stefke schreef:...terwijl dat in het buitenland wel kan waarom zou dat dan niet bij de nmbs kunnen
Waarschijnlijk omdat men dan niet kan zeggen dat het een Europese primeur is.
De NMBS is spijtig genoeg helemaal niet geinteresseerd in zoiets.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook het nut niet van inzie, en nut bedoel ik veel ruimer dan utilitair. Heb jij er een boodschap aan als je plots een stel ziet binnenrijden met Lo-Reninge, Galmaarden, Aarschot of Bouillon erop? Het kan in bepaalde gevallen zelfs tot verwarring leiden.
stefke schreef:...terwijl dat in het buitenland wel kan waarom zou dat dan niet bij de nmbs kunnen
Waarschijnlijk omdat men dan niet kan zeggen dat het een Europese primeur is.
De NMBS is spijtig genoeg helemaal niet geinteresseerd in zoiets.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook het nut niet van inzie, en nut bedoel ik veel ruimer dan utilitair. Heb jij er een boodschap aan als je plots een stel ziet binnenrijden met Lo-Reninge, Galmaarden, Aarschot of Bouillon erop? Het kan in bepaalde gevallen zelfs tot verwarring leiden.
Dergelijke zaken hebben absoluut niets met nut te maken, maar alles met het imago en de uitstraling van een maatschappij, iets wat bij de NMBS ver zoek is.
Ik dacht dat het in Zwitserland (ben niet 100% zeker) met peterschap te maken had. Het wapenschild van die gemeente werd dan aangebracht op het krachtvoertuig om aan te tonen wie Peter is van die loc/motorstel.
Steven schreef:Ik dacht dat het in Zwitserland (ben niet 100% zeker) met peterschap te maken had. Het wapenschild van die gemeente werd dan aangebracht op het krachtvoertuig om aan te tonen wie Peter is van die loc/motorstel.
Inderdaad, maar dat is toch ook om aan het imago van de maatschappij te werken dat men een stad peter maakt ?
Bij de Duitse ICE's is dat trouwens ook zo.
ik denk dat het een beetje een samenspel aan factoren is. Door een gemeente Peter/meter te maken moeten ze ook bijdragen tot een goed resultaat (in alle opzichten).
Steven schreef:ik denk dat het een beetje een samenspel aan factoren is. Door een gemeente Peter/meter te maken moeten ze ook bijdragen tot een goed resultaat (in alle opzichten).
In sommige landen gaat men zelfs nog veel verder.
In Duitsland kan je als particulier bijvoorbeeld peter worden van een klein station of stopplaats.
Dan moet je ook zorgen dat die plaats proper blijft en zo, en dat alles zonder vergoeding !
Ook in Zwitserland bestaat dat: http://www.railfair.ch/Web/de/Bahnhof-P ... efault.htm
Tja zonder vergoeding. Het peter zijn op zich van een kind doe je ook zonder vergoeding, ik denk dat je in een zelfde lijn moet verder denken. Peter zijn brengt u geen geld op maar zal u dus geld kosten. In het geval zoals je aangeeft door het onderhoud van dat station.
De 1700 en 1800-locs van de NS zijn ook voorzien van namen en schilden. Zie Wikipedia (1700, 1800) voor een lijstje namen. Ik denk niet dat dit een peterschap is, gewoon naamgeving.
AlexNL schreef:
Waarom zou dat op die Desiro's niet kunnen?
Omdat men bij de NMBS maar iets doet als het:
a) ofwel is opgelegd door de beheersovereenkomst met de Staat,
b) ofwel geld opbrengt,
c) ofwel wordt geëist door de vakbonden na de nodige stakingen.
AlexNL schreef:
Waarom zou dat op die Desiro's niet kunnen?
Omdat men bij de NMBS maar iets doet als het:
a) ofwel is opgelegd door de beheersovereenkomst met de Staat,
b) ofwel geld opbrengt,
c) ofwel wordt geëist door de vakbonden na de nodige stakingen.
anders ga ik het eens per mail voorstellen aan de NMBS en ministerie waar de NMBS onder valt