook een job voor een Franstalige)

http://jobs.b-rail.be/main/n/jobs/descr ... php?id=971

Bijkomende gedragscompetentie: bestand zijn tegen telleurstellingen, omdat er 1001 redenen op de proppen komen waardoor je je ideale planningsdromen ziet vastlopen. :(
spoorwegrealist
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Manager treindienst

Bericht door Asterix »

Hallo Stefanic

Wat is de verhouding tussen jullie dienst en de Zwitserse adviseurs die het netwerk komen hertekenen?
In hoevere krijgen jullie "advies" van politici om station zus of zo te bedienen?
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Manager treindienst

Bericht door stefanic »

Die Zwitserse adviseurs zijn de firma die ook onze planningssoftware levert. Zij leveren advies aan de mensen van B-MO 4, die de langetermijnplanning doen. Wij (B-MO3) doet de jaarlijkse (en regelmatig ook frequentere) aanpassingen en de kortetermijnaanpassingen (extra treinen VOOR events zoals concerten ed. of DOOR events zoals brandjes in seinhuizen...). Die Zwitsers kennen natuurlijk niet de achtergrond en het waarom van het bestaan van de huidige dienstregeling en het bestaan/evolueren van de verschillende treinrelaties. Dit kan positief of negatief zijn. Nieuwe 'onbezoedelde' geesten kunnen met verfrissende ideeen komen.
Voor de 2e vraag: zoals ik al zei zijn er vele redenen... (die die Zwitsers ook niet allemaal kennen)
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Manager treindienst

Bericht door Shrek »

ziet er wel interessant uit, hoe lang staat die vacature open? :)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Manager treindienst

Bericht door Asterix »

stefanic schreef:Voor de 2e vraag: zoals ik al zei zijn er vele redenen... (die die Zwitsers ook niet allemaal kennen)
Kan u iets duidelijker zijn?
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Manager treindienst

Bericht door stefanic »

@ Shrek: dat staat erbij: 30 mei
@ Jeroen: nee
spoorwegrealist
Jani

Re: Manager treindienst

Bericht door Jani »

Als je sommigen hier bezig hoort over de treindienst is dit de ideale job voor hen, maar ik denk dat ze snel met de voetjes op de grond zullen staan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Manager treindienst

Bericht door Shrek »

Jani schreef:Als je sommigen hier bezig hoort over de treindienst is dit de ideale job voor hen, maar ik denk dat ze snel met de voetjes op de grond zullen staan.
Het interesseert mij zeker wel, maar op 30 mei heb ik nog geen ingenieursdiploma :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Manager treindienst

Bericht door Steven »

Maakt toch niet uit, studenten die hun jaar afronden vermelden dit toch gewoon bij hun sollicitatie. Het is niet omdat ze om 30mei afronden dat ze op 1 juni al beslist hebben he :-).
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Manager treindienst

Bericht door kika »

Jani schreef:Als je sommigen hier bezig hoort over de treindienst is dit de ideale job voor hen, maar ik denk dat ze snel met de voetjes op de grond zullen staan.
Ik heb ooit in een ver verleden in een overmoedige bui voor een gelijkaardige functie in Nederland gesolliciteerd, ondertussen ben ik aanbeland in een positie dat ik anderen daar veel succes bij wens. En dan kan ik nog steeds vanaf een afstandje stuurman aan wal spelen die bang is van water en niet kan zwemmen :wink:

Stefanic, puur uit nieuwschierigheid, hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Manager treindienst

Bericht door stefanic »

kika schreef:Stefanic, puur uit nieuwschierigheid, hoe ziet je gemiddelde werkdag er uit?
Wat ik zoal doe? Veel puzzelen (nu bv. voor Diabolo-bediening, maar ook al het aanbod van 2013), rijpaden zoeken samen met Toegang-Net, onderhandelen met Technics betreffende materieelinzet, keringen en herbenuttigingen. Wat vooral veel voorkomt zijn onaangename mailtje of telefoons ivm werken (en lastminute wijzigingen aan de planning daarvan) op het net, materieelwissels, en het daaruit voortvloeiende gepuzzel om de treindienst toch te kunnen blijven waarborgen. In die zin bv. was de brand in Herentals voor ons een 'boeiende' tjd. :oops:
Verder beantwoorden van klachten ivm het aanbod, parlementaire vragen, en nog zoveel meer.

Kort omschreven is mijn job: je vertrekt van een treindienst, en dan krijg ja van diverse kanten hinders, problemen, kritiek en wensen toegespeeld, en het is onze taak om door inventief gepuzzel alle problemen zo goed als mogelijk het hoofd te bieden en voor zoveel mogelijk wensen en kritieken een oplossing an te bieden. Ik vind het in ieder geval een fantastische job. En uiteindelijk is wat wij doen toch de core business van de NMBS. Alle andere diensten bij de NMBS zijn er om wat wij uittekenen te realiseren. En daar ligt ook het frustrerende van de job: Op papier kan je iets fantastisch uittekenen, maar uiteindelijk trekken wij maar lijntjes en zetten er uren bij. De andere diensten moeten voor de concrete uitwerking zorgen: treinmaterieel, personeel, de nodige infrastructuur moet er zijn, en ook financieel moeten we zeer strict binnen de lijntjes kleuren (en het financiele vlak waarin we mogen kleuren wordt dan nog kleiner en kleiner...). En door al die materiele en personeelsbeperkingen moeten we ons ideale plannetje meestal danig bijschaven...
spoorwegrealist
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Manager treindienst

Bericht door Kristofke »

tot welke rang behoort deze functie eigenlijk?
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Manager treindienst

Bericht door kika »

stefanic schreef:Ik vind het in ieder geval een fantastische job.
Zo klinkt het ook.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Manager treindienst

Bericht door rvdborgt »

stefanic schreef:En uiteindelijk is wat wij doen toch de core business van de NMBS. Alle andere diensten bij de NMBS zijn er om wat wij uittekenen te realiseren. En daar ligt ook het frustrerende van de job: Op papier kan je iets fantastisch uittekenen, maar uiteindelijk trekken wij maar lijntjes en zetten er uren bij. De andere diensten moeten voor de concrete uitwerking zorgen: treinmaterieel, personeel, de nodige infrastructuur moet er zijn, en ook financieel moeten we zeer strict binnen de lijntjes kleuren (en het financiele vlak waarin we mogen kleuren wordt dan nog kleiner en kleiner...).
Ik wens je toe dat de andere diensten (inclusief Infrabel) er ooit ook zo over denken...

Groetjes,
Rian
Plaats reactie