Dilemma: Reizigers of Goederen ?

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
overweg44

Dilemma: Reizigers of Goederen ?

Bericht door overweg44 »

Onlangs de laatste horde in de selectieprocedure genomen: het medisch onderzoek + psychotechnische testen. Brief met uitslag zal zeer binnenkort in brievenbus vallen en dan weet ik of ik aan de opleiding kan beginnen. Ik stel me alvast nog volgende vraag. Kan iemand mij iets meer vertellen over de verschillen, voor-en nadelen, verschillen in verloning, verschillen in diensten/uurroosters, jobinhoud , etc. tussen een TB reizigers en TB goederen? Misschien krijg ik wel de keuze en heb op dit moment nog niet zo'n duidelijk zicht op de verschillen, voor-/nadelen van beide functies om eventueel een weloverwogen keuze te maken. Alvast bedankt.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Dilemma: Reizigers of Goederen ?

Bericht door Hobbes »

Als ik me niet vergis worden er enkel nog statutairen aangeworven voor de reizigers, dus veel keuze zal er niet in zitten. Of je moest als contractuele bij Logistics willen beginnen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Dilemma: Reizigers of Goederen ?

Bericht door Tim »

Als je je ingeschreven hebt bij NMBS zelf zal je sowieso een opleiding voor reizigers krijgen.
Zoals de zaken er nu voorstaan zou ik zeggen blijf op reizigers omdat die nog een statutaire betrekking hebben. De vraag is echter hoelang dit nog blijft duren eens het reizigersverkeer geliberaliseerd wordt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dilemma: Reizigers of Goederen ?

Bericht door Steven »

Als je in aanwerving bent via de NMBS is de kans vrij klein dat je nog met cargo zal rijden. De interne transfer van mensen voor de nieuwe poot B-logistics is afgerond, men is net gestart met extern aanwerven van mensen op contractuele basis.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Dilemma: Reizigers of Goederen ?

Bericht door dekooiker »

Tim schreef:Als je je ingeschreven hebt bij NMBS zelf zal je sowieso een opleiding voor reizigers krijgen.
Zoals de zaken er nu voorstaan zou ik zeggen blijf op reizigers omdat die nog een statutaire betrekking hebben. De vraag is echter hoelang dit nog blijft duren eens het reizigersverkeer geliberaliseerd wordt.
Zo rampzalig zou ik het niet stellen.
Wie bij Cargo werkt en in een post bekleedt die afgeschaft wordt, zal als statutair werknemer gewoon naar een andere afdeling binnen de groep verhuizen.
Straffer nog: u krijgt dan voorrang op alle andere werknemers (nieuwe werknemers, overplaatsingen).
Dus anders gezegd loont het niet om in te schrijven voor een proef om de hangende bui te ontlopen.
Integendeel!
De trein.
Alleen voor durvers.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dilemma: Reizigers of Goederen ?

Bericht door groentje »

We zullen wel nog zien hoe wettelijk die regeling is, dekooiker. Maar dat is off topic.

Het werd al gezegd hierboven dat de keuze er momenteel niet echt een is als je al voor de NMBS hebt gekozen. In dat geval wordt het reizigers.
Toch een kleine poging om samen te vatten wat sommigen in de goederen aantrekt, en waarin het verschilt van de reizigers, afgaande op verhalen van vrienden die bestuurder zijn.
Een goederenbestuurder heeft een ruimere vrijheid, wordt minder op de vingers gekeken, moet doorgaans minder vaak stoppen, komt regelmatiger in het buitenland (soms met overnachting daar), heeft een afwisselend beroep, dat volgens sommigen uitdagender is, omdat je goed moet weten hoe je een sleep van een paar 100-en meter en een paar 1000 ton moet trekken zonder brokken en zonder stil te vallen. Je moet natuurlijk wel flexibel willen zijn, en overuren maken zijn frequenter dan bij de reizigers. Anderzijds is de kans groter dat je eens voor uur thuis bent.
Een reizigersbestuurder heeft al iets meer sociale contacten (met treinbegeleiders, dispatching...), je dienstregeling is heilig, en je maakt dus veel minder overuren. Je diensturen zijn ook iets 'normaler', er rijden nu eenmaal weinig reizigerstreinen na middernacht of voor 4 uur 's morgens. In vergelijking met goederentreinen kan je een hogere snelheid halen, een doorsnee goederentrein kan niet sneller dan 100, en mag vaak zelfs maar 80. Reizigerstreinen kunnen in België meestal 160 halen. De uitdaging voor een bestuurder van reizigerstreinen bestaat er vooral in om zo comfortabel mogelijk te rijden, en toch zo goed mogelijk de dienstregeling te respecteren, door voldoende snel op te trekken, en vlot af te remmen zonder te schokken.

Echte bestuurders mogen natuurlijk aanvullen en becommentariëren.
Plaats reactie