Afschaffing FIP

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Afschaffing FIP

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:
Emiel schreef:
Steven schreef:De fiptickets vraag je altijd intern aan ik heb echter op mijn loonbriefje nog niets zien verschijnen dat verwijst naar verkeersvoordelen.
FIP-tickets kun je ook gewoon aan het plaatselijke loket kopen. Zo ben ik van Vittel in Frankrijk via Luxemburg en Brussel in Roosendaal terecht gekomen voor de halve prijs.

Het enige wat in Nederland uitsluitend intern aangevraagd kan worden zijn landencoupons (ook wel bekend onder de naam vrijreizen buitenland), maar daar heb je dan weer geen FIP voor nodig.
Die vragen wij dus intern aan, maar ook daar heb je uw fip voor nodig, die bewijst (samen met uw ID) dat je recht hebt op die vrijbiljetten). Fe tickets aan reductie koop je inderdaad aan het loket maar daar vragen ze niet eens je naam of wat dan ook, hoe kunnen ze dan nagaan wie welke tickets gekocht heeft. In zwitserland koop ik zelfs gewoon tickets aan 50% aan de automaat, laat men fipkaart zien bij controle en niemand die verder nog iets zegt. Hoe kan uw belastingsbrief hier dan door worden beïnvloed?
Tickets met FIP-korting zijn niet belast. Alleen de FIP-kortingskaart en de landencoupons (die ook onder FIP vallen) zijn belast.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afschaffing FIP

Bericht door Steven »

Dan moet dat toch gewoon al in standaard volledig in het loon zitten want ik kan er hier niets afzonderlijk van terugvinden op mijn loonbrief voor de belastingen.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Afschaffing FIP

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Dan moet dat toch gewoon al in standaard volledig in het loon zitten want ik kan er hier niets afzonderlijk van terugvinden op mijn loonbrief voor de belastingen.
Dat zou moeten. Maar het zou me ook niet verbazen als dat (nog) niet het geval is...

Groetjes,
Rian
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Afschaffing FIP

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Dan moet dat toch gewoon al in standaard volledig in het loon zitten want ik kan er hier niets afzonderlijk van terugvinden op mijn loonbrief voor de belastingen.
Maar voor het ogenblik zijn uw reisvoordelen og niet belast.
Hoe het belast hoeveel en de manier van aangeven zal het voorwerp uitmaken van onderhandelingen.Het zijn ook geen ezels bij de fod financieen.Dus enkel als het zover komt ,ik hoop van niet maar het zal moeilijk worden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Afschaffing FIP

Bericht door Asterix »

nighttrain schreef:Maar voor het ogenblik zijn uw reisvoordelen og niet belast.
Hoe het belast hoeveel en de manier van aangeven zal het voorwerp uitmaken van onderhandelingen.Het zijn ook geen ezels bij de fod financieen.Dus enkel als het zover komt ,ik hoop van niet maar het zal moeilijk worden.
Dus hier wordt nu al enkele dagen gediscussieerd over fiscale nadelen en bijhorende bedragen terwijl die in realiteit helemaal niet bestaan?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Afschaffing FIP

Bericht door groentje »

Maar er wel eens snel zouden kunnen komen. Als de bedrijfswagens worden aangepakt, bijvoorbeeld, zouden ook wel eens de andere verplaatsingsvergoedingen onder de loep kunnen worden genomen. Zeker met een overheid die geld nodig heeft...
En in België is de verplaatsingsvergoeding tot een bepaald bedrag weinig tot niet belast, ook dat is geen verworvenheid waar we voor altijd zeker van mogen zijn. Nederland, Frankrijk, Engeland... gingen ons daarin al voor.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Afschaffing FIP

Bericht door nighttrain »

Jeroen schreef:
nighttrain schreef:Maar voor het ogenblik zijn uw reisvoordelen og niet belast.
Hoe het belast hoeveel en de manier van aangeven zal het voorwerp uitmaken van onderhandelingen.Het zijn ook geen ezels bij de fod financieen.Dus enkel als het zover komt ,ik hoop van niet maar het zal moeilijk worden.
Dus hier wordt nu al enkele dagen gediscussieerd over fiscale nadelen en bijhorende bedragen terwijl die in realiteit helemaal niet bestaan?
Het ging over de FIP kaart, dus dit is niet enkel een Belgisch probleem tot nu toe.
Dus andere Europese FIP kaart bezitters zijn al onderworpen aan de fiscale maatregelen die ik heb uitgelegd.
Dus in Belgi¨met een regering die 12miljard zoekt kun je je aan alles verwachten onder de noemer Europese gelijkmaking.
En dan is het goed om weten hoe het fiscaal zal vertaald worden , denk ik..
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Afschaffing FIP

Bericht door groentje »

Bovendien, omdat ook in andere landen de verkeersvoordelen steeds verder worden uitgekleed, kan dat gevolgen hebben voor ons. Zweden is enkele jaren geleden uit FIP gestapt, in de toekomst volgen er misschien nog anderen. Nu is er al een sluipende inkrimping van de FIP-organisatie. Op een gegeven moment zou het voordeel van lidmaatschap van FIP wel eens verwaarloosbaar kunnen worden...
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Afschaffing FIP

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:Bovendien, omdat ook in andere landen de verkeersvoordelen steeds verder worden uitgekleed, kan dat gevolgen hebben voor ons. Zweden is enkele jaren geleden uit FIP gestapt, in de toekomst volgen er misschien nog anderen. Nu is er al een sluipende inkrimping van de FIP-organisatie. Op een gegeven moment zou het voordeel van lidmaatschap van FIP wel eens verwaarloosbaar kunnen worden...
De organisatie van het treinverkeer draagt ook niet meer bij tot een eenvoudig gebruik ervan ivm veertig of dertig jaar geleden.
Je bestelde je "coupon" ,2dagen erna had je hem en de dag nadien sprong je op de trein naar Parijs,Toulon Berlijn of op de boot en tein aar London enz .Met de uurregeling was je weg. Nu moet je reserveren enz Dus alles moet beter worden gepland
Je had "coupos "in je schuif liggen die 3 maand geldig waren ,had je eens 5 dagen verlof , de trein op 's anderendaags naar Parijs bv
Ik zeg niet dat het helemaal niet meer kan maar toch.
korkilla

Re: Afschaffing FIP

Bericht door korkilla »

Niets houdt je tegen om met een vrijbiljet de gewone trein te nemen naar Parijs. Maar met de Thalys sta je er toch ook voor geen geld hé (fip tarief of gratis biljet). Voor de rest zijn er inderdaad reserveringskosten bijgekomen, maar het vervoer gaat dan ook een stuk sneller. We hebben toch geen klagen. Voorbeelden als Lille-Marseille (1,50 euro) of Barcelona-Malaga (10 euro)
Meer en meer landen zullen eruit stappen en ooit komt er een einde aan. Hopelijk gewoon voor ons Belgen nog niet dit jaar :-)
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Afschaffing FIP

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Dan moet dat toch gewoon al in standaard volledig in het loon zitten want ik kan er hier niets afzonderlijk van terugvinden op mijn loonbrief voor de belastingen.

Het is bij ons (privé) ook pas het vorige jaar gekomen .....
Theo
Groeten vanop de Heide
neigezug

Re: Afschaffing FIP

Bericht door neigezug »

-Met de afschaffing van de Beneluxtrein, worden de verkeersvoordelen ook al uitgehold.Niemand kan heden zeggen onder welke voorwaarden spoorwegpersoneel met de FYRA mee kan.
-Wat Spanje betreft denk ik dat op sommige treinen alleen een FIPtarief bestaat en geen reserveringen voor gebruik met een FIP-vrijbiljet.Onlangs de Talgo 463 van Cernbère naar Alicante gereserveert:Op de reservering staat alleen FIP en niet FIP-permis zoals in Frankrijk.Idem vorig jaar bij de AVE in Spanje.In de productfiches wordt er ook alleen gesproken van een FIPtarief (FIP Loisir) voor houders van een FIPkaart maar niet s over specifieke tarieven voor houders van een FIPvrijbiljet voor Spanje.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Afschaffing FIP

Bericht door groentje »

Ik heb geen AVE's genomen, voor de andere treinen betaal je niets voor de reis, maar wel een reservatie die tot 10 euro per trein kan bedragen, in geval het een hogere klasse van trein is.
Plaats reactie