Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Shrek »

Teach2 schreef:
Ze zijn er al enkele jaren mee bezig en het is reeds op die lijn geïnstalleerd (maar niet in de meeste treinen). Je hoeft nu niet te reageren alsof er geen werk werd gemaakt van een veiligheidssysteem... Als je mijn bericht op de vorige pagina had gelezen wist je dit al.
Too little, too late. Als je ziet dat bijna 10 jaar na Pécrot nog zo goed als geen enkele trein is uitgerust met dat systeem, en kennelijk zelfs de 'investering nog steeds niet rond is' (m.a.w. men heeft zelfs nog niet beslist wanneer het er eindelijk komt in alle treinen, wie het mag gaan leveren, enz) dan is dat een teken dat er inderdaad veel en VEEL te weinig is aan gedaan.

Het is bij de NMBS duidelijk weer op z'n Belgisch gegaan: eerst grote beloftes doen, dure woorden, en eens de mediastorm geluwd, zetel op relax en op't gemakje aan. Op een ander forum wordt reeds jaren de situatie en de inactie van de NMBS aangeklaagd, en is een ongeluk als dit reeds meermaals voorspeld. Spijtig genoeg ziet het ernaar uit dat ze gelijk hebben gekregen.
Dat is niet waar hoor, een deel van de treinen en een deel van de sporen is al uitgerust, dat is dus redelijk snel gegaan.
Maar bijvoorbeeld 50% van de treinen en 50% van de sporen uitgerust geeft nog steeds maar 25% van de ritten beveiligd.
Ik heb dus de indruk dat ze daar doen wat ze kunnen. Het is immers een gigantisch werk...
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Teach2 »

Dat is niet waar hoor, een deel van de treinen en een deel van de sporen is al uitgerust, dat is dus redelijk snel gegaan.
Ah ja? Da's niet wat ik gehoord heb: ik heb gehