Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door TB_worden »

Hallo, ik heb enkele vragen over treinbestuurder worden...

Even mijn situatie schetsen. Ik ben al van kindsbeen af gefascineerd door treinen (de microbe geërfd van mijn vader die echter nooit bij de spoorwegen gewerkt heeft) en gedurende mijn hele schoolperiode wilde ik maar één job uitoefenen: treinbestuurder.

Jarenlang heeft de vacature ook opengestaan, de enige diplomavereiste was een diploma secundair onderwijs. Net voor ik zou afstuderen kwam de NMBS met haar fameuze aanwervingsstop en verdween dus ook de vacature. Enkele jaren later keerde ze terug, maar waren plots de diplomavereisten strenger geworden. Nu moest je of een ASO-diploma hebben, of een TSO- of BSO-diploma in de richtingen mechanica, elektronica of elektromechanica. Ik heb echter 'slechts' een diploma TSO-Handel. De droom om treinbestuurder te worden borg ik dus even op.

Ondertussen ben ik inspecteur bij de politie geworden, een toffe en afwisselende job, maar toch blijft die treinmicrobe in mij zitten. Ik heb nu vijf dienstjaren en krijg in februari een baremische verhoging door 6 dienstjaren.

Ik heb begrepen dat je de diplomavereisten enigszins kan ontlopen door eerst 'Bestuurder Rangeringen' te worden - waarvoor ik met mijn diploma in aanmerking kom - en dat je nadien intern kan doorgroeien tot Treinbestuurder. Klopt dit?

De belangrijkste vraag nu: worden je dienstjaren in een andere statutaire functie voor de federale overheid (in dit geval dus politie-inspecteur) mee genomen naar de NMBS en wordt er in je loonsberekening rekening mee gehouden? (Zo niet, zou ik al bestuurder rangeringen zo'n 600 euro en treinbestuurder 3 a 400 euro netto verliezen.)

Persoonlijk vind ik de diplomavereisten nogal onzin... Ik kan begrijpen dat een treinbestuurder een (basis)kennis elektro(mechanica) moet hebben, maar het onderscheid tussen ASO en TSO/BSO vind ik nogal frappant. Het doet bij mij overkomen alsof iemand met één van de twee laatste diploma's a priori al als dommer beschouwd wordt... De meeste kennis doe je toch op tijdens je opleiding? En waarom zou iemand met pakweg een diploma Latijn-Wiskude (ASO) beter met een trein kunnen rijden dan ik met mijn diploma TSO...

Bovendien hoeft men bij mijn geen vragen te stellen over mijn motivatie... Ik geef immers de ene goede overheidsjob op voor een ander, waarbij ik dan nog eerst door de ingangs- en opleidingsproeven dien te komen, ken ik wisselende posten en weekendwerk en moet ik ook nu vaak zeer vroeg op.

Grtz
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Steven »

uw dienstjaren in de overheidssector neem je mee, maar je moet eens je in dienst zijn wel zelf de aanvraag indienen voor overdracht en de nodige bewijzen leveren (niet dat dat zoveel werk is) dat je daar gewerkt hebt. Nadien zal men dan (met terugwerkende kracht) uw loon aanpassen.
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door TB_worden »

Bedankt voor je antwoord!

Nog een vraagje, over de verloning. Ik heb momenteel bij de politie 1.711 euro netto, zonder weekend- of nachtvergoedingen of overuren, maar wel inclusief een tweetaligheidspremie van 100 euro, en dit met een kind ten laste en na 5,5 dienstjaren.

Ik heb gehoord dat de verloning voor treinbestuurders grosso modo gelijkaardig is aan die van de politie. Kan dat kloppen? Nu, het loon is van ondergeschikt belang, want ik wil al zo lang treinbestuurder worden dat ik er niet wakker van zou liggen als ik wat minder zou verdienen.
Darko

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Darko »

In het begin (zonder uw ancienniteit die je mee overneemt) is dit groso modo een 1462 euro netto per maand zonder de premies. In uw geval weet ik het dus niet.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Tim »

Naar ik weet worden sommige TSO diploma's gelijkgesteld met een ASO diploma bv. informaticabeheer, boekhouden-informatica...
Waarschijnlijk zullen ze handel ook wel aanvaarden, best gewoon eens solliciteren en dan zie je wel wat ze terugsturen.
Bij private ondernemingen speelt het diploma geen enkele rol, daar is motivatie belangrijker. Natuurlijk neem je wel je dienstjaren van de overheidssector niet mee in dit geval.
Darko

