Contractuelen vervangen statutairen

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Flex

Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door Flex »

Contractuelen vervangen statutairen

Onlangs heb ik gezien dat er opnieuw onderstationchef bij NMBS zullen aangeworven worden, op CONTRACTUELE basis weliswaar, bedoeld voor de stations Brussel-Zuid, Denderleeuw en Antwerpen.

What the fuck? Ze gaan die mannen van straat rapen en een jobke geven in een station waar wij al jaren op zitten te wachten. P6'en, dat is toch niet belangrijk. Iedereen wordt op zijn werkplaats tegengehouden door de onmiddellijke chef en dus gaan ze 't zo oplossen. Met knip- en plakwerk.
En intussen zijn die gasten er nog eens aan voor de moeite, want ze krijgen geen statuut en worden zo nog grotere speelballen van de NMBS dan wij al zijn. Mooie evolutie.
Ik kan hier wel een boek over schrijven, maar ga dat toch laten.

Reacties van collega's en andere spoorwegmensen interesseren mij méér.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door Hogersluys »

Dat heet dan besparing. :roll: Als ze bij de NMBS denken dat het personeel er gemotiveerd van wordt.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door nighttrain »

Hogersluys schreef:Dat heet dan besparing. :roll: Als ze bij de NMBS denken dat het personeel er gemotiveerd van wordt.
Dit is een methode die al jaren gebruikt wordt ,dus al meer dan 30 jaar bedoel ik dan.
Voordelen voor de persoon in kwestie en de maatschapij.
Dit is een middel om mensen te behagen,eeen job in eigen streek dank zij politiekerXXXXX
Flex

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door Flex »

Pfff, da's gewoon degoutant. Bij wie moet ik zijn om mijn overplaatsing politiek af te dwingen? Suggesties?

Dat het al lang zo gebeurt, maakt het niet minder erg. Ook de Spoorwegen mogen wel eens de 21e eeuw binnentreden, niet?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door Shrek »

Flex schreef:Dat het al lang zo gebeurt, maakt het niet minder erg. Ook de Spoorwegen mogen wel eens de 21e eeuw binnentreden, niet?
Dat zijn ze net aan het doen, statutaire aanwervingen zijn van de 20e eeuw, daar wil men dan ook van af. :wink:
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door dentheo »

Zelfde opmerking als bij loketten afschaffen.
Belgie weet dat ze teveel ambtenaren hebben ( 18% ?), dat "zeggen" mag echter niet.
Dus draait men de kraan toe en komen er alleen contractuelen bij.
Simpel en goedkoop.

ps. de meeste mensen die met hun belastingen de NMBS lonen en pensioenen ( voor 70% ) betalen zijn GEEN statutairen :mrgreen: :mrgreen:
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door Steven »

Shrek schreef:
Flex schreef:Dat het al lang zo gebeurt, maakt het niet minder erg. Ook de Spoorwegen mogen wel eens de 21e eeuw binnentreden, niet?
Dat zijn ze net aan het doen, statutaire aanwervingen zijn van de 20e eeuw, daar wil men dan ook van af. :wink:
Dat ze contractuelen aanwerven is niet altijd de doorn in het oog. Maar dat er mensen zijn die een overplaatsing gevraagd hebben voor diezelfde posten en niet krijgen is lastiger, die contractuelen zouden er pas mogen komen nadat ze eerst de rest van de puzzel van personeel op zijn plaats hebben gezet en de vrijgekomen plaatsen dan opvullen met de nieuwe contractuelen. Vele logischer en zet minder kwaad bloed. Nu kunnen er twee gefrustreerde mensen zijn. De persoon die zijn overplaatsing niet krijgt en de nieuwe contractuele omdat hij steeds scheef bekeken zal worden wegens de plaats die hij inneemt van iemand die er iets meer recht op heeft. Ze kunnen toch gewoon elke nieuw personeelslid dezelfde weg laten volgen dan al die andere ook al heeft die een contractuele basis en geen statutaire.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:
Shrek schreef:
Flex schreef:Dat het al lang zo gebeurt, maakt het niet minder erg. Ook de Spoorwegen mogen wel eens de 21e eeuw binnentreden, niet?
Dat zijn ze net aan het doen, statutaire aanwervingen zijn van de 20e eeuw, daar wil men dan ook van af. :wink:
Dat ze contractuelen aanwerven is niet altijd de doorn in het oog. Maar dat er mensen zijn die een overplaatsing gevraagd hebben voor diezelfde posten en niet krijgen is lastiger, die contractuelen zouden er pas mogen komen nadat ze eerst de rest van de puzzel van personeel op zijn plaats hebben gezet en de vrijgekomen plaatsen dan opvullen met de nieuwe contractuelen. Vele logischer en zet minder kwaad bloed. Nu kunnen er twee gefrustreerde mensen zijn. De persoon die zijn overplaatsing niet krijgt en de nieuwe contractuele omdat hij steeds scheef bekeken zal worden wegens de plaats die hij inneemt van iemand die er iets meer recht op heeft. Ze kunnen toch gewoon elke nieuw personeelslid dezelfde weg laten volgen dan al die andere ook al heeft die een contractuele basis en geen statutaire.
Dat is nu juist het punt wat ze willen omzeilen ,flexibiliteit,in het doolhof van statutairen,eerst aanwezend,contractuelen dienstdoende,eerste ingenieurs , eerste machinist
Endit om in sommige gevallen detacheringsvergoedingen te verhinderen.
RIDCO

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door RIDCO »

Niks nieuw. Zelf meegemaakt. Twee statutaire medewerkers (niveau beweging - ostch) in het glazen huis in Brussel met veel terreinervaring die vervangen worden door 2 ingenieurs, om nog maar te zwijgen van de dik betaalde consultants.
RIDCO

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door RIDCO »

Steven schreef:Dat ze contractuelen aanwerven is niet altijd de doorn in het oog. Maar dat er mensen zijn die een overplaatsing gevraagd hebben voor diezelfde posten en niet krijgen is lastiger, die contractuelen zouden er pas mogen komen nadat ze eerst de rest van de puzzel van personeel op zijn plaats hebben gezet en de vrijgekomen plaatsen dan opvullen met de nieuwe contractuelen. Vele logischer en zet minder kwaad bloed. Nu kunnen er twee gefrustreerde mensen zijn. De persoon die zijn overplaatsing niet krijgt en de nieuwe contractuele omdat hij steeds scheef bekeken zal worden wegens de plaats die hij inneemt van iemand die er iets meer recht op heeft. Ze kunnen toch gewoon elke nieuw personeelslid dezelfde weg laten volgen dan al die andere ook al heeft die een contractuele basis en geen statutaire.
Dat is nu juist het punt wat ze willen omzeilen ,flexibiliteit,in het doolhof van statutairen,eerst aanwezend,contractuelen dienstdoende,eerste ingenieurs , eerste machinist
Endit om in sommige gevallen detacheringsvergoedingen te verhinderen.[/quote]

Waarom het gemakkelijk maken als het ook moeilijk kan.
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door markske »

Ik wacht al 18 maanden en zal nog wel een jaar of 3 mogen wachten aan het tempo dat ze bij ons overplaatsingen uitvoeren.
Ik ben zelf al drie maanden aan mijn stage bezig op mijn nieuwe werkplaats, alhoewel ik nog geen dag ter plaatse ben geweest.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door nighttrain »

markske schreef:Ik wacht al 18 maanden en zal nog wel een jaar of 3 mogen wachten aan het tempo dat ze bij ons overplaatsingen uitvoeren.
Ik ben zelf al drie maanden aan mijn stage bezig op mijn nieuwe werkplaats, alhoewel ik nog geen dag ter plaatse ben geweest.
Hebt U dan geen recht op een detacheringsvergoeding?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door Steven »

nighttrain schreef:
markske schreef:Ik wacht al 18 maanden en zal nog wel een jaar of 3 mogen wachten aan het tempo dat ze bij ons overplaatsingen uitvoeren.
Ik ben zelf al drie maanden aan mijn stage bezig op mijn nieuwe werkplaats, alhoewel ik nog geen dag ter plaatse ben geweest.
Hebt U dan geen recht op een detacheringsvergoeding?
normaal wel
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door markske »

€ 8,43/dag indien je verplaatsing plus werktijd tussen 9 en 12u duurt.
De verplaatsing die je zou maken naar je nieuwe werkplaats moet je daar wel aftrekken.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door nighttrain »

markske schreef:€ 8,43/dag indien je verplaatsing plus werktijd tussen 9 en 12u duurt.
De verplaatsing die je zou maken naar je nieuwe werkplaats moet je daar wel aftrekken.
beter dan niks en belastingsvrij.
Plaats reactie