Pagina 1 van 2

Trein NS (ICNG) langs L0

Geplaatst: 19 mar 2024, 17:42
door Cosmotrotter
Zonet passeerde er een trein van de Nederlandse Spoorwegen op perron 12 in Brussel-Noord, iemand een idee wat deze hier komt doen? Foto in bijlage. Nummer van de trein heb ik spijtig genoeg niet opgemerkt en staat denk ik ook niet op de foto.

Re: Trein NS langs L0

Geplaatst: 19 mar 2024, 18:01
door jan_olieslagers
Dat is toch een ICNG? Opleidingsrit? Wel straf dat zoiets gebeurt terwijl de avondspits op gang begint te komen. Relativeert dat niet een beetje het eeuwige gejammer dat de capaciteit van L0 compleet volledig krobbedevol gepland zit?

Latere bijbedenking: ook al vreemd dat hij langs spoor 12 passeert, dat is toch de normale locatie van L27 waar bv. de S1 komen? ICNG gaat de Beneluxdienst verzorgen, die komt toch op 7-8 om via L36 naar de luchthaven te vertrekken - of anders 9-10 om langs L25 recht naar Mechelen-Antwerpen te bollen?

(en als ik nu allemaal onzin zit te spuien, zeg het dan gerust, ik ben er alweer een jaar of twee vantussen...)

Re: Trein NS langs L0

Geplaatst: 19 mar 2024, 18:57
door Steve
Ik mag aannemen dat zo'n opleidings-/testrit veel flexibeler is dan een gewone reizigerstrein, en dat de per uur betaalde spoorwegbedienden aan boord er niet om zullen malen om links en rechts (letterlijk :mrgreen: ) op een zijspoor te worden gezet. Dat maakt natuurlijk een enorm verschil qua capaciteit.

Re: Trein NS langs L0

Geplaatst: 19 mar 2024, 19:20
door Steven
Het betreft ervaringsritten voor treinbestuurders met de ICNG-B. Dit zijn vrij lange diensten voor het rijdend personeel (bijna 10u) en daar zijn dan ook gewone rijpaden aan toegekend zoals bij andere treinen. Volgende week vrijdag (onder voorbehoud van aanpassingen) is het nog eens aan mij om er mee te rijden en extra ervaring op te doen. Op spoor 12 komen zowel S als IC treinen. Deze trein krijgt gewoon een rijpad dat op dat moment het beste uitkomt. De ICNG-B gaat dit jaar nog deels een stukje Benelux vervangen maar tegen december is het wel degelijk de bedoeling om 2 ritten te hebben waarbij Brussel - Amsterdam met ICNG zal zijn en Brussel - Rotterdam zal dan met traxx en i11 rijtuigen zijn.

Re: Trein NS langs L0

Geplaatst: 19 mar 2024, 19:22
door Paul
jan_olieslagers schreef: 19 mar 2024, 18:01 Latere bijbedenking: ook al vreemd dat hij langs spoor 12 passeert, dat is toch de normale locatie van L27 waar bv. de S1 komen? ICNG gaat de Beneluxdienst verzorgen, die komt toch op 7-8 om via L36 naar de luchthaven te vertrekken - of anders 9-10 om langs L25 recht naar Mechelen-Antwerpen te bollen?
(en als ik nu allemaal onzin zit te spuien, zeg het dan gerust, ik ben er alweer een jaar of twee vantussen...)
L. 25 komt in FBN rechtstreeks binnen op de sporen 11 en 12 voor zover ik weet...

Re: Trein NS langs L0

Geplaatst: 19 mar 2024, 19:23
door jan_olieslagers
Ok, @Steven, ook gij welbedankt. Maar er is dan toch wel degelijk nog ruimte voor extra rijpaden bovenop de basisdienstregeling, zelfs in de (beginnende) avondspits? Het blijft me verbazen.

Re: Trein NS langs L0

Geplaatst: 19 mar 2024, 19:24
door Steven
Lijn 27 komt in Brussel noord aan op het spoor 10.

Re: Trein NS langs L0

Geplaatst: 19 mar 2024, 19:26
door Steven
jan_olieslagers schreef: 19 mar 2024, 19:23 Ok, @Steven, ook gij welbedankt. Maar er is dan toch wel degelijk nog ruimte voor extra rijpaden bovenop de basisdienstregeling, zelfs in de (beginnende) avondspits? Het blijft me verbazen.
1 extra trein gaat geen grote gevolgen hebben hoor. Dat is niet hetzelfde als elk uur een gelijkaardig rijpad hebben. Het inplannen van deze trein elk uur iedere dag zal veel meer gepuzzel zijn. Indien nodig laten ze deze extra rit wel via lijn 28 rijden als het echt nodig zou blijken. Maar dat is niet standaard voorzien in de ritten die deze week doorgaan.

