Afschaffing FIP

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Afschaffing FIP

Bericht door Dieselfreak »

Wat is FIP?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afschaffing FIP

Bericht door Steven »

FIP is een voordeelkaart voor spoorwegpersoneel. Hiermee bewijs je uw recht op verkeersvoordelen in internationaal treinverkeer en eventueel een aantal ferydiensten in sommige landen.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Afschaffing FIP

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:FIP is een voordeelkaart voor spoorwegpersoneel. Hiermee bewijs je uw recht op verkeersvoordelen in internationaal treinverkeer en eventueel een aantal ferydiensten in sommige landen.
Dat was vroeger zo , want vandaag dekt de term "spoorwegpersonneel " de lading niet meer.
Vroeger had je mensen die werkten vor bv de RMT , Seafrance enz die ook een FIP kaart hadden , want hun bedrijf was gelieerd met een spoorwegbedrijf.
Je moet ook vermelden dat "het spoorbedrijf" een financiele bijdrage moet betalen om hun personnneel er bij aan te sluiten en dus ook verkeersvoordelen moet toekennen aan de anderen. Dit laatste met de gekende berperkingen van bv. 1 of meerdere biljetten per jaar.
Ik denk dat er weinig private spoorwegbedrijven zijn die er nog bij aangesloten zijn.Om reden van wat kan een vrachttransporteur in de plaats geven aan de anderen? een gratis rit per container??
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afschaffing FIP

Bericht door Steven »

Ondanks dat zijn er in Zwitserland nog heel veel van die privé bedrijven die wel aangesloten zijn maar meestal wel in de meest beperkte vorm, zijnde 1 biljet per jaar. Maar op dat vlak zijn er ginder wel meer uitzonderingen natuurlijk.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Afschaffing FIP

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Ondanks dat zijn er in Zwitserland nog heel veel van die privé bedrijven die wel aangesloten zijn maar meestal wel in de meest beperkte vorm, zijnde 1 biljet per jaar. Maar op dat vlak zijn er ginder wel meer uitzonderingen natuurlijk.
Ja maar ik hoop dat u begreep wat ik bedoelde met "privé En de €*,dat is geen FIP maar friends of staff offers dacht ik, dus ook geen FIP
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afschaffing FIP

Bericht door Steven »

Bij ons bij de interne docu valt eurostar onder FIP& Friends. Ik weet niet hoe dat bij de andere zit.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Afschaffing FIP

Bericht door rvdborgt »

Mark7758 schreef:Je heb gelijk dat het nog goedkoop is. Maar het prijs verschil is wel erg klein geworden. En aan het eind mag je nog even belasting betalen over die kaart.
Een dagkaart in Luxemburg is 4,50. En met FIP 4,20 en dan moet ik nog belasting gaan betalen. (Die ik niet van de voren weet.) Dus goedkoper?
De situatie voor Luxemburg is niet per se vergelijkbaar met die in andere landen. De Luxemburgse binnenlandse tarieven zijn erg laag. Ze gelden trouwens ook pas vanaf het eerste station in Luxemburg, dus als je met de trein komt, dan heb je bij een binnenlandse dagkaart (die kost overigens 4 euro) nog wat extra's nodig.
Wat je betaalt voor de FIP-coupons, hangt inderdaad af van je belastingtarief. Maar als dat nu bv. 50% is, dan betaal je bij een nominale waarde van 4,20 uiteindelijk toch maar 2,10?

Groetjes,
Rian
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Afschaffing FIP

Bericht door nighttrain »

rvdborgt schreef:
Mark7758 schreef:Je heb gelijk dat het nog goedkoop is. Maar het prijs verschil is wel erg klein geworden. En aan het eind mag je nog even belasting betalen over die kaart.
Een dagkaart in Luxemburg is 4,50. En met FIP 4,20 en dan moet ik nog belasting gaan betalen. (Die ik niet van de voren weet.) Dus goedkoper?
De situatie voor Luxemburg is niet per se vergelijkbaar met die in andere landen. De Luxemburgse binnenlandse tarieven zijn erg laag. Ze gelden trouwens ook pas vanaf het eerste station in Luxemburg, dus als je met de trein komt, dan heb je bij een binnenlandse dagkaart (die kost overigens 4 euro) nog wat extra's nodig.
Wat je betaalt voor de FIP-coupons, hangt inderdaad af van je belastingtarief. Maar als dat nu bv. 50% is, dan betaal je bij een nominale waarde van 4,20 uiteindelijk toch maar 2,10?

