Nmbs Logistics

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nmbs Logistics

Bericht door dentheo »

Ik begreep dat alleen het tweede mocht, toeslag ontvangen (50%) en uren compenseren op ander moment.
Theo
Groeten vanop de Heide
robby_r

Re: Nmbs Logistics

Bericht door robby_r »

zo zal het zijn :)
Ik heb het dus verkeerd geformuleerd, excuses daarvoor.

infovergadering is verplaatst naar 6 februari wegens de algemene staking op 30 januari
mvg
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Tim »

robby_r schreef: de loonsvoorwaarden voor contractuelen zouden gelijklopend zijn met firma's ala crossrail. Startende contractuelen krijgen een hoger startloon dan startende statutairen kregen, maar het loon stijgt niet meer elk jaar zoals dat zo is met statutaire mensen. (afgezien van de index dan).
Over hoeveel meer startloon spreken we hier dan? Goed opletten want ook in de privé stijgt het loon naargelang het aantal jaren anciënniteit!
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Tim »

Steven schreef:
robby_r schreef: Ofwel heb je dat erkeerd gelezen. Ofwel heb ik dat verkeerd geformuleerd. Je krijgt 50% van de 150% uitbetaald in de maand waar je die overuren hebt gepresteerd. Neem je die overuren diezelfde maand nog op. Dan krijg je de overige 100% ook uiteraard op diezelfde loonbrief.
Kan onmogelijk juist zijn, overuren betalen ze uit OF je neemt ze op in vrije dagen, maar beide samen is totaal niet wettelijk.
Maar toch is het zo Steven :)

ik heb bv. in december een aantal overuren gemaakt. Die ga ik sowieso uitbetaald krijgen aan 50%. Wat ik doe met die uren kan ik kiezen: opnemen als recup op laten uitbetalen. Kies ik voor uitbetalen dan krijg ik die aan 100%.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Steven »

Tim schreef:
Steven schreef:
robby_r schreef: Ofwel heb je dat erkeerd gelezen. Ofwel heb ik dat verkeerd geformuleerd. Je krijgt 50% van de 150% uitbetaald in de maand waar je die overuren hebt gepresteerd. Neem je die overuren diezelfde maand nog op. Dan krijg je de overige 100% ook uiteraard op diezelfde loonbrief.
Kan onmogelijk juist zijn, overuren betalen ze uit OF je neemt ze op in vrije dagen, maar beide samen is totaal niet wettelijk.
Maar toch is het zo Steven :)

ik heb bv. in december een aantal overuren gemaakt. Die ga ik sowieso uitbetaald krijgen aan 50%. Wat ik doe met die uren kan ik kiezen: opnemen als recup op laten uitbetalen. Kies ik voor uitbetalen dan krijg ik die aan 100%.
ja maar zoals hij het schrijft neem je zowel de uren op in vrije dagen en uitbetaald krijgen aan 100% en dat is wat niet samen gaat. Het extra uitbetaald krijgen is inderdaad logisch.

overuren =
150% op te nemen als
vrije tijd (100%) + 50% uitbetaald worden.
150% uitbetaald worden.
de twee samen kan echter niet, hij schreef dat als je het in uren opneemt je die overige 100% ook nog is betaald krijgt. Je kan onmogelijk het dubbele vergoed krijgen voor dezelfde uren. Enkel de gewone vergoeding en de extra's :-)
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Bibke »

Tim schreef:ik heb bv. in december een aantal overuren gemaakt. Die ga ik sowieso uitbetaald krijgen aan 50%. Wat ik doe met die uren kan ik kiezen: opnemen als recup op laten uitbetalen. Kies ik voor uitbetalen dan krijg ik die aan 100%.
Dat is toch zoals ik op de vorige pagina schreef en door iedereen hier aanvaard werd.
Het zal zijn:
150% wanneer je de overuren niet terug neemt of
50% uitbetaald en je neemt de overuren terug tijdens een weekdag.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
robby_r

Re: Nmbs Logistics

Bericht door robby_r »

Nee steven, de twee samen kan niet, en dat bedoelde ik ook niet. Ik heb het verkeerd geformuleerd.
Bibke zijn uitleg klopt wel degelijk :) 150 % waarvan je 50% sowieso uitbetaald krijgt en de overige 100% op het moment dat je deze overuren opneemt als vrije uren (vrije dag dus) die 100% dient dan als het loon dat je krijgt voor die uren dat je thuis bent, en dus niet als extra daarbovenop :)

Tim, het startloon voor contractuelen zal gelijklopen met het startloon bij andere privefirma's, volgens de reglementen in de transportsector waar ik feitelijk niet echt verstand van heb. Het verschil dat je hebt met statutairen is dat je als statutair na uw eerste jaar een zeer aanzienlijke loonsverhoging krijgt bovenop index, ancienniteit etc etc, berbeter me als ik fout ben. Contractuelen zouden dit niet krijgen omdat ze dat statuut niet hebben, maar de reglementen rond index en ancienniteit zullen wel van toepassing zijn voor contractuelen.

Kort gezegd zouden de arbeidsvoorwaarden in grote lijnen moeten overeenkomen met eender wel ander prive spoormaatschappij :p

Ik moet opletten wat ik hier verkondig dat ik geen verkeerde geruchten de wereld instuur maar het is maar wat ik aanhoord heb bij mijn telefoongesprekken met n mevrouw van hr logistics. Ik zal echt meer in detail weten op de infovergadering op 06/02
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Steven »

robby_r schreef:Nee steven, de twee samen kan niet, en dat bedoelde ik ook niet. Ik heb het verkeerd geformuleerd.
Bibke zijn uitleg klopt wel degelijk :) 150 % waarvan je 50% sowieso uitbetaald krijgt en de overige 100% op het moment dat je deze overuren opneemt als vrije uren (vrije dag dus) die 100% dient dan als het loon dat je krijgt voor die uren dat je thuis bent, en dus niet als extra daarbovenop :)
je legt het wel heel raar uit hoor
je hebt recht op 150% bij overuren. waarvan je 50% zeker krijgt de overige 100% krijg je uitbetaald in geld of in vrije dagen maar niet beide samen ;-).
robby_r

Re: Nmbs Logistics

Bericht door robby_r »

maar die vrije dagen moeten toch betaald zijn en dat is toch met die 100%?

vergeef me mijn onwetendheid maar waar ik nu werk(bpost) heb ik niks zoals hetgeen ik vernomen heb aan de telefoon van mevrouw HR. Als ik alles wat ik gehoord heb bij elkaar leg en vergelijk met de arbeidsvoorwaarden waar ik mee bij de post werk voel ik me opgelicht de voorbije 3 jaar..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Steven »

neen overuren laat je ofwel uitbetalen ofwel neem je ze op in vrije dagen. die vrije dagen staan voor 100% uitbetaling de overige 50% krijg je dan op je loonbriefje, indien je u volledig laat betalen krijg je 150% voor die uren op je loonbriefje. Je kan geen cumul maken he
robby_r

Re: Nmbs Logistics

Bericht door robby_r »

Dus als ik het nu goed beet heb kun je met die overuren n vrije dag nemen, zonder dat je ervoor betaald wordt? (buiten die 50% dan)
Dan krijg je toch minder loon op het einde van de maand voor, overuren inbegrepen, evenveel of meer gewerkt te hebben wanneer je geen dag verlof zou genomen hebben? Of werken jullie ook met vaste maandlonen waarvan men niks zal aftrekken als je een dag vrij neemt met overuren?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Steven »

je kan niet alles hebben he. voor andere vrije dagen ben je evenmin betaald he.
robby_r

Re: Nmbs Logistics

Bericht door robby_r »

heb even n artikeltje opgezocht.

bron: www.jobat.be

Ik moet uitzonderlijk zaterdag werken. Kan ik zelf beslissen wanneer ik die kan compenseren?

Als je op zaterdag werkt, dient die dag niet noodzakelijk gecompenseerd te worden. Alles hangt ervan af of je daardoor je normale wekelijkse arbeidsduur hebt overschreden en dus overuren hebt gepresteerd of niet.

Een voorbeeld: werknemer A werkt normaal van maandag tot vrijdag (5 dagen per week) à rato van 7,6 uur per dag. Zijn werkgever vraagt hem op zaterdag te komen werken wegens ‘een buitengewone vermeerdering van het werk’. Werknemer A presteert daardoor 7,6 overuren. Die worden gecompenseerd en gerecupereerd. De werknemer heeft recht op een toeslag van 50 procent bovenop zijn normale loon en op een volledige vergoedde inhaalrustdag.

De recuperatie dient in principe plaats te vinden binnen de dertien weken en gebeurt in onderling akkoord tussen werkgever en werknemer rekening houdend met de goede organisatie van de onderneming. Voor bepaalde overuren (o.a. buitengewone vermeerdering van het werk met een beperking tot maximum 130 uur) bestaat de mogelijkheid om de overuren uit te betalen aan 150 procent en dit volgens de keuze van de werknemer.

Als je werkgever vraagt om volgende week in plaats van maandag tot vrijdag van dinsdag tot zaterdag te komen werken à rato van 7,6 uur per dag, hetzij 38 uur per week, presteer je geen overuren. Die zaterdag dient dan ook niet gecompenseerd te worden.

dit artikel spreek toch duidelijk over een "volledig vergoedde inhaalrustdag"?
robby_r

Re: Nmbs Logistics

Bericht door robby_r »

bron: http://www.jobat.be

Inhaalrust

Je werkgever moet je inderdaad vergoeden voor het gepresteerde overwerk. Elk overuur geeft je recht op één uur betaalde afwezigheid (inhaalrust). Ook heb je recht op overloon. Dit is een toeslag van 50 procent of 100 procent bij overwerk op zon- en feestdagen. Natuurlijk moet je wel kunnen aantonen dat je (met toestemming van de werkgever) deze bijkomende uren hebt gepresteerd. Dit kan relatief gemakkelijk wanneer een tijdsregistratiesysteem in voege is.

De wet laat de partijen slechts beperkte ruimte om een ‘andere’ vorm van compensatie te voorzien. Een cao kan toelaten dat de toeslag van 50 of 100 procent wordt omgezet in respectievelijk een half of één uur bijkomende inhaalrust. Omgekeerd, kan een werknemer ervoor kiezen om geen inhaalrust te nemen voor de 65 overuren, eventueel verhoogd tot 130 overuren, die hij heeft gepresteerd als gevolg van een buitengewone vermeerdering van werk of onvoorziene noodzakelijkheid. Andere vormen van compensatie zijn wettelijk niet voorzien.

Ik denk dat het op deze website beter verklaard staat dan dat ik het ooit ga kunnen verwoorden :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nmbs Logistics

Bericht door Steven »

robby_r schreef:heb even n artikeltje opgezocht.

bron: http://www.jobat.be

Ik moet uitzonderlijk zaterdag werken. Kan ik zelf beslissen wanneer ik die kan compenseren?

Als je op zaterdag werkt, dient die dag niet noodzakelijk gecompenseerd te worden. Alles hangt ervan af of je daardoor je normale wekelijkse arbeidsduur hebt overschreden en dus overuren hebt gepresteerd of niet.

Een voorbeeld: werknemer A werkt normaal van maandag tot vrijdag (5 dagen per week) à rato van 7,6 uur per dag. Zijn werkgever vraagt hem op zaterdag te komen werken wegens ‘een buitengewone vermeerdering van het werk’. Werknemer A presteert daardoor 7,6 overuren. Die worden gecompenseerd en gerecupereerd. De werknemer heeft recht op een toeslag van 50 procent bovenop zijn normale loon en op een volledige vergoedde inhaalrustdag.

De recuperatie dient in principe plaats te vinden binnen de dertien weken en gebeurt in onderling akkoord tussen werkgever en werknemer rekening houdend met de goede organisatie van de onderneming. Voor bepaalde overuren (o.a. buitengewone vermeerdering van het werk met een beperking tot maximum 130 uur) bestaat de mogelijkheid om de overuren uit te betalen aan 150 procent en dit volgens de keuze van de werknemer.

Als je werkgever vraagt om volgende week in plaats van maandag tot vrijdag van dinsdag tot zaterdag te komen werken à rato van 7,6 uur per dag, hetzij 38 uur per week, presteer je geen overuren. Die zaterdag dient dan ook niet gecompenseerd te worden.

dit artikel spreek toch duidelijk over een "volledig vergoedde inhaalrustdag"?
Dat schrijven ze maar ze schrijven niet dat ze u die overuren dubbel vergoeden he.50% een dag thuis = een vergoeding he. Ze compenseren u in geld of in vrije tijd.
Dat nog iets dat je niet mag vergeten en dat tot op heden niet duidelijk is wat B-log betreft. Als ze het huidige systeem behouden voor het berekenen van overuren bestaat er weinig kans toe dat je die ooit maakt. Ze berekenen die nu per trimester.

38u per week doe je normaal voor B-log. stel dat je in 1 week 5 overuren hebt gemaakt (om welke reden dan ook) maar op het einde van het trimester rekenen ze u uren uit en ze komen aan gemiddeld 37,8uren per week dan heb je geen overuren maar minuren.
Plaats reactie