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Darko »

Tim schreef:Naar ik weet worden sommige TSO diploma's gelijkgesteld met een ASO diploma bv. informaticabeheer, boekhouden-informatica...
Waarschijnlijk zullen ze handel ook wel aanvaarden, best gewoon eens solliciteren en dan zie je wel wat ze terugsturen.
Bij private ondernemingen speelt het diploma geen enkele rol, daar is motivatie belangrijker. Natuurlijk neem je wel je dienstjaren van de overheidssector niet mee in dit geval.
Handel niet Tim ;)

uit TSO enkel Informatica (dus informaticabeheer en boekhouden/informatica) Mechanica of electriciteit.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Bordensteker »

TB_worden schreef:Hallo, ik heb enkele vragen over treinbestuurder worden...
Zie PB in je inbox!
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door TB_worden »

Vandaag mijn kandidatuur ingediend om bestuurder rangeringen te worden en zo hopelijk ooit treinbestuurder... :)
plenske

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door plenske »

Als 29-jarige wil ik een nieuwe weg inslaan en kiezen voor het beroep treinbestuurder.
Ik ben naar de infosessie voor treinbestuurder geweest, maar heb enkele vragen.
In mijn vorige job heb ik ook op onregelmatige uren gewerkt (nachtwerk 20-04, nadien ploegensysteem 6-14 en 14-22), maar nooit echt moeten starten op een 'onmogelijk' uur als bijvoorbeeld 3u15. Ik denk dat ik dit wel zal kunnen,maar weet niet of dat op echt zeer lange termijn vol te houden is (ik bedoel naar gezondheid, bioritme, slaapstoornissen, etc. toe). Daarom zou ik graag de mening horen van mensen die deze job al jaren uitoefenen, valt dit uiteindelijk mee en zouden jullie opnieuw dezelfde keuze maken?
Wat ik mij ook afvraag: als je bijvoorbeeld intern aan examens meedoet en opklimt in de hiërarchie tot eerste treinbestuurder of misschien verder tot technisch sector onderchef, wijzigt de jobinhoud dan in die mate dat er ook meer regelmaat in de uren komt (met name minder supervroege diensten) of blijft dit ook eigen aan die hogere-graads-functies? Ik zie vele voordelen aan het beroep van treinbestuurder, de infosessie was verhelderend en ik heb ook aangegeven dat ik de selectieprocedure wens verder te zetten, maar die supervroege uren lijken mij op lange termijn niet goed voor de gezondheid, enfin ik weet niet precies wat dat met een mens doet, maar je leest allerlei onheilspellende berichten in kranten en op fora "treinbestuurder, vooral niet voor gaan" etc. Ik weet natuurlijk dat er veel compensatiedagen zijn om dit onregelmatig arbeidsregime op te vangen, maar hoe ervaren jullie dit op de werkvloer?
Vraag2: Als ik pakweg op 30jaar start in rijdende dienst, op welke leeftijd ben ik dan pensioengerechtigd bij de NMBS (heb geen anciënniteit uit een andere overheidsdienst)?
Bedankt voor enige verheldering.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Tim »

Of je die uren kan volhouden hangt veel van jezelf af. Als je een week om 3u moet beginnen moet je jezelf de discipline opleggen om vroeg in je bed te kruipen.
Ik doe het nu 4 jaar en voorlopig geen last van die wisselende uren. Als ik enkele nachten gedaan heb en ben nadien enkele dagen thuis ondervind ik geen problemen om weer 's nachts te slapen.
Of dit zo gaat blijven kan ik natuurlijk niet voorspellen, evenmin te zeggen hoe jouw lichaam er op gaat reageren als je in het systeem zit.
Als je hogerop gaat heb je wel regelmatige uren. Een TOSCI werkt bv. enkel overdag en is in het weekend thuis.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door dentheo »

Misschien ook interessant voor een kandidaat.
Hoe ontstaan de verschillende groepen bestuurders in een depot.
Hebben die geen letters als afkorting ?
Is dat puur op anciënniteit ? Materieelkennis ? Reglementenkennis ?
Theo
Groeten vanop de Heide
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door TB_worden »

Een kleine kick, maar anderhalf jaar na mijn openingspost toch besloten de overstap te wagen... Komende zaterdag naar de infosessie en dan zien wel verder...

Ik heb lang getwijfeld maar de microbe en de fascinatie zijn er altijd geweest, het waarschijnlijke loonverlies neem ik er dan wel bij :)

Krijgen TB's ook een tweetaligheidsvergoeding?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Steven »

Die krijgen dat indien ze tewerkgesteld zijn in een depot waar ze lijnen bedienen in het andere taalgebied. Anders niet uiteraard.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Meesterpeter »

Als j a r e n lang treinbestuurder/ machinist (met 35 jaren, gevoelsmatig al mijn hele leven..!) in Nederland enkele opmerkingen en vragen.

- Het valt mij op dat er in Belgie schijnbaar erg in rangen en standen word gedacht. In Nederland heb je dit gevoelsmatig niet, machinisten met verschillende bevoegdheden " lopen en werken allemaal door elkaar heen".
- Wat verdient een treinbestuurder netto in Belgie bij volledige bevoegdheid en flink wat dienstjaren ?
- bij hoeveel dienstjaren / leeftijd kan je met pensioen ?
- Rijden treinbestuurders op reizigerstreinen van de NMBS door geheel Belgie en op alle materieelsoorten ?

Dan nog iets over onregelmatig werken. Of je er nu tegen kunt of niet, het is gewoon slecht voor je lichaam. Dat merk je vooral als je wat ouder wordt, bij velen zo vanaf hun 50ste. De hersteltijd wordt dan langer, en dan niet in uren maar in dagen. Dit is een bekend verschijnsel, het aanhoudende gevoel van een Jet-Leg. En ritme van vroeg-laat-nacht is dan vaak niet meer vol te houden.
Zelf kreeg ik daar al zeer snel erge problemen mee, al rond mijn 25ste...... Afkeuring komt dan al snel in zicht, behalve als in samenspraak met de werkgever aangepaste tijden/diensten mogelijk zijn. Weet niet hoe ze in Belgie omgaan met bv. alleen vroege of late dienst. Dan is er meer regelmaat, en dat waardeert het lichaam enorm !
Ondertussen ben ik nu in de 50, en rij als enige van de groep van 7 waarmee ik begonnen ben nog steeds treinen, maar dan alleen in de late / erg late dienst, op vaste dagen van de week en dan ook nog Part-Time (4 dagen in de week).
In Nederland moeten we thans doorwerken tot ons 67ste, maar dat heeft nog nooit een machinst gehaald. Ik zou dan 49 (!) dienstjaren hebben.

Hoop dat jullie er wat aan hebben, lijkt me wel leuk om de verschillen tussen werken als treinbestuurder/machinist tussen Belgie en Nederland eens verder te vergelijken.

Gr Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Steven »

In België kan je als treinbestuurder genieten van een gunst om op 55 jaar te stoppen indien je minimum 30 jaar rollende dienst hebt. Anders hangt het af van wanneer je juist begon en schuift het met maanden/jaren op.
Wat be,treft lijnen en materieel ben je afhankelijk van je depot. Kleine depots kennen weinig materieel en lijnen, grotere depots kennen meer. Het is ergens logisch (door zijn centrale ligging) dat de depots Brussel Zuid en Schaarbeek voor de reizigers de meeste variatie bieden.
Brussel zuid komt tot Eupen, Oostende, Dinant, Arlon, Antwerpen, Hasselt, Geraardsbergen, Mons om al een aantal steden uit de lijst te halen.

Een NMBS treinbestuurder zijn loon bestaat uit verschillende delen.
Het maandloon.
Productiviteitspremies ( in functie van het effectief aantal gewerkte uren)
Zaterdagpremie
Zondagpremie
Nachtpremie
Premie voor tweetaligheid (indien van toepassing)
Premie voor opleiding van aspiranten (het geven van praktijk)

Door al deze factoren is het net lastig om er een juist loon op te kleven want twee personen in bijna dezelfde situatie kunnen toch vlot 200-300€ loonverschil hebben.

Ook bij ons is er een kleine minderheid die een loopbaan als treinbestuurder uit doet.
Plaats reactie