Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

Ik denk niet dat je door die cijfers gaat aantonen of het systeem nu kan werken of niet. Volgens mij doet het er niet meer toe, een bus die volzit, zit vol. Dus hangt de rest af van de discipline van de mensen en het aankweken van de juiste gewoontes. Ongeacht een firma 100 miljoen meer passagiers te vervoeren heeft of niet, want dat zijn toch getallen op jaarbasis. Het vergt een inspanning, net zoals de Engelsen er in de metro in slagen iedereen aan de rechterkant van de roltrap te laten staan en een doorgang vrij te houden. Een goede methode aanleren kan veel leed voorkomen. Ongeacht welk systeem je verkiest hierboven mensen zitten toch altijd verkeerd in de bus tov de plaats waar ze willen uitstappen. Geen enkel systeem is perfect. Maar op gebied van veiligheid en controle slaagt het systeem met vooraan instappen er wel in beter te scoren.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door K V B »

Steven schreef:Ik denk niet dat je door die cijfers gaat aantonen of het systeem nu kan werken of niet. Volgens mij doet het er niet meer toe, een bus die volzit, zit vol. Dus hangt de rest af van de discipline van de mensen en het aankweken van de juiste gewoontes. Ongeacht een firma 100 miljoen meer passagiers te vervoeren heeft of niet, want dat zijn toch getallen op jaarbasis. Het vergt een inspanning, net zoals de Engelsen er in de metro in slagen iedereen aan de rechterkant van de roltrap te laten staan en een doorgang vrij te houden. Een goede methode aanleren kan veel leed voorkomen. Ongeacht welk systeem je verkiest hierboven mensen zitten toch altijd verkeerd in de bus tov de plaats waar ze willen uitstappen. Geen enkel systeem is perfect. Maar op gebied van veiligheid en controle slaagt het systeem met vooraan instappen er wel in beter te scoren.
Wat ik wil zeggen is dat in Zürich men meer mensen op een veel kleiner net vervoert. Op de tramhalte waar is 's ochtends instap moet het snel gaan, want de trams staan er aan te schuiven en er moet zo'n honderd man op elke tram. Ik moet er niet aan denken dat iedereen vooraan langs zou moeten. Zou ook moeilijk zijn, want die bestuurder vooraan zit in zijn cabine, waar hij niet echt makkelijk passagiers kan controleren (is zijn job ook niet), en de passagiers die in het achterste stel (trams in Zürich hebben meestal nog een aanhanger) willen instappen kunnen zowieso niet vooraan instappen...

De vraag is natuurlijk welke gewoontes je wil aankweken. in Zürich is het gelukt de bevolking de gewoonte aan te kweken dat je in de stad het OV neemt. 90% van alle verplaatsingen binnen de stad vinden met het OV plaats. Dat kan omdat de trams heel frequent en regelmatig rijden, en je gewoon zo op en af stapt zonder formaliteiten. En omdat vrijwel iedeen een abonnement heeft, natuurlijk.

In België durft men het blijkbaar nog niet aan om zo ambitieus te zijn, en dat vind ik jammer.

Iedereen de chauffeur zijn kaartje laten zien kan weinig invloed hebben op lijnen waar niet zo veel volk komt, maar ik heb in het VK gezien wat er gebeurt als er wel druk verkeer is. Met bussen die soms wel twee minuten stilstaan op een halte tot iedereen langs de chauffeur geweest is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

jij komt met trams af waar wij het over bussen hebben, die trams doen hier niet ter zake want daarin is men bij de mivb niet overal verplicht vooraan in te stappen.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door apestaart »

Ik dacht dat in deze topic gaat over de ticketautomaten en niet over voorin instappen
op bussen, dus bij het onderwerp blijven a.u.b.
Als men absoluut wil discussiëren over voorinstappen in bussen gelieve dit te doen in
een aparte topic
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door K V B »

Steven schreef:jij komt met trams af waar wij het over bussen hebben, die trams doen hier niet ter zake want daarin is men bij de mivb niet overal verplicht vooraan in te stappen.
Ik had het niet enkel over trams. Want zelfs op zwitserse standaardbussen mag je alle vier de deuren gebruiken om in te stappen. Het is in het Zwitserse OV niet de job van de chaufeur om kaartjes te controleren.
Waar ik "mee af kwam" was de veronderstelling (onderbouwd met cijfers nota bene) dat de MIVB zich een dergelijke praktijk blijkbaar kan veroorloven omdat het op het Brusselse OV "rustiger" is. Mogelijks mmdat men er niet eens de ambitie heeft de massa's te verplaatsen die men elders verplaatst. Ik merk dat hier vaker, de berusting dat het OV een marginaal verschijnsel is en zal blijven, dat het OV er is voor de sukkelaars zonder auto, en om voor jobs te zorgen... ik vind dat jammer, want ik zie mijn geboorteland toch ook graag vooruit gaan.
In Duitsland heeft men niet eens toegangscontrole in de metro. In Vlaanderen wil men dat iedereen zijn kaartje laat zien bij het opstappen op een stadslijn. Wat een wereld van verschil...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

tja een Belg is van pure geboorte blijkbaar een profiteur he, we proberen zoveel mogelijk gratis te doen, zwart rijden op openbaar vervoer is haast een nationale sport. Hoe wil je dat tegengaan zonder rechtstreekse controle. Want eens de mensen er op zitten zitten ze er op.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