Groetjes,
Rian
Ik denk dat u een beoordelingsfoutje maakt betreffende de belastingen.
Natturlijk gaat het niet over 1 ticketje met als" sociaal financieel" voordeel 2€.Maar het gaat over het totaal van die sociale "financieele " voordelen .Dit ene ticketje of 2 gaan je fiscale belastingsschijf niet beinvloeden.
Maar ik sprak bv over mensen die opteren vor een vrijkaart afgeleverd op jaarbasis en bv 20 eerste klasse tickets.Of iemand die een aantal malen een Brussel =Parijs of Marseille boekt, dit kan wel aantikken op jaarbasis.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Afschaffing FIP

Bericht door Asterix »

En hoe weten de belastingdiensten dat? Boek je via je werkgever waardoor het op je loonfiche verschijnt of betaal je een forfait aan belasting hierop?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afschaffing FIP

Bericht door Steven »

De fiptickets vraag je altijd intern aan ik heb echter op mijn loonbriefje nog niets zien verschijnen dat verwijst naar verkeersvoordelen.
Emiel

Re: Afschaffing FIP

Bericht door Emiel »

Steven schreef:De fiptickets vraag je altijd intern aan ik heb echter op mijn loonbriefje nog niets zien verschijnen dat verwijst naar verkeersvoordelen.
FIP-tickets kun je ook gewoon aan het plaatselijke loket kopen. Zo ben ik van Vittel in Frankrijk via Luxemburg en Brussel in Roosendaal terecht gekomen voor de halve prijs.

Het enige wat in Nederland uitsluitend intern aangevraagd kan worden zijn landencoupons (ook wel bekend onder de naam vrijreizen buitenland), maar daar heb je dan weer geen FIP voor nodig.
Groetjes,
Emiel
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afschaffing FIP

Bericht door Steven »

Emiel schreef:
Steven schreef:De fiptickets vraag je altijd intern aan ik heb echter op mijn loonbriefje nog niets zien verschijnen dat verwijst naar verkeersvoordelen.
FIP-tickets kun je ook gewoon aan het plaatselijke loket kopen. Zo ben ik van Vittel in Frankrijk via Luxemburg en Brussel in Roosendaal terecht gekomen voor de halve prijs.

Het enige wat in Nederland uitsluitend intern aangevraagd kan worden zijn landencoupons (ook wel bekend onder de naam vrijreizen buitenland), maar daar heb je dan weer geen FIP voor nodig.
Groetjes,
Emiel
Die vragen wij dus intern aan, maar ook daar heb je uw fip voor nodig, die bewijst (samen met uw ID) dat je recht hebt op die vrijbiljetten). Fe tickets aan reductie koop je inderdaad aan het loket maar daar vragen ze niet eens je naam of wat dan ook, hoe kunnen ze dan nagaan wie welke tickets gekocht heeft. In zwitserland koop ik zelfs gewoon tickets aan 50% aan de automaat, laat men fipkaart zien bij controle en niemand die verder nog iets zegt. Hoe kan uw belastingsbrief hier dan door worden beïnvloed?
Emiel

Re: Afschaffing FIP

Bericht door Emiel »

Als je het op de "ik koop het bij het loket of automaat" aanpakt, dan zal de belastingdienst daar dus niet achter komen.
Groetjes,
Emiel
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Afschaffing FIP

Bericht door Robin »

Op uw belastingbrief word wel iets extra ingevuld en denk dat het iets te maken heeft met die biljetten.
Zal ik eens moeten opzoeken dan weer.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afschaffing FIP

Bericht door Steven »

ik heb er even voor alle gemak mijn loonbriefje bijgenomen. Hetzelfde als wat de fiscus krijgt ivm de jaarafrekening.
Totaal gewone bezoldigingen (vakje 250)
Afzonderlijk belastbare achterstallen (252)
bedrijfsvoorheffing (286)
Bijzondere bijdrage voor de sociale zekerheid (287)
Overheidspersoneel zonder arbeidsovereenkomst = ja

dat zijn de enige vakjes die zijn ingevuld, alle andere zijn leeg en van diegene die zijn ingevuld zou ik geen enkele kunnen aanduiden als zijnde vakje ivm de verkeersvoordelen.
Plaats reactie