Nmbs Logistics

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
robby_r

Re: Nmbs Logistics

Bericht door robby_r »

Ik heb ook nooit bedoelt dat je je overuren dubbel vergoedt krijgt, maar dat ligt aan mijn verkeerde woordkeuzes daaromtrent :p
Ik heb de website even doorlezen en het is mezelf ook allemaal veel duidelijker geworden :)

"Dat nog iets dat je niet mag vergeten en dat tot op heden niet duidelijk is wat B-log betreft. Als ze het huidige systeem behouden voor het berekenen van overuren bestaat er weinig kans toe dat je die ooit maakt. Ze berekenen die nu per trimester.

38u per week doe je normaal voor B-log. stel dat je in 1 week 5 overuren hebt gemaakt (om welke reden dan ook) maar op het einde van het trimester rekenen ze u uren uit en ze komen aan gemiddeld 37,8uren per week dan heb je geen overuren maar minuren."

Daar heb ik ook niks over vernomen maar dit zal vast aan bod komen op de infovergadering

mvg
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nmbs Logistics

Bericht door kika »

robby_r schreef:berbeter me als ik fout ben.
Verbeter 8)
Veel succes en plezier in ieder geval! Wat ik van mijn schoonzus heb gehoord is in ieder geval behoorlijk positief over de werksfeer van voornamelijk de iets jongere medewerkers. Niet dat ze negatief over de anderen is, gewoon extra positief over de jongeren.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Bibke »

Robby,

Nu heb ik uw uitleg door.
Je bedoelt dat je 50% uitbetaald krijgt voor dat zaterdagwerk en die 100% die je steeds aanhaalt, daarmee bedoel je dat je die krijgt omdat je de uren terug neemt op een dag door de week waarop je normaal gezien gewerkt had.
Uw werkgever betaald u uit alsof je gewerkt hebt.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Steven »

Maar aangezien de spoorwegen in een systeem 7/7 zitten en niet in systeem 5/7 mag je op zaterdagwerk niet beschouwen als overuren want dat zijn ze niet. Voor op zaterdag te werken krijg je wel een extra vergoeding.
Op zaterdag werken beschouwt men in algemene regels pas als overuren indien je uw gewone uren al tijdens de week deed.
robby_r

Re: Nmbs Logistics

Bericht door robby_r »

Bibke schreef:Robby,

Nu heb ik uw uitleg door.
Je bedoelt dat je 50% uitbetaald krijgt voor dat zaterdagwerk en die 100% die je steeds aanhaalt, daarmee bedoel je dat je die krijgt omdat je de uren terug neemt op een dag door de week waarop je normaal gezien gewerkt had.
Uw werkgever betaald u uit alsof je gewerkt hebt.
eindelijk iemand die hetgeen ik al 2 pagina's probeer te expliqueren kon ontcijferen :p
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Steven »

robby_r schreef:
Bibke schreef:Robby,

Nu heb ik uw uitleg door.
Je bedoelt dat je 50% uitbetaald krijgt voor dat zaterdagwerk en die 100% die je steeds aanhaalt, daarmee bedoel je dat je die krijgt omdat je de uren terug neemt op een dag door de week waarop je normaal gezien gewerkt had.
Uw werkgever betaald u uit alsof je gewerkt hebt.
eindelijk iemand die hetgeen ik al 2 pagina's probeer te expliqueren kon ontcijferen :p
maar als je het zo uitlegt is het verkeerd want dan ga je er vanuit dat je al teveel uren hebt gewerkt en dat is niet echt zo. Het systeem als treinbestuurder werkt niet met een 5/7 dagen werksysteem om roosters op te stellen, dus uren gepresteerd op zaterdag zijn niet uitbetaald als overuren. Daarvoor krijg je gewoon een zaterdagvergoeding. Je moet u echt goed laten informeren. Idem voor zondag trouwens.
al de voorbeelden zijn mooi voor iemand die 5 dagen werkt en die uitzonderlijk is in een weekend moet werken daar is die zaterdag altijd overwerk voor een treinbestuurder niet.
robby_r