K V B schreef: Ik had het niet enkel over trams. Want zelfs op zwitserse standaardbussen mag je alle vier de deuren gebruiken om in te stappen. Het is in het Zwitserse OV niet de job van de chaufeur om kaartjes te controleren.
Dan geef ik u het advies dit al zeker niet te doen in St. Moritz aangezien daar de bestuurder wel degelijke controle doet en ik ken nog wat plaatsen in Zwitserland waar de bestuurder verantwoordelijk is voor die controle.
Mikos

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Mikos »

Ik zal mijn oorspronkelijke post dan nog maar een keer van stal halen, benieuwd naar de overige reacties op de kaartautomaten in België.
Mikos schreef:- Kaartautomaat op elk station (zoals in Nederland of Duitsland), zodat alle reizigers vantevoren netjes een kaartje kunnen kopen.
- Betekent meer omzet voor de NMBS (je hebt de investering van die automaten er op die manier niet heel snel uit, maar op termijn wel).
- Betekent minder zwartrijders (en daardoor een hogere veiligheid in de trein), wat je nog aan kunt zetten met boetes voor het niet hebben van een geldig vervoersbewijs (wat in Nederland zelfs wettelijk is vastgelegd), wat ook weer meewerkt in de veiligheid.
- Het loket hoeft niet gesloten te worden; Op grote stations (als Brussel Noord, of Luik) is een loket altijd wel gewenst. Zeker voor de internationale reis (wat overigens deels ook bij de automaat kan in Nederland) is dat een must, maar ook voor het gedeelte service.
- De TBG heeft op die manier minder zijn handen vol aan het uitschrijven van kaartjes, kan vaker door de trein en kan meer service verlenen.
(...)
Ik ben benieuwd naar wat de Belgische reiziger (jullie dus) hier zo van vinden. In mijn ogen kun je, door middel van een kaartautomaat, een hele hoop verbeteren. Qua kaartverkoop, maar ook qua veiligheid. :)
jan_olieslagers
Berichten: 3567
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door jan_olieslagers »

Ticketautomaten zijn nmbm voor het huidige Belgisch treinlandschap weinig relevant. Immers het aanbod is zeer eenzijdig gericht op abonnees, die toch al geen kaartje meer nodig hebben. De weinige ticketjes die tijdens de rit verkocht worden vormen amper een meerlast voor de TBG. M.i. besteedt een gemiddelde TBG véél meer tijd aan het checken van abonementen, en af en toe knippen van een 10-rittenkaart of Key-card, dan aan het uitschrijven van tickets aan reizigers die er nog geen hadden. Dit toch zeker als de trein goed vol zit. Op daluren zal het gehalte abonnees veel lager liggen, maar dan heeft de TBG ook tijd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Hogersluys »

Als je ziet dat er zelfs in stations als Almelo geen loketten meer zijn ben ik er nog meer dan vroeger van overtuigd dat vervoersbewijzenautomaten 'des duivels' zijn. :wink:
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door treinbruno »

In alemelo kun je wel treinkaartjes kopen in de kiosk dacht ik
Afbeelding
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door dentheo »

Hogersluys schreef:Als je ziet dat er zelfs in stations als Almelo geen loketten meer zijn ben ik er nog meer dan vroeger van overtuigd dat vervoersbewijzenautomaten 'des duivels' zijn. :wink:

De treinen w<aren ook ooit des duivels, de koeien zouden geen melk meer geven..is precies nogal meegevallen, als ik zie dat ze nu de melk wegkieperen ..
Theo
Groeten vanop de Heide
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Hogersluys »

Totaal andere kwestie, het lijkt me nu onderhand wel duidelijk dat er een verband bestaat tussen de stationsbemaning (die bieden meer diensten aan dan enkel dat loket) en het aantal kaartverdelers. De vakbonden bij de NMBS weten wel waarom ze de automaten enkel in bemande stations willen.

En dat 'des duivels' moet je niet zo letterlijk nemen hoor. :wink:
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door dentheo »

Hogersluys schreef:Totaal andere kwestie, het lijkt me nu onderhand wel duidelijk dat er een verband bestaat tussen de stationsbemaning (die bieden meer diensten aan dan enkel dat loket) en het aantal kaartverdelers. De vakbonden bij de NMBS weten wel waarom ze de automaten enkel in bemande stations willen.

En dat 'des duivels' moet je niet zo letterlijk nemen hoor. :wink:
De vakbonden willen al jaren NERGENS automaten...
Theo
Groeten vanop de Heide
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Hogersluys »

Kan zijn, maar ze hebben het toch voor mekaar gekregen die automaten te weren van de onbemande stations (het is zelfs officieel beleid).
Plaats reactie