Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door dentheo »

Steven schreef: Ook bij ons is er een kleine minderheid die een loopbaan als treinbestuurder uit doet.
Dat wist ik niet, uiteindelijk stoppen jullie toch dik tien jaar vroeger...
Hoe "verwerkt" NMBS dat, hebben ze zoveel "alternatieve" tewerkstelling en hoe lang moeten die mensen dan werken ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Steven »

Er zijn mensen die doorschuiven. Instructie (theorie geven). Dienst teloccenter ( controle van de registratiebanden/cassette). Permanentie (real time personeelsbeheer). Ook nog hoofdinstructeur voor de mensen met meer ambitie ( instructeur en hoofdinstructeur zijn graden te behalen via interne examens).
Verder heb je ook diensten van de verdeler ( beheer rollend materieel) die de omloop van het materieel opvolgt en zorgt voor vervanging waar nodig.
Allemaal functies die dienen als doorgroeimogelijkheid. Medisch afgekeurde treinbestuurders kunnen eventueel op administratieve diensten komen zoals diensttabel (opstellen van uurroosters, lange termijnplanning) of op controlefunctie bij het teloccenter, kortweg helpen verwerken van de gegevens in dit controlecentrum.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Shrek »

En ook Infrabel werft voor bepaalde functies graag treinbestuurders aan. Het opstellen van reglementering onder andere.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Meesterpeter »

Steven schreef:......... controlefunctie bij het teloccenter, kortweg helpen verwerken van de gegevens in dit controlecentrum........
Wat wordt alhier zoal gecontroleerd, in Nederland worden bv ritgegevens helemaal niet gecontroleerd. Slechts heel af en toe komt er een inspectie van ILenT (overheidsorgaan, dus niet van de vervoerder) controleren, bv op een locatie waar langzamer gereden moet worden. Ze meten dan ter plekke de snelheid.
Ook is er af en toe een controlle op bv de machinistenvergunning. Zelf nog nooit een controle in 35 jaren meegemaakt, is ook echt iets van de laatste jaren..........
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Steven »

Eke trein heeft een registratietoestel. Zonder mogen we niet rijden. Hier staan alle impulsen (afkomstig van de krokodil of tbl1+ bakens), de effectieve snelheid. Afhankelijke van het type komen er ook nog bij rijrichting, gebruikte stuurpost, gebruik van de hoorn. Op de digitale toestellen kan men tegenwoordig alles registreren wat men zou wensen.
Men gaat op het controlecentrum verschillende zaken nazien. Om te starten kijkt men alle gemelde incidenten na (aanrijdingen, het passeren van een rood sein, ...)
Per jaar gaat men per treinbestuurder ook een willekeurige dag kiezen om alles na te zien. Dit heeft te maken met rijstijl en zo. Verder hebben ze daar ook maandthema's. Bijvoorbeeld alle treinen nazien die aankomen op doodspoor en nazien of de bestuurders de geldende snelheidsregels naleven.
Indien men daar fouten ziet zal men dit doorsturen naar de instructeurs van de depot waar de bestuurder gestationeerd is. Deze zullen op hun beurt de treinbestuurder op het matje roepen. Afhankelijk van de aard van de fout kan het gaan van een waarschuwing, boete (premieafhouding) of te voetstelling (recht tot besturen verdwijnt dan tijdelijk of definitief).
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Meesterpeter »

Dat is wel veel controle allemaal. Maar natuurlijk goed voor de werkgelegenheid :D

In Nederland wordt eigenlijk nooit iets uitgelezen uit de "zwarte doos". Ook niet al het materieel heeft zo'n registratie.
Dit gebeurt pas na een incident, bv een stoptonend/rood sein passage.

Wel loopt op het moment het project EZR (Energie Zuinig Rijden). Hierbij wordt gemeten of er voldoende energiezuinig gereden wordt, echter dit meten gebeurt per groep machinisten, niet per individu. Het meten "op de man" is namelijk niet toegestaan bij NS.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Steven »

Bij ons dient het ook als controle om te zien of een bestuurder zich aan de regels houdt. Er is dus een relatief strike opvolging. Niet dat van elke rit alle details uitgelezen en nagekeken worden. In geval van grote incidenten gaat die info ook naar het parket uiteraard.
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door TB_worden »

Gisteren naar de infosessie geweest. Een leerrijke en interessante materie, maar hemeltjelief wat een tzchnisch3 kennis moet ik leren voor donderdag (!). Ik heb helemaal geen technische achtergrond dus mijn oren tuiten nog... Ik begrijp ook niet goed waarom zo'n diepgaande kennis nodig is, maar goed... Ze hebben blijkbaar veel volk nodig want het is reeds de derde sessie dit jaar en ze leggen er echt de pees op. Soit, we zullen wel zien :)
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Bordensteker »

Je kunt ook technisch inzicht hebben zonder veel technische kennis.
Technisch inzicht is belangrijk. Gevoel voor techniek hebben, inzicht hebben hoe dingen werken.

