tips sollicitatiegesprek Operator Bestuurder Infra

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gerd

tips sollicitatiegesprek Operator Bestuurder Infra

Bericht door Gerd »

Beste

Ik heb meegedaan aan de selectieprocedure voor operator bestuurder infra (bestuurder voor werktreinen van infrabel). Ik moet op dinsdag 13 september op gesprek bij de jury. Heeft hier iemand ervaring mee? Aan wat voor vragen kan ik mij verwachten? Alle tips zijn meer dan welkom zodat ik mij grondig kan voorbereiden.

Alvast bedankt voor de hopelijk vele reacties!

Groeten Gerd
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: tips sollicitatiegesprek Operator Bestuurder Infra

Bericht door Robin »

Beste Gerd,

Denk altijd goed na voor je antwoord en wat je gaat antwoorden ;).
Zelf ben ik onlangs nog geweest en kreeg persoonlijke vragen, wat ik deed van werk, schoolopleiding.....
Uw interesse in de functie, kan je u verplaatsen met een wagen, schrikt de wisselende uren u niet af?

dit kreeg ik zowat voorgeschoteld :).

Succes alvast!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gerd

Re: tips sollicitatiegesprek Operator Bestuurder Infra

Bericht door Gerd »

Robin schreef:Beste Gerd,

Denk altijd goed na voor je antwoord en wat je gaat antwoorden ;).
Zelf ben ik onlangs nog geweest en kreeg persoonlijke vragen, wat ik deed van werk, schoolopleiding.....
Uw interesse in de functie, kan je u verplaatsen met een wagen, schrikt de wisselende uren u niet af?

dit kreeg ik zowat voorgeschoteld :).

Succes alvast!
Beste Robin, bedankt voor de snelle reactie!

Die wisselende uren spreken mij juist erg aan, ik heb nl een dikke zes jaar als buschauffeur voor de lijn gewerkt en daar waren de uren dagelijks anders. Ik vond dat ik toen meer vrije tijd had dan nu (9 tot 17u). Hebben ze ook technische vragen gesteld? Heb je uw uitslag al gehad?

groeten Gerd
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: tips sollicitatiegesprek Operator Bestuurder Infra

Bericht door Robin »

Gerd schreef:
Robin schreef:Beste Gerd,

Denk altijd goed na voor je antwoord en wat je gaat antwoorden ;).
Zelf ben ik onlangs nog geweest en kreeg persoonlijke vragen, wat ik deed van werk, schoolopleiding.....
Uw interesse in de functie, kan je u verplaatsen met een wagen, schrikt de wisselende uren u niet af?

dit kreeg ik zowat voorgeschoteld :).

Succes alvast!
Beste Robin, bedankt voor de snelle reactie!

Die wisselende uren spreken mij juist erg aan, ik heb nl een dikke zes jaar als buschauffeur voor de lijn gewerkt en daar waren de uren dagelijks anders. Ik vond dat ik toen meer vrije tijd had dan nu (9 tot 17u). Hebben ze ook technische vragen gesteld? Heb je uw uitslag al gehad?

groeten Gerd
er werd mij geen enkele technische vraag gesteld, omdat ik al werk bij de NMBS werk vroeger wel wat ik deed enzo maar buiten dat niets speciaals. Mijn uitslag heb ik al, wel 4 weken moeten wachten. Net een polsingsbrief gekregen :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gerd

Re: tips sollicitatiegesprek Operator Bestuurder Infra

Bericht door Gerd »

Robin,

Je bent dus geslaagd neem ik aan? Bij deze mijn felicitaties!

Kan je ook zeggen met hoeveel mensen ze bij de jury waren? Worden ook vragen omtrent veiligheid gesteld? Wat ik wel verwacht aangezien je in deze functie op het terrein werkt. Zoals je ziet heb ik nog vele vragen.

mvg Gerd
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: tips sollicitatiegesprek Operator Bestuurder Infra

Bericht door Robin »

Gerd schreef:Robin,

Je bent dus geslaagd neem ik aan? Bij deze mijn felicitaties!

Kan je ook zeggen met hoeveel mensen ze bij de jury waren? Worden ook vragen omtrent veiligheid gesteld? Wat ik wel verwacht aangezien je in deze functie op het terrein werkt. Zoals je ziet heb ik nog vele vragen.

mvg Gerd
Ik ben inderdaad geslaagd ;), dank u :).

bij de jury waren er 3 personen, waarvan 2 van Infrabel en 1 van de Holding.
Vragen omtrent veiligheid werden bij mij gevraagd in verband met men huidig werk, zoals bv 'wat doe je als je remblokken gaat vervangen?', remmen afzonderen en plaatjes aanhangen dat deze niet terug in dienst mag. En zo nog kleine vragen, uiteraard werk ik al 3 jaar bij de spoorweg dus ik veronderstel dat ze dan ook wel wisten/weten dat men dan wel de voornamelijke zaken weet.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gerd

Re: tips sollicitatiegesprek Operator Bestuurder Infra

Bericht door Gerd »

Ah ok.

Wat zijn eigenlijk de kansen dat je door de jury geraakt?

