Nmbs Logistics

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
robby_r

Nmbs Logistics

Bericht door robby_r »

Hallo

Na mijn negatief uitgelopen sollicitatie bij basf voor rangeerder heb ik nu gereageerd op een vacature voor goederenbestuurder bij het nogal controversiele Nmbs Logistics.
Alle problematiek terzijde: ik ben benieuwd :)

Op 30 januari mag ik naar een infovergadering waarbij de jobinhoud en voorwaarden uit de doeken worden gedaan, doch door de algemene staking op 30 januari zal deze datum allicht verplaatst worden.

Ik hoop op een welgeslagen kandidatuur deze keer, en verder een opleiding die ik met vrucht mag afronden, treinen rijden is een ambitie van jongsaf aan die ik nu toch stilaan graag wil waarmaken :)
Zijn er toevallig nog mensen aanwezig op dit forum die gesolliciteerd hebben voor contractueel bestuurder?

mvg
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Robin »

zowat alle goederen TB's zijn tegen de voorwaarden van Logistics....
Van ALLE goederen TB's en dies bazen zijn zouden er hoop en al 100 getekend hebben, waarvan 1 uit de prive.

Zegt genoeg?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Bibke »

Als je statutair bent bij de NMBS zou je gek zijn moest je overgaan naar contractueel.
Voor iemand die beginnend TB wenst te worden, is dat geen probleem.
Op termijn zullen er enkel nog contractuelen aangenomen worden, ook bij de andere takken van de holding en onderliggende.
Robby, ik hoop dat het voor u lukt.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Steven »

Het is niet zuiver over het al dan niet contractueel zijn dat er een probleem is, het gaat hem vooral over de arbeidsvoorwaarden.
robby_r

Re: Nmbs Logistics

Bericht door robby_r »

Volgens dat ik begrepen heb van iemand die ik ken die naar Logistics overstapt vanuit de Nmbs-groep, verliezen statutairen hun statuut niet. De mensen die van buitenaf nieuw worden aangeworven krijgen gewoon dat statuut niet, die worden contractueel.

Ik heb de laatste tijd behoorlijk wat info proberen inwinnen, doch zal ik alles goed op papier staan hebben eens de infovergadering achter de rug is.

volgens hr logistics komen er 3 soorten bestuurders

a: de nieuwe mensen van buitenaf (contractueel)
b: de statutairen die tekenen voor logistics en dus volledig van werkgever veranderen.
c: de statutairen die bij technics blijven, de arbeidsvoorwaarden van technics houden en indien nodig worden "afgehuurd" door logistics voor treinen te rijden.

de loonsvoorwaarden voor contractuelen zouden gelijklopend zijn met firma's ala crossrail. Startende contractuelen krijgen een hoger startloon dan startende statutairen kregen, maar het loon stijgt niet meer elk jaar zoals dat zo is met statutaire mensen. (afgezien van de index dan).

-opleiding duurt 9 maand
-na 2 jaar ervaring kun je ambities waarmaken voor naar het buitenland te rijden
-je krijgt een ebdrijfswagen die je prive mag gebruiken, met daarbovenop indien je dat wenst een treinabonnement/busabonnement voor woon-werkverkeer
-overuren worden betaald => 150%. 50% op de loonbrief van de maand waar je die overuren gepresteerd hebt. En 100% op de maand waar je die overuren opneemt.

zaken rond die befaamde 13-uurdiensten vermeld ik niet omdat ze me zelf nog niet helemaal duidelijk zijn, ik hoop hierover alles genoteerd te hebben op de infovergadering.

Dit is in grote lijnen wat ik te weten gekomen ben na een telefoongesprek met een mevrouw van hr logistics.

Algemeen kan ik wel stellen dat als een firma succesvol wil worden, het werknemers moet aanwerven die langer dan een jaar blijven, en door hun job niet in een depressie vallen of oververmoeid worden. Als dit gebeurd door slechte arbeidsomstandigheden, werkt logistics niet alleen de werknemers maar ook het bedrijf zelf in de problemen. Ik denk niet dat men het zover zal laten komen.

Ik hoop na de infovergadering voldoende informatie te hebben om me een volledig beeld te kunnen vormen, ik zal deze zaken ook op het forum vermelden indien daar interesse voor is.

mvg
robby
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nmbs Logistics

Bericht door dentheo »

robby_r schreef: -overuren worden betaald => 150%. 50% op de loonbrief van de maand waar je die overuren gepresteerd hebt. En 100% op de maand waar je die overuren opneemt.
Lees ik daar tussen de lijntjes dat je de overuren moet compenseren in een volgende maand ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Robin »

er is nog veel onduidelijkheid over vanalles bij Logistics :!:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
robby_r

Re: Nmbs Logistics

Bericht door robby_r »

dentheo schreef:
robby_r schreef: -overuren worden betaald => 150%. 50% op de loonbrief van de maand waar je die overuren gepresteerd hebt. En 100% op de maand waar je die overuren opneemt.
Lees ik daar tussen de lijntjes dat je de overuren moet compenseren in een volgende maand ?

Ofwel heb je dat erkeerd gelezen. Ofwel heb ik dat verkeerd geformuleerd. Je krijgt 50% van de 150% uitbetaald in de maand waar je die overuren hebt gepresteerd. Neem je die overuren diezelfde maand nog op. Dan krijg je de overige 100% ook uiteraard op diezelfde loonbrief.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Steven »

robby_r schreef:
Algemeen kan ik wel stellen dat als een firma succesvol wil worden, het werknemers moet aanwerven die langer dan een jaar blijven, en door hun job niet in een depressie vallen of oververmoeid worden. Als dit gebeurd door slechte arbeidsomstandigheden, werkt logistics niet alleen de werknemers maar ook het bedrijf zelf in de problemen. Ik denk niet dat men het zover zal laten komen.
De meeste mensen die voordien B-cargo in handen hadden hebben het nu ook voor het zeggen bij B-logistics, de transfer van statutaire mensen deugt niet echt en jij gelooft dat ze echt succesvol gaan zijn? beetje naïef niet? Trouwens wat je schrijft ivm de statutaire klopt niet. Er is zelfs enige gerede twijfel over de wettelijkheid van die transfer. Indien ze iets tekenen bij logistics veranderen ze hun arbeidsvoorwaarden en kunnen ze niet terugkeren naar Technics daar waar dat wel tot de opties behoort indien er voldoende contractuele mensen zijn. Een ter beschikkingstelling houd namelijk in dat je werkt voor een ander bedrijf maar dat je huidige baas, loon, uren en andere voorwaarden bepaald. Dat laatste is net wat logistisch zelf wil bepalen "de voorwaarden" en dat is dus niet wettelijk als je het wil hebben over een ter beschikkingstelling.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nmbs Logistics

Bericht door dentheo »

robby_r schreef:

Ofwel heb je dat erkeerd gelezen. Ofwel heb ik dat verkeerd geformuleerd. Je krijgt 50% van de 150% uitbetaald in de maand waar je die overuren hebt gepresteerd. Neem je die overuren diezelfde maand nog op. Dan krijg je de overige 100% ook uiteraard op diezelfde loonbrief.
Wat is volgens jou "overuren opnemen " ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Steven »

robby_r schreef: Ofwel heb je dat erkeerd gelezen. Ofwel heb ik dat verkeerd geformuleerd. Je krijgt 50% van de 150% uitbetaald in de maand waar je die overuren hebt gepresteerd. Neem je die overuren diezelfde maand nog op. Dan krijg je de overige 100% ook uiteraard op diezelfde loonbrief.
Kan onmogelijk juist zijn, overuren betalen ze uit OF je neemt ze op in vrije dagen, maar beide samen is totaal niet wettelijk.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nmbs Logistics

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
robby_r schreef: Ofwel heb je dat erkeerd gelezen. Ofwel heb ik dat verkeerd geformuleerd. Je krijgt 50% van de 150% uitbetaald in de maand waar je die overuren hebt gepresteerd. Neem je die overuren diezelfde maand nog op. Dan krijg je de overige 100% ook uiteraard op diezelfde loonbrief.
Kan onmogelijk juist zijn, overuren betalen ze uit OF je neemt ze op in vrije dagen, maar beide samen is totaal niet wettelijk.
Ik begreep dat je de toeslag uitbetaald krijgt (50%) en de uren zelf compenseert(100%). Mag dat niet ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Steven schreef:
robby_r schreef: Ofwel heb je dat erkeerd gelezen. Ofwel heb ik dat verkeerd geformuleerd. Je krijgt 50% van de 150% uitbetaald in de maand waar je die overuren hebt gepresteerd. Neem je die overuren diezelfde maand nog op. Dan krijg je de overige 100% ook uiteraard op diezelfde loonbrief.
Kan onmogelijk juist zijn, overuren betalen ze uit OF je neemt ze op in vrije dagen, maar beide samen is totaal niet wettelijk.
Ik begreep dat je de toeslag uitbetaald krijgt (50%) en de uren zelf compenseert(100%). Mag dat niet ???
Er staat toch duidelijk dat als je die uren opneemt je ze ook uitbetaald krijgt en dat kan niet aangezien je dan voor diezelfde uren twee keer verloont zou worden.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Bibke »

Het zal zijn:
150% wanneer je de overuren niet terug neemt of
50% uitbetaald en je neemt de overuren terug tijdens een weekdag.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Steven »

zoiets lijkt me al logischer.
Plaats reactie