Succes!
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Meesterpeter »

En bij gebrek aan technische kennis, wordt machinist in Nederland.
Daar is het hoofdstuk "technische kennis" al vele jaren verleden tijd. Wordt ook helemaal geen andacht meer aan besteed.
Als machinist mag je nergens meer aankomen, is allemaal voor Nedtrain. Als je een schakelaar kan omdraaien, een luchtkraan kan omzetten of op een computerscherm kan tikken, ben je er al.
Had laatst een gloeilamp / cabineverlichting gewisseld, nou dat was eigenlijk niet de bedoeling.
Helaas voor diegene, zoals ik, welke techniek en "zelf doen" wel leuk vinden......

-Wat mag een machinist in Belgie dan allemaal wel, waarvoor technische kennis noodzakelijk is ?
-Welke technische kennis moet je kunnen aantonen in de test welke bv TB-worden moet maken, nog voor de start van de opleiding ?

Immers je kan een trein prima rijden (en remmen) zonder ook maar enigszins te weten hoe de techniek erachter werkt.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
franksken

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door franksken »

Wanneer een trein in panne staat lees ik toch vaak in de irt-mails:
Bestuurder tracht te herstellen.
Lijkt me dat je heel wat technische bagage dient te hebben.
Toch?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Eimai »

Meesterpeter schreef:-Wat mag een machinist in Belgie dan allemaal wel, waarvoor technische kennis noodzakelijk is ?
-Welke technische kennis moet je kunnen aantonen in de test welke bv TB-worden moet maken, nog voor de start van de opleiding ?
Of die technische voorkennis echt noodzakelijk is, ik denk het persoonlijk niet, dat bundeltje dat je nu moet leren met inleiding elektriciteit, pneumatica en mechanica is ook maar iets van de laatste jaren, daarvoor moest dat niet. Maar het is volgens mij een manier om kaf van het koren te scheiden.

Wat we zelf moeten kunnen: eigenlijk ook niet zo erg veel, we hebben ook depannageboeken bij en het beperkt zich ook meestal gewoon tot dingen af te zonderen door schakelaars te draaien of kraantjes open of dicht te draaien. Wie technisch onderlegd is zal die dingen een beetje beter kunnen volgen en misschien wat sneller inzicht hebben in waar een probleem zit, en ook bijvoorbeeld tijdens de opleiding over de rem, waar we toch moeten weten hoe de remsystemen juist in elkaar zitten (tot op het niveau van hoe de lucht wordt gestuurd in een remkraan bijvoorbeeld).

Het hangt ook van het materieel af. Aan het nieuwste materieel is bijna niks meer te doen als je in panne valt, behalve heel de boel plat te leggen en opnieuw op te starten en hopen dat het is opgelost. Bij het oudere materieel kunnen we zelf nog wat meer gaan prutsen, zoals hoogspanningszekeringen vervangen, keerwalsen manueel verzetten, de JH weer goed draaien etc.

Maar ons werk moet ook niet overdreven worden, het beperkt zich veelal ook maar tot een trein terug rijdend proberen te krijgen, desnoods tot de eerste plaats waar je kan uitwijken, echte herstellingen zijn niet voor ons.
Tom12

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Tom12 »

franksken schreef:Wanneer een trein in panne staat lees ik toch vaak in de irt-mails:
Bestuurder tracht te herstellen.
Lijkt me dat je heel wat technische bagage dient te hebben.
Toch?
Herstellen als in rap die depannageboek openslaan en lezen wat er moet gebeuren. Zoals Eimai zegt: bij het oudere materieel kunt ge er zelf nog wat aanprutsen, bij het moderne materieel (genre T28) kunt ge nog eens ne schakelaar draaien of hem eens plat zetten (wat quasi altijd helpt) maar meer niet.

Ik weet zelfs niet of we bij een T28 zelf veel mogen doen, kwestie van geen miserie te hebben met die garantie.

De "zwaarste" depannage die ik ooit heb gedaan is eens een lampke van een T77 vervangen :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Steven »

Voor een treinbestuurder komt het er inderdaad op neer om de juiste zekering op te zetten of de juiste luchtkraan af te zonder maar met de technische kennis de je bezit of toch het inzicht slaag je er misschien beter in om minder domme dingen te doen. Als je weet waarom iets zus of zo moet omgeschakeld worden weet je ook waarom de regels die er uit volgen moeten gerespecteerd worden.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door HLE 2302 »

Meesterpeter schreef: Immers je kan een trein prima rijden (en remmen) zonder ook maar enigszins te weten hoe de techniek erachter werkt.
Ik ben wel van mening dat het fijn is om te weten hoe je remkraan ongeveer werkt. Dat hoeft niet in de details te zijn, maar zo kan je rapper problemen op gebied van de rem opsporen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie