werken bij NMBS met strafblad?

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
poldeleeuw

werken bij NMBS met strafblad?

Bericht door poldeleeuw »

Hallo allemaal,

4 jaar geleden heb ik de grootste misstap gedaan uit mijn leven die ik nooit meer zal doen, namelijk gestolen (onder invloed van alcochol en zonder geweld)!

3 jaar geleden werd ik daarvoor veroordeelt om 80 uren werkstraf daarvoor te doen.

Nu 3 jaar later wil ik graag solliciteren bij de NMBS maar staat dit natuurlijk op mijn strafblad:
veroordeling: 80 uren werkstraf wegens inbraak en diefstal.

Nu is mijn vraag: Als ik solliciteer en ik leg uit dat dit een grote fout was om zo iets te doen en dat dit nooit meer gaat voorvallen, zouden ze mij alsnog een kans geven of vraag ik beter meteen eerherstel (gaat natuurlijk wat tijd over) aan om vervolgens terug te solliciteren met een blanco strafblad?

Dit laatste lijkt mij uiteraard het minst risicovolle maar hoelang duurt het vooraleer zo'n straf geschrapt word van je strafblad?

Alvast bedankt voor jullie reactie(s).
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: werken bij NMBS met strafblad?

Bericht door poyaud »

Ik dacht dat je 1x in je leven je stafblad kan laten zuiveren ...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: werken bij NMBS met strafblad?

Bericht door Dieselfreak »

poldeleeuw schreef:Dit laatste lijkt mij uiteraard het minst risicovolle maar hoelang duurt het vooraleer zo'n straf geschrapt word van je strafblad?
Hebben ze dat niet verteld toen je veroordeeld werd? Zoiets zouden ze je toch moeten meedelen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Cipallieter

Re: werken bij NMBS met strafblad?

Bericht door Cipallieter »

Een snelle zoektocht op het internet had volgend resultaat:

http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=1450

Volgende straffen worden uitgewist na een termijn van DRIE JAAR :
- ALLE geldboetes uitgesproken door de politierechtbank;
- Geldboetes uitgesproken door correctionele rechtbank van maximaal 2500 EUR;
- Gevangenisstraffen uitgesproken door de politie- of correctionele rechtbank van maximaal zes maanden.

ALLE andere veroordelingen blijven vermeld op het strafblad. Terzake kan DRIE JAAR NA DE UITSPRAAK VAN DE VEROORDELING een verzoek gericht worden tot de Procureur des Konings, teneinde eerherstel te bekomen.
Het volgende zal nagegaan worden :
- de opgelegde gevangenisstraf werd uitgezeten;
- zijn de opgelegde boetes betaald;
- is de burgerlijke partij vergoed;
- zijn sinds de veroordeling nieuwe strafbare feiten gepleegd.
Na onderzoek zal de Procureur het dossier overmaken aan de Kamer van Inbeschuldigingstelling (K.I.), dewelke finaal oordeelt of betrokkene al dan niet in aanmerking komt voor eerherstel.
poldeleeuw

Re: werken bij NMBS met strafblad?

Bericht door poldeleeuw »

Bedankt voor jullie antwoorden maar het gaat hier wel om een werkstraf en niet om een gevangenisstraf of geldboetes...

Maar ik vraag mij af of de NMBS bij het zien van die veroordeling meteen zegt: Sollicitatie stop! of zullen ze met mij er over willen spreken zodat ik mij toch nog kan verdedigen hiertegen...
Cipallieter

Re: werken bij NMBS met strafblad?

Bericht door Cipallieter »

http://www.belgium.be/nl/justitie/Organ ... pdrachten/

De autonome werkstraf

De autonome werkstraf is een hoofdstraf die men uitspreekt in correctionele zaken en politiezaken. Om een dergelijke straf te kunnen uitspreken, moet u aanwezig zijn tijdens de rechtszitting en uw instemming geven. Wanneer de rechter u veroordeelt tot een werkstraf, moet hij ook een vervangende straf (bijvoorbeeld een gevangenisstraf) bepalen.

Uw strafrechtelijke verleden heeft geen invloed op het toepassen van dit soort straf. De duur ervan kan schommelen tussen de twintig en de driehonderd uren, tot zelfs zeshonderd uren bij recidive.

Wanneer u wordt veroordeeld tot een autonome werkstraf, dan wordt u begeleid door een justitieassistent die nagaat of u de straf correct uitvoert. Deze geeft ook alle nuttige informatie aan de probatiecommissie die toezicht houdt op de uitvoering.

Als u de werkstraf volgens de afgesproken voorwaarden heeft uitgevoerd, wordt het dossier gesloten. De straf wordt ook niet vermeld op uw uittreksel uit strafregister.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: werken bij NMBS met strafblad?

Bericht door Bordensteker »

Mijn insteek zou zijn: eerlijk zijn en het zelf vermelden. Open kaart spelen.
Het zit zo: ze willen graag weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Hoe ouder je bent, hoe meer levenservaring je hebt. Een werkgever wil (naast andere zaken) erg graag weten wat je van het leven al geleerd hebt. Schoolopleiding zegt immers lang niet alles!
Als je van deze misstap geleerd hebt dan zul je je geen twee keer aan dezelfde steen stoten, en degene die jou interviewt of interviewen zullen wel doorzien of je het risico waard bent.
Toon jouw vertrouwen dat zij het zorgvuldig zullen beoordelen.
Het feit dat jij hun dat vertrouwen schenkt, lijkt me op zich al een te waarderen eigenschap.

De NMBS is een heel grote familie, en veel mensen werken er al heel lang. Er zijn er (dus) ook veel bij die al eens iets serieus verkeerd gedaan hebben, want vergissen is menselijk, en men schopt je niet zomaar de deur uit. Ze hebben dus ervaring met mensen begeleiden, en ze weten ook dat mensen een tweede kans verdienen.
Dat zal niet hun eerste reden zijn om je aan te nemen, maar het kan mogelijk wél een reden zijn om je niet af te wijzen als je verder een geschikte kandidaat lijkt te zijn.
poldeleeuw

Re: werken bij NMBS met strafblad?

Bericht door poldeleeuw »

Cipallieter schreef:http://www.belgium.be/nl/justitie/Organ ... pdrachten/

Als u de werkstraf volgens de afgesproken voorwaarden heeft uitgevoerd, wordt het dossier gesloten. De straf wordt ook niet vermeld op uw uittreksel uit strafregister.
Het was inderdaad een autonome werkstraf onder begeleiding van een justitieassistente. In de rechtbank zeiden ze ook: "het zal niet op je strafblad komen", maar het staat er dus wel op... Fout van justitie dan?
Cipallieter

Re: werken bij NMBS met strafblad?

Bericht door Cipallieter »

Als ik jou was zou ik proberen met de justitieassistente die je begeleidde contact op te nemen.
Je zou ook beroep kunnen doen op de juridische eerstelijnsbijstand (http://www.advocaat.be/page.aspx?genericid=74).

Baat het niet dan schaadt het niet.
poldeleeuw

Re: werken bij NMBS met strafblad?

Bericht door poldeleeuw »

Cipallieter schreef:Als ik jou was zou ik proberen met de justitieassistente die je begeleidde contact op te nemen.
Je zou ook beroep kunnen doen op de juridische eerstelijnsbijstand (http://www.advocaat.be/page.aspx?genericid=74).

Baat het niet dan schaadt het niet.
Ja ik ga dat doen. Heb al het stuk tekst van de officiële site geprint die ik zeker mee ga nemen. Hopelijk schrappen ze dat vlug want het is wel hun fout.
Trammist

Re: werken bij NMBS met strafblad?

Bericht door Trammist »

Is dat geen (ongehoorde) discriminatie, iemands sollicitatie weigeren omdat die in het verleden iets mispeuterd heeft en daar zoals het hoort voor geboet heeft?
Als ze toch beginnen melken bij de NMBS, wrijf ze dan eens onder de neus met het non-discriminatiebeleid waar ze toch zo graag mee pronken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken bij NMBS met strafblad?

Bericht door Steven »

dat van dat strafblad is bijna bij alle openbare diensten zo, ik denk zelfs dat er veel privé bedrijven zijn die er naar kijken.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: werken bij NMBS met strafblad?

Bericht door Kristofke »

Opgelet met "zouden ze het misschien toch accepteren?"

Het is pas de eerste werkdag dat al je papierwerk wordt gecontroleerd en goedgekeurd. De NMBS is zowat de omgekeerde niet-logische wereld, daar kan je hele sollicitatieprocedures doorlopen zonder correcte papieren tot je eerste werkdag.

Je zou niet de eerste zijn die tijdens zijn sollicitatie slechte info kreeg, en bij de eerste werkdag al terug naar huis mag wegens niet correcte documenten.

Het kan zijn dat er intussen al betere controle is voor de start van de examens en gesprekken.
Ghabe

Re: werken bij NMBS met strafblad?

Bericht door Ghabe »

Voorzover ik weet worden je documenten opgevraagd bij de laatste proef. Het medisch examen.

Je kan dus alle tests gemakkelijk doorlopen ...
Plaats reactie