Re: Trein NS langs L0

Geplaatst: 19 mar 2024, 19:26
door jan_olieslagers
L. 25 komt in FBN rechtstreeks binnen op de sporen 11 en 12
Lijn 27 komt in Brussel noord aan op het spoor 10.
Ah, sorry, in mijn kop was het juist omgekeerd. Kosten aan mijn kop, blijkbaar :)

Re: Trein NS langs L0

Geplaatst: 19 mar 2024, 19:27
door Steven
jan_olieslagers schreef: 19 mar 2024, 19:26
Lijn 27 komt in Brussel noord aan op het spoor 10.
Ah, sorry, in mijn kop was het juist omgekeerd. Kosten aan mijn kop, blijkbaar :)
Dat zal buiten garantie zijn vrees ik :mrgreen:

Re: Trein NS langs L0

Geplaatst: 19 mar 2024, 19:28
door Steven
Ter info voor zover ik kon terugvinden gaat het om de 3312 die deze ritten doet. Deze ritten gaan elke dag door van maandag tot vrijdag.

Ik heb eveneens de titel een klein beetje aangepast.

Re: Trein NS langs L0

Geplaatst: 19 mar 2024, 19:30
door trainlovertje
jan_olieslagers schreef: 19 mar 2024, 19:23 Ok, @Steven, ook gij welbedankt. Maar er is dan toch wel degelijk nog ruimte voor extra rijpaden bovenop de basisdienstregeling, zelfs in de (beginnende) avondspits? Het blijft me verbazen.
Er zijn in de spitsuren nog een aantal gaatjes hier en daar. En testritten vragen nu eenmaal een stuk minder capaciteit, want ze dienen geen geplande stops uit te voeren.

Re: Trein NS langs L0

Geplaatst: 19 mar 2024, 20:48
door desirootje
jan_olieslagers schreef: 19 mar 2024, 18:01 Dat is toch een ICNG? Opleidingsrit? Wel straf dat zoiets gebeurt terwijl de avondspits op gang begint te komen. Relativeert dat niet een beetje het eeuwige gejammer dat de capaciteit van L0 compleet volledig krobbedevol gepland zit?
Natuurlijk is er nog plaats op L0, maar steeds minder. Momenteel is er de snelle Benelux gepland en de IC Schaarbeek-Parijs, op midden lange termijn een 2e IC naar Aarlen (hoewel die ook naar de luchthaven zou kunnen gaan) en in de verre toekomst de IC Aachen-Brussel. Daarnaast heb je ook nog de verwachting dat op zijn minst de S3 en S10 ook een halfuurdienst gaan krijgen uiteindelijk, (S6 ook maar wss maar tot Edingen of Halle). En ik verwacht niet dat 1 van die treinen aan de IC13 zal hangen...
Er is nog plaats maar niet veel en vroeg of laat moeten we er iets aan doen.

Re: Trein NS langs L0

Geplaatst: 19 mar 2024, 21:10
door trainlovertje
desirootje schreef: 19 mar 2024, 20:48 Natuurlijk is er nog plaats op L0, maar steeds minder. Momenteel is er de snelle Benelux gepland en de IC Schaarbeek-Parijs, op midden lange termijn een 2e IC naar Aarlen (hoewel die ook naar de luchthaven zou kunnen gaan) en in de verre toekomst de IC Aachen-Brussel. Daarnaast heb je ook nog de verwachting dat op zijn minst de S3 en S10 ook een halfuurdienst gaan krijgen uiteindelijk, (S6 ook maar wss maar tot Edingen of Halle). En ik verwacht niet dat 1 van die treinen aan de IC13 zal hangen...
Er is nog plaats maar niet veel en vroeg of laat moeten we er iets aan doen.
Dit gaat al helemaal off topic, maar er komt geen extra IC-trein naar Aken vanuit Brussel. Er is er nu eentje die terminus heeft in Welkenraedt en die kan men - indien het juiste materieel beschikbaar en gehomologeerd is - de grens over laten steken, evt zelfs tot Keulen verder sturen.

Re: Trein NS langs L0

Geplaatst: 19 mar 2024, 21:26
door desirootje
trainlovertje schreef: 19 mar 2024, 21:10 Dit gaat al helemaal off topic, maar er komt geen extra IC-trein naar Aken vanuit Brussel. Er is er nu eentje die terminus heeft in Welkenraedt en die kan men - indien het juiste materieel beschikbaar en gehomologeerd is - de grens over laten steken, evt zelfs tot Keulen verder sturen.
Dat materieel hebben we niet, I11 en zijn broertjes zijn het enige materieel dat op lange termijn naar Duitsland kan gaan en die gaat niet de IC01/12 terug op. Shrek vermelde een tijdje geleden iets anders in verband met IC's naar Aachen en verder.
Shrek schreef: 23 aug 2023, 08:41 Ik vang intussen wel geruchten op dat er op langere termijn nog steeds wordt nagedacht over een bijkomende IC Aken-Luik-(luchthaven)-Brussel.
Dit wordt dus geen doortrekking van de dubbeldek-IC's, maar effectief een bijkomende trein met I11.
Tot nu toe zou dit zware overcapaciteit betekenen, maar door de almaar stijgende reizigersaantallen is het in de toekomst misschien wel nuttig.