Meer algemeen: hoe komt het dat er buiten de jobsite van de nmbs bijna geen info over deze functie te vinden is? Zijn er dan, in verhouding tot trein/rangeerbestuurders, zo weinig mensen die deze functie uitoefenen?
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: tips sollicitatiegesprek Operator Bestuurder Infra

Bericht door Robin »

Gerd schreef:Ah ok.

Wat zijn eigenlijk de kansen dat je door de jury geraakt?

Meer algemeen: hoe komt het dat er buiten de jobsite van de nmbs bijna geen info over deze functie te vinden is? Zijn er dan, in verhouding tot trein/rangeerbestuurders, zo weinig mensen die deze functie uitoefenen?
als je laat blijken dat je gemotiveerd bent dan maak je heus wel kans, zolang je met de uren geen probleem hebt en vervoer hebt dan ligt de kans al wat hoger denk ik.

Er zijn inderdaad veel minder van omdat weinige de meeste gekke uren willen doen, met een gezin word deze functie al wat lastiger uiteraard gezien de uren. Uiteraard word dit ook wel goed beloond ;).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gerd

Re: tips sollicitatiegesprek Operator Bestuurder Infra

Bericht door Gerd »

Robin schreef:
Gerd schreef:Ah ok.

Wat zijn eigenlijk de kansen dat je door de jury geraakt?

Meer algemeen: hoe komt het dat er buiten de jobsite van de nmbs bijna geen info over deze functie te vinden is? Zijn er dan, in verhouding tot trein/rangeerbestuurders, zo weinig mensen die deze functie uitoefenen?
als je laat blijken dat je gemotiveerd bent dan maak je heus wel kans, zolang je met de uren geen probleem hebt en vervoer hebt dan ligt de kans al wat hoger denk ik.

Er zijn inderdaad veel minder van omdat weinige de meeste gekke uren willen doen, met een gezin word deze functie al wat lastiger uiteraard gezien de uren. Uiteraard word dit ook wel goed beloond ;).
Wat zijn dan de meest gekke uren? Op de informatiesessie werd daar eigenlijk vrij weinig over verteld, enkel dat men ook tijdens de weekends moest werken en dat 20 tot 30% van de tijd des nachts diende gewerkt te worden. Maar nogmaals ik heb geen enkel probleem met wisselende uren. Mijn hobby's zijn niet in clubverband en in je sociaal leven kan je met de wisselende uren rekening mee houden vind ik (uiteraard moeilijker dan nu maar moeilijk gaat ook). Ik hoop alleen maar dat ik de jury kan overtuigen van mijn motivatie hetgeen ik persoonlijk het moeilijkste onderdeel van een jurygesprek vind.

Verder heb ik nog een vraag ivm de onderdelen(sporen, tractie en bovenleidingen) waarin je tewerkgesteld kan worden, mag je zelf kiezen in welk onderdeel je terechtkomt of geschiedt de indeling naargelang de behoefte? Ik zou persoonlijk in het onderdeel tractie terecht willen komen!

gr Gerd
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: tips sollicitatiegesprek Operator Bestuurder Infra

Bericht door Robin »

beginnen laat op de avond tot in de ochtend, volgende dag weer wat later of wat vroeger.
Een collega van me zijn vader doet deze job ook en van tijd had deze toch is 2 a 3 weken de nacht, het zal wel uitzonderlijk voorkomen maar als men personeelsgebrek heeft moet men wel ergens iets doen he..
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gerd

Re: tips sollicitatiegesprek Operator Bestuurder Infra

Bericht door Gerd »

Robin schreef:beginnen laat op de avond tot in de ochtend, volgende dag weer wat later of wat vroeger.
Een collega van me zijn vader doet deze job ook en van tijd had deze toch is 2 a 3 weken de nacht, het zal wel uitzonderlijk voorkomen maar als men personeelsgebrek heeft moet men wel ergens iets doen he..

Dat valt nog mee is vergelijkbaar met de uren bij De Lijn uitgezonderd het nachtwerk dan (late dienst eindigde om 0u 30m). Heb je enig idee hoeveel man men nodig heeft voor het district Noord-oost? Het woord personeelsgebrek geeft mij het gevoel dat mijn slaagkansen stijgen ;)
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: tips sollicitatiegesprek Operator Bestuurder Infra

Bericht door Robin »

geen idee hoeveel men er nodig heeft
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gerd

Re: tips sollicitatiegesprek Operator Bestuurder Infra

Bericht door Gerd »

Verder heb ik nog een vraag ivm de onderdelen(sporen, tractie en bovenleidingen) waarin je tewerkgesteld kan worden, mag je zelf kiezen in welk onderdeel je terechtkomt of geschiedt de indeling naargelang de behoefte?

Weet je hier iets meer over?
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: tips sollicitatiegesprek Operator Bestuurder Infra

Bericht door Robin »

ik had gevraagd voor Tractie maar uiteindelijk ben ik bij Sporen beland :D.
Op zich maakte het voor mij niet zoveel uit, 1 jurylid vroeg me of ik graag ook iets anders wou doen en zei ook wel dat ze bij sporen meer personen zochten dusja kzei dan van ja ok das ook goed :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gerd

Re: tips sollicitatiegesprek Operator Bestuurder Infra

Bericht door Gerd »

Ah ok

ik ga er in ieder geval niet moeilijk over doen, het voornaamste is dat ik mag beginnen aan de opleiding :)!
Plaats reactie