Re: Nmbs Logistics

Bericht door robby_r »

Maar wat als je dan (gemiddeld) boven uw 38 uur in de week gaat? dan is er toch sprake van overuren? dan krijg je toch zulke situatie? (tenminste als je genoeg overuren hebt verzameld om 1 dag vrij te nemen.)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Steven »

robby_r schreef:Maar wat als je dan (gemiddeld) boven uw 38 uur in de week gaat? dan is er toch sprake van overuren? dan krijg je toch zulke situatie? (tenminste als je genoeg overuren hebt verzameld om 1 dag vrij te nemen.)
daar zit net het probleem, als ze het huidige systeem van berekenen behouden dan bekijken ze uw overuren per drie maand.

ze tellen al uw uren van drie maand op, delen dat door het aantal weken en als je daar 38 of minder hebt betalen ze geen overuren. Dat is echter nu niet geweten zover ik weet (je kan het altijd is navragen hoe ze het gaan doen voor de contractuelen).

die overuren boven de 38 moeten ze inderdaad betalen maar die hoeven natuurlijk niet op zaterdag te vallen dat kan evengoed op een maandag of donderdag of eender welke andere dag zijn. Dat staat dus compleet los van zaterdag of zondaguren werken.
robby_r

Re: Nmbs Logistics

Bericht door robby_r »

dat weet ik.
Dat artikel van jobat beschreef overuren op een zaterdag maar dat was louter een voorbeeld. K&an uiteraard op eenieder welke dag in de week zijn.

details over berekening van overuren etc zal wel aan bod komen op de infovergadering.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Tim »

Bij ons werkt dat met een maandreferentie. We moeten 161 uur gewerkt hebben, alles daarboven zijn overuren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Steven »

Tim schreef:Bij ons werkt dat met een maandreferentie. We moeten 161 uur gewerkt hebben, alles daarboven zijn overuren.
Wat in mijn ogen eerlijker is aangezien je bij een trimestersysteem veel minder kans maakt die uren effectief betaald te krijgen en dus pure winst voor het bedrijf en niets voor u.
robby_r

Re: Nmbs Logistics

Bericht door robby_r »

Hallo

Vandaag ben ik naar de infovergadering voor aspirant treinbestuurders bij B-logistics in Brussel geweest.

Hieronder een compacte uiteenzetting van hetgeen ik daar neergepend heb.

Loonsvoorwaarden

Het contract betreft een bediendencontract van onbepaalde duur met proefperiode van 6 maand en scholingsbeding.
Het startloon voor startende leerling bestuurders is 2300 euro bruto. Slaag je na fase 2, wordt dat 2400 euro. (opleiding bestaat uit 4 fasen, fase 0-1-2-3)
Indien je de opleiding met vrucht afrondt krijg je maandelijks een extra productiviteitspremie van 300 euro bruto bovenop je basisloon, dat maakt 2700 euro totaal.
Je basisloon stijgt met de ancienniteit conform pc 226.
Nachtprestaties worden vergoed met 5.44 euro bruto bovenop je basisloon, zaterdagprestaties aan 5.16 euro per uur extra en zondagprestaties worden dubbel vergoed. Deze bedragen schommelen afhankelijk van de indexering.
Uitslaapvergoeding bedraagt 75 euro. Maar indien je meer dan 24 uur in het buitenland doorbrengt tussen 2 prestaties in wordt dat 150 euro. Bij een prestatie met uitslaap in het buitenland krijg je ook 100 euro onkostenvergoeding.
Je krijgt bij logistics een groepsverzekering, hospitalisatieverzekering,en een verzekering voor gewaarborgd inkomen en privéongevallen.
Je krijgt na het welslagen in de opleiding een firmawagen met tankkaart voor onbeperkt gebruik (skoda octavia). Tijdens de opleiding worden je vervoersonkosten 60% vergoedt of krijg je n abonnement openbaar vervoer.
Om af te ronden krijg je een dienst gsm voor professionele doeleinden en maaltijdcheques voor 7 euro per werkende dag.

Voor al dit moet uiteraard gewerkt worden.

Uw hoofdtaak is het besturen van de treinen (duh), indien nodig BEPERKTE technische schouwing van het materieel, en eventueel los/aankoppelen van materieel.
Per week wordt 38 uur gewerkt, overuren worden berekend per trimester.
Het depot waar je mag beginnen wordt bekeken in functie van je woonplaats. Keus genoeg: Pa kust, Pa Antwerpen, Pa Gent, Pa Limburg, Pa Luik, Pa Henegouwen en Pa Ardennen.
Elke Pa is onderverdeelt in een hoofddepot en eventueel satelietdepots. Mijn voorkeur gaat uit naar Pa Gent vermits ik in Wetteren woon, Pa Gent bestaat uit hoofddepot Gent en satelietdepot Kortrijk.

Opleiding

De opleiding beslaat 200 dagen => 9 maand
60% theorie + praktijkgerichte theorie, 40% praktijk.
Je krijgt een vaste coach (monitor) waar je stage mee volgt.

4 fases: 0-1-2-3

Fase 0 bestaat louter uit wat basiskennis rond techniek en duurt ook maar 2 weken, gevolgd door een niet eliminerende evaluatie. Fase 1-2-3 bestaat uit de eigenlijke leerstof, ook zijn er ritten met de simulator voorzien.
Het opleidingssysteem komt dus in zekere zijn overeen met dat voor reizigers.

Dit is ongeveer alles wat ik kan melden.
Na het aanhoren van deze infosessie, waarbij ook een bestuurder is komen spreken die de overstap naar logistics gemaakt heeft, heb ik besloten mijn kandidatuur verder te zetten, daar de arbeidsvoorwaarden mij op zen minst prima zijn. Ook de ambitie van Logistics om verder in het buitenland te gaan rijden past goed bij iemand die graag een stuk van de wereld ziet.

De start van de opleiding staat gepland op 1 April, de eerste jurygesprekken beginnen deze Woensdag 08/02/2012. Ze laten er dus geen gras over groeien.
Ik hoop met deze uiteenzetting een beetje duidelijkheid geschept te zetten. De meningen zullen verdeelt blijven maar hopelijk zijn er nu toch wat speculaties uit de wereld geholpen.

mvg
Robby
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Steven »

Overuren per trimester, da blijft dus veel werken en er niets voor krijgen aangezien door het maken van gemiddelde per trimester die uren die je extra werkt als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ook blijven de zaterdaguren aan de zwakke kant (zeker als je ziet dat de nachturen beter betalen). Kortweg een aantal zwakke punten van B-cargo gaan gewoon mee over naar B-log.

Op al die depots zou ik niet al te veel rekenen als ik u was. We weten al langer dan vandaag dat voor Vlaanderen het doel Zeebrugge en Antwerpen Noord zijn om over te houden alle andere cargodepots zijn gedoemd om vroeg of laat te verdwijnen.
fitnessboy
Berichten: 145
Lid geworden op: 27 aug 2008, 15:51

Re: Nmbs Logistics

Bericht door fitnessboy »

zo is dat helaas :x
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nmbs Logistics

Bericht door kika »

Steven schreef: Op al die depots zou ik niet al te veel rekenen als ik u was. We weten al langer dan vandaag dat voor Vlaanderen het doel Zeebrugge en Antwerpen Noord zijn om over te houden alle andere cargodepots zijn gedoemd om vroeg of laat te verdwijnen.
Is het dan zo dat op andere depots niet of nauwelijks nieuwe mensen komen (behalve misschien ter vervanging)? Over welke termijn spreek je? (ik ben hier dus niet in thuis)
Plaats reactie