Contractuelen vervangen statutairen

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door nighttrain »

Hogersluys schreef:
Flex schreef: Dat het al lang zo gebeurt, maakt het niet minder erg. Ook de Spoorwegen mogen wel eens de 21e eeuw binnentreden, niet?
Wat is de 21e eeuw in jouw ogen? Werken tot je er bij neervalt voor een hongerloontje? Statutairen worden echt niet overbetaald hoor.
Neen, maar mischien er voor zorgen dat het een hedendaags bedrijf is. Zoals bv sociale verkiezingen organiseren , zodat het personneel zijn vertegenwoordigers kan kiezen. Dus niet alleen welke vakbond ,maar ook wie in een bepaalde vakbond.En dat deze vertegenwoordigers in de ondernemingsraad kunnen zetelen en hun zegje doen!
Zodanig dat de werknemers geen toestanden kennen zoals in 1926.
Flex

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door Flex »

Het wil toch niet zeggen dat - omdat er overal wantoestanden zijn - we niet meer moeten hervormen. Precies alsof het normaal is en we ons er zomaar moeten bij neerleggen.
F*ck zeg: TABULA RASA!

J'en ai marre...
Alain N.

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door Alain N. »

Mja, probeer dat maar eens te doen, een statutair buitengooien. Die moet al een kind hebben misbruikt voor je die kan defenestreren.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door groentje »

Alleen als hij goed gesyndiceerd is, in theorie is het statuut niet zo zeker als je denkt. En er zijn nog tal van mogelijkheden om iemand succesvol buiten te pesten, als men wil. Uiteindelijk ga je dan zelf wel lopen...
Flex

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door Flex »

Hoopgevend allemaal... Tijd om nieuwe vriendjes te maken denk ik.
poxer

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door poxer »

Het statuut was een van de grootste pluspunten die mij heeft doen solliciteren bij NMBS.
Ik wacht nu al een goeie 2 jaar om te starten (bankwerker-mecanicien) voorlopig nog geen nieuws, enkele maanden terug stond ik op de 3e plaats voor mijn voorkeursplaats.
Ik hoop dat dat statuut blijft. Hoelang duurd het eigenlijk voor je echt statutair bent vanaf je startdag als mecanicien?
Flex

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door Flex »

@Poxer: Ben je contractueel binnengekomen? Dan kun je idd wel een eind wachten op je statuut. Of heb je een statutair examen gedaan? In dat geval moeten ze je wel een statuur geven.
Bij problemen zou ik toch de bestendig afgevaardigde van de vakbond raadplegen.
poxer

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door poxer »

Flex schreef:@Poxer: Ben je contractueel binnengekomen? Dan kun je idd wel een eind wachten op je statuut. Of heb je een statutair examen gedaan? In dat geval moeten ze je wel een statuur geven.
Bij problemen zou ik toch de bestendig afgevaardigde van de vakbond raadplegen.
ik heb statutair examens gedaan, ik sta momenteel op de wervingslijst ergens bovenaan, maar heb de indruk dat er weinig statutaire wervingen gedaan worden de laatste tijd, heb soms contact met transcom (acv) momenteel zijn er nog geen wervingen voorzien
Flex

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door Flex »

Bedoel je dan dat je jouw statuut nog niet gekregen hebt na het behalen van je examen? Hoe doen ze dat?
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door groentje »

Als dat het aanwervingsexamen is, is dat niet zo vreemd, hé. Ook als je slaagt, word je nog niet meteen aangeworven, meestal ga je in een soort wervingsreserve.
Plaats reactie