achterstallige vakantiedagen

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
max13

achterstallige vakantiedagen

Bericht door max13 »

Geachte treinbestuurders,

Ik ben bezig met een stuk omtrent de werksituatie van de TB's op het Belgische spoorwegnet. Waar ik me momenteel op focus is de regeling omtrent de vakantiedagen. Een bron van mij in een depot , heeft me ooit eens een excel lijst overgemaakt met het aantal achterstallige vakantiedagen, dat astronomisch hoog bleek te liggen. De cijfers dateerden van mid-februari.

Wat ik van jullie zou te weten willen komen, zijn de regelingen ivm vakantiedagen, en of deze genoeg nageleefd worden.

Het is natuurlijk een bijzonder interessant dossier waar er tot op heden weinig over gedaan is. De mediabelangstelling kan dan ook groot zijn, als er een link kan aangetoond worden tussen het aantal achterstallige vakantiedagen, opgenomen ziektedagen en de effecten hiervan op de dienstverlening. Een uitgeruste treinbestuurder is een alerte treinbestuurder.

- Hebben jullie ook zicht op de cijfers van achterstallige vakantiedagen in jullie depots?
- wordt er iets aan gedaan zodat deze problematiek aangepakt wordt?
- welke zijn de gevolgen volgens jullie indien dit probleem onvoldoende wordt erkend?
- Heeft dit effect?
- Is er overleg tussen de depots onderling, of via de vakbonden mbt dit onderwerp?

U kan uitgaan van de volledige vertrouwelijkheid mbt jullie gegevens. Indien nodig contacteren jullie me via een privé boodschap over dit forum.

Alvast hartelijk dank,

Max
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: achterstallige vakantiedagen

Bericht door Steven »

veel kan ik er niet over zeggen, net omdat je om te beginnen geen lijn kan trekken die een rode draad zal vormen.
Wat ik wel kwijt kan is dat elke TCT (technische cel treinen) zijn eigen systeem heeft.
Om even te verduidelijken meestal heb je een systeem verlof korte termijn, lange termijn. Hoe dit verdeeld is verschil al op zich.
Kort verlof vragen (of losse dagen) kan in de meeste gevallen vanaf een bepaalde datum en dat varieert ergens tussen de 2 à 4 maand voor de bewuste dag die je wil vragen.
De opvolging ligt vooral bij jezelf omdat jezelf verantwoordelijk bent om uw verlof aan te vragen. Deels zal je zien dat mensen met kinderen vooral trachten vakantie te krijgen als kinderen ook vakantie hebben (maar dat is niet zuiver spoors gebonden natuurlijk).
Iedereen moet ten alle tijden zicht hebben op zijn status, lijkt me maar logisch. Hoe zou je anders kunnen weten hoeveel vakantie je kan/mag vragen.
Plaats reactie