Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Meesterpeter »

Steven schreef:...........Bijvoorbeeld alle treinen nazien die aankomen op doodspoor en nazien of de bestuurders de geldende snelheidsregels naleven........
In Nederland is natuurlijk veel afgedekt door de ATB of ATBvv beveiling. Een doodspoor (in Nederland: kopspoor :D ) is altijd afgedekt door de ATB, en is dus altijd maximaal 40 km/h.
Veel kopsporen, bijvoorbeeld op grotere stations als Den Haag Centraal hebben daarnaast ook nog ATBvv, rijdt je dan toch nog te snel naar het stootjuk toe, dan zet de beveiliging de trein direct stil, nog voor het stootjuk.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Steven »

Bij ons mag je maar 20km/u doen bij het naderen van dood spoor, bezet spoor (om te koppelen). Dat soort zaken valt dus niet onder tbl1+ of etcs (heden, toekomst??). Enkel de sporen 1 en 2 te Brussel zuid hebben een controle op snelheid (Eurostar treinen)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Steven »

Maar laat ons verder gaan over het worden van treinbestuurder.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Meesterpeter »

Tsja, dat ben ik al, dus dan heb ik verder niets meer te vragen................
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Steven »

Wat niet wil zeggen dat andere vragen in een nieuw onderwerp niet aan bod kunnen komen natuurlijk.
HLercules
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:59

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door HLercules »

Ik veronderstel dat na je opleiding je start "buiten reeks".
Hoelang duurt zo'n periode gemiddeld?
En wanneer je overgeplaatst wordt naar een voorkeursdepot, wordt je dan opnieuw "buiten reeks" gezet?
Enne hoelang duurt het ongeveer tot je een overplaatsing krijgt dichterbij?
Moeilijke vragen, want ieder situatie is anders maar alle info is leuk. Het blijft een boeiende wereld die sporen.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Eimai »

HLercules schreef:Ik veronderstel dat na je opleiding je start "buiten reeks".
Hoelang duurt zo'n periode gemiddeld?
Hangt van depot tot depot af, in Antwerpen is het nu zo dat je de eerste ongeveer zes maand in de L-reeks komt op voor nieuwelingen voorbehouden plaatsen (vroeger hadden die een eigen M-reeks, maar dat is nu gecombineerd in de L), daarna (als de volgende klas is afgestudeerd bvb.) ga je in het VKE en sta je dus permanent buiten reeks tot je een plaats in een reeks krijgt (als je dat wil natuurlijk, je kan ook het VKE blijven doen). De L-reeks rijdt enkel met motorstellen en op deze manier laten ze nieuwe bestuurders een beetje inlopen.

Maar andere depots, andere gewoontes.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Steven »

Brussel zuid werkt met het zelfde systeem. Nieuwe treinbestuurders vliegen een aantal maand in de J-reeks die een klein aantal lijnen kent en een beperkt aantal motorstellen (brak, klassiek, Desiro en sprinter als ik me niet vergis). Na x tijd vlieg je naar de VKE en zal je lijnen en materieel bijleren. De juiste tijd er op plakken is lastig. Hoe meer klassen er na elkaar afstuderen hoe vlotter de doorschuif.
Klassiekje
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Klassiekje »

De J is ondertussen alleen nog maar Break en Desiro :wink:
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door Eimai »

De L-reeks waar de leerlingen in komen in Antwerpen is ondertussen wel al een serieuze reeks geworden: klassiekjes, 800'en, breaks, sprinters, DMT's en desiro's, en qua lijnkennis Essen, Turnhout, Aarschot, Hasselt, Luchthaven, Leuven, Landen, Charleroi, Puurs, Lokeren en binnenkort blijkbaar ook Oostende en Kortrijk waardoor ze ook niet echt meer onderdoet voor de C-reeks qua lijnkennis. Best wel een hele boterham als je pas geslaagd bent...
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Enkele vragen over treinbestuurder worden...

Bericht door TrainzDr3ver »

Klassiekje schreef:De J is ondertussen alleen nog maar Break en Desiro :wink:
Serieus? Dat wordt snel een andere reeks aanvragen als ik daar in terecht kom :lol:
Plaats reactie