Afschaffing FIP
Afschaffing FIP
Het doet de ronde dat de Belgische spoorwegen de FIP willen afschaffen vanaf volgend jaar al. Geen voordelen meer voor statutairen in Europa. Een mooi voordeel dat wegvalt en dus een pijnlijke zaak voor iedereen die bijvoorbeeld af en toe eens naar Parijs of naar Zuid-Frankrijk rijdt.
Wie heeft er meer info? Gooi het erbij? Hou ons op de hoogte aub
Wie heeft er meer info? Gooi het erbij? Hou ons op de hoogte aub
Re: Afschaffing FIP
gaat al 2jaar de ronde en elk jaar is het weerkorkilla schreef:Het doet de ronde dat de Belgische spoorwegen de FIP willen afschaffen vanaf volgend jaar al. Geen voordelen meer voor statutairen in Europa. Een mooi voordeel dat wegvalt en dus een pijnlijke zaak voor iedereen die bijvoorbeeld af en toe eens naar Parijs of naar Zuid-Frankrijk rijdt.
Wie heeft er meer info? Gooi het erbij? Hou ons op de hoogte aub
Re: Afschaffing FIP
Inderdaad er zijn al meerdere jaren dat dit gerucht rondgaat, het kan ook een opzettelijke roddel zijn natuurlijk. Beetje bangmakerij misschien?
Re: Afschaffing FIP
Verwacht men de grootste winst van het niet uitreiken aan de NMBS mensen of het niet toestaan aan alle andere spoorwegmensen ?
Is toch een gesloten beurs verhaal ? Of wordt dat afgerekend?
Of zit er een massa mensen aan een bureel voor die paperassen ?
Is toch een gesloten beurs verhaal ? Of wordt dat afgerekend?
Of zit er een massa mensen aan een bureel voor die paperassen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Afschaffing FIP
In nederland hebben ze enkel recht op vrij verkeer in hun eigen land.dentheo schreef:Verwacht men de grootste winst van het niet uitreiken aan de NMBS mensen of het niet toestaan aan alle andere spoorwegmensen ?
Is toch een gesloten beurs verhaal ? Of wordt dat afgerekend?
Of zit er een massa mensen aan een bureel voor die paperassen ?
Ik denk dat we nog 1 van de weinigen zijn met zoveel landen op onze kaart alskook boten .
naar mijn gedacht gebruikt de helft van de ganse groep maar deze voordelen voor buitenland, zo ken ik collega's die na 30jaar dienst geen enkele keer naar Londen ofzo zijn geweest.
Re: Afschaffing FIP
Inderdaad het is niet zo dat er veel mensen gebruik van maken, maar het is wel zo dat de mensen die ze wel gebruiken er regelmatig gebruik van maken.
Re: Afschaffing FIP
Volgens mij niet meer dan een roddel van de vakbonden om het personeel op te hitsen.
-
- Berichten: 2543
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Afschaffing FIP
De andere denkpiste is dat deze voordelen in meer en meer landen(Europa) als een "inkomen" aanzien wordt.dentheo schreef:Verwacht men de grootste winst van het niet uitreiken aan de NMBS mensen of het niet toestaan aan alle andere spoorwegmensen ?
Is toch een gesloten beurs verhaal ? Of wordt dat afgerekend?
Of zit er een massa mensen aan een bureel voor die paperassen ?
Zo ook in Frankrijk, en als het hier regent zal het in Belgë gaan druppelen.
2 mogelijkheden ofwel betaalt de werkgever bijdragen aan het equivalent van het RIZIV ,indien het voordeel meer is dan 50%* van de normale tarief.Ofwel betaal je belastingen op een forfetair bedrag als werknemer.
Dus nu zijn er nu onderhandelingen bezig voor de SNCF,EDF,GDF,Air France,Seafrance (elk appart natuurlijk)
* van het goedkoopste tarief voor het publiek word als redeijk en niet belastbaar aanzien.
Re: Afschaffing FIP
In NL is de kaart ook al heel erg uitgekleed.
Alleen NS/Prorail en nog een paar afdelingen of oud NS onderdelen hebben nog de NS kaart. En zelfs dan nog niet eens iedereen. (Alleen de oud gedienden.)
NS en Prorail hebben hem compleet. De oud NS onderdelen hebben hem nog in beperkte maate.
We moeten aangeven of hem nodig hebben voor de dienst. (Dus wat doen we er mee.)
En dan nog alleen voor de oudgedienden.
We moeten aangeven of we hem gebruiken voor woon-werk verkeer en of we hem standaard voor de Dienst gebruiken. Indien we hier op Ja kunnen zeggen mogen we hem voor 1 jaar houden. Nee is einde kaart.
En FIP hebben we nog wel. Maar daar betalen we veel meer belasting over als vroeger. Dus het goedkoop reizen is het al niet meer. (Met de FIP naar Parijs is al bijna net zo duur als met de auto op en neer.)
Dus sterkte
Alleen NS/Prorail en nog een paar afdelingen of oud NS onderdelen hebben nog de NS kaart. En zelfs dan nog niet eens iedereen. (Alleen de oud gedienden.)
NS en Prorail hebben hem compleet. De oud NS onderdelen hebben hem nog in beperkte maate.
We moeten aangeven of hem nodig hebben voor de dienst. (Dus wat doen we er mee.)
En dan nog alleen voor de oudgedienden.
We moeten aangeven of we hem gebruiken voor woon-werk verkeer en of we hem standaard voor de Dienst gebruiken. Indien we hier op Ja kunnen zeggen mogen we hem voor 1 jaar houden. Nee is einde kaart.
En FIP hebben we nog wel. Maar daar betalen we veel meer belasting over als vroeger. Dus het goedkoop reizen is het al niet meer. (Met de FIP naar Parijs is al bijna net zo duur als met de auto op en neer.)
Dus sterkte
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Re: Afschaffing FIP
Klopt, bij ons ook zoiets.nighttrain schreef:
2 mogelijkheden ofwel betaalt de werkgever bijdragen aan het equivalent van het RIZIV ,indien het voordeel meer is dan 50%* van de normale tarief.Ofwel betaal je belastingen op een forfetair bedrag als werknemer.
Trokken wij vroeger de kostprijs volledig terug van "onze" producten die wij in een winkel kochten , moeten we nu 45% laten vallen, de gepensioneerden minder +- 30%.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Afschaffing FIP
Nederlandse vrienden van me hebben ook FIP-voordelen, maar de FIP-coupons zijn, ook al zijn ze belastbaar, nog steeds erg goedkoop. Thalys werkt en beetje anders en kost, met een FIP-kortingskaart of een FIP-coupon Noord-Frankrijk 19 euro voor een enkele reis Nederland - Parijs. Het laagste tarief voor normale mensen is 35 euro (vol tarief vanaf Amsterdam 130 euro).Mark7758 schreef:En FIP hebben we nog wel. Maar daar betalen we veel meer belasting over als vroeger. Dus het goedkoop reizen is het al niet meer. (Met de FIP naar Parijs is al bijna net zo duur als met de auto op en neer.)
Dus sterkte
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 2543
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Afschaffing FIP
Dit is volgens mij redelijk relatief die "nog steeds erg goedkoop"! Als ze belastbaar zijn , wat is hun nominale waare? Dus de waarde die als equivalent dient om er een belasting op te heffen.rvdborgt schreef:Nederlandse vrienden van me hebben ook FIP-voordelen, maar de FIP-coupons zijn, ook al zijn ze belastbaar, nog steeds erg goedkoop. Thalys werkt en beetje anders en kost, met een FIP-kortingskaart of een FIP-coupon Noord-Frankrijk 19 euro voor een enkele reis Nederland - Parijs. Het laagste tarief voor normale mensen is 35 euro (vol tarief vanaf Amsterdam 130 euro).Mark7758 schreef:En FIP hebben we nog wel. Maar daar betalen we veel meer belasting over als vroeger. Dus het goedkoop reizen is het al niet meer. (Met de FIP naar Parijs is al bijna net zo duur als met de auto op en neer.)
Dus sterkte
Groetjes,
Rian
Als bv,dus enkel een theoretsch voorbeeld, het ticket 30€ kost , maar je moet achteraf op 200€ (nominale waarde voor de belastingesdiensten) belasting betalen aan 50% , dan is dit een ticket van 130€.
Als je bv een onbeperkt vrijkaart hebt dan kan dit vergeleken worden met een jaarabonnement net (2750€) en de te betalen prijs- bv 50%. Dan zal 1375€ een theoretisch inkomen zjn voor dit materieel voordeel.En dit kan soms nare gevolgen hebben voor andere sociale vordelen als bv een studiebeurs krijgen of niet.
Re: Afschaffing FIP
Zo werkt het bij mijn weten niet. Je betaalt ofwel belasting over de nominale waarde van de kortingskaart (ik kan even niet zeggen hoeveel dat is, maar die is wel een jaar geldig), ofwel over de nominal waarde van de FIP-coupon, die een met interrail vergelijkbare nominale waarde heeft. Over het gekochte ticket met FIP-korting betaal je verder geen belasting.nighttrain schreef:Dit is volgens mij redelijk relatief die "nog steeds erg goedkoop"! Als ze belastbaar zijn , wat is hun nominale waare? Dus de waarde die als equivalent dient om er een belasting op te heffen.rvdborgt schreef:Nederlandse vrienden van me hebben ook FIP-voordelen, maar de FIP-coupons zijn, ook al zijn ze belastbaar, nog steeds erg goedkoop. Thalys werkt en beetje anders en kost, met een FIP-kortingskaart of een FIP-coupon Noord-Frankrijk 19 euro voor een enkele reis Nederland - Parijs. Het laagste tarief voor normale mensen is 35 euro (vol tarief vanaf Amsterdam 130 euro).Mark7758 schreef:En FIP hebben we nog wel. Maar daar betalen we veel meer belasting over als vroeger. Dus het goedkoop reizen is het al niet meer. (Met de FIP naar Parijs is al bijna net zo duur als met de auto op en neer.)
Dus sterkte
Als bv,dus enkel een theoretsch voorbeeld, het ticket 30€ kost , maar je moet achteraf op 200€ (nominale waarde voor de belastingesdiensten) belasting betalen aan 50% , dan is dit een ticket van 130€.
Een jaarnetkaart is dan ook best een behoorlijk voordeel in natura - ik meen dat als je die in Nederland voor het werk nodig hebt, dat er dan geen belasting over betaald moet worden. Maar anders wel. En terecht.nighttrain schreef:Als je bv een onbeperkt vrijkaart hebt dan kan dit vergeleken worden met een jaarabonnement net (2750€) en de te betalen prijs- bv 50%. Dan zal 1375€ een theoretisch inkomen zjn voor dit materieel voordeel.En dit kan soms nare gevolgen hebben voor andere sociale vordelen als bv een studiebeurs krijgen of niet.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 2543
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Afschaffing FIP
Ik heb gereageerd op de uitspraakéook al zijn ze belastbaar ,dan toch zijn ze redelijk goedkoop". Dus je koopt een zeer goedkoop ticket bv >50% goedkoper dan het goedkoopste markttarief ,dan weet je in feite niet wat je op het einde van het jaar als inkomsten gaat aangerend krijgen voor je personenenbelasting.
Dit is ook al in voege in UK. En werknemer die een goekope vliegreis boekt via het compgany councel zal dit later verekend zien op zijn tax paper.
Dus een onbeperkte vrijkaart 2de klasse voor een NMBS werknemer,zal in funktie van zijn woonplaats voor% aanzien worden als woon werkverkeer.En dit zal geval per gebal beken worden door de belastingen,net zoals je zelf je onkosten inbrengt ipv de nrmale schijven.
Dit is ook al in voege in UK. En werknemer die een goekope vliegreis boekt via het compgany councel zal dit later verekend zien op zijn tax paper.
Dus een onbeperkte vrijkaart 2de klasse voor een NMBS werknemer,zal in funktie van zijn woonplaats voor% aanzien worden als woon werkverkeer.En dit zal geval per gebal beken worden door de belastingen,net zoals je zelf je onkosten inbrengt ipv de nrmale schijven.
Re: Afschaffing FIP
Rian.
Je heb gelijk dat het nog goedkoop is. Maar het prijs verschil is wel erg klein geworden. En aan het eind mag je nog even belasting betalen over die kaart.
Een dagkaart in Luxemburg is 4,50. En met FIP 4,20 en dan moet ik nog belasting gaan betalen. (Die ik niet van de voren weet.) Dus goedkoper?
Ik gebruik het niet meer. Het is gewoon te duur en te lastig voor ons als oud NSer om hem aan te vragen.
Ze vragen iedere keer om een kopie van mijn vrijvervoer dat ik nog actieve NSer ben.
Je heb gelijk dat het nog goedkoop is. Maar het prijs verschil is wel erg klein geworden. En aan het eind mag je nog even belasting betalen over die kaart.
Een dagkaart in Luxemburg is 4,50. En met FIP 4,20 en dan moet ik nog belasting gaan betalen. (Die ik niet van de voren weet.) Dus goedkoper?
Ik gebruik het niet meer. Het is gewoon te duur en te lastig voor ons als oud NSer om hem aan te vragen.
Ze vragen iedere keer om een kopie van mijn vrijvervoer dat ik nog actieve NSer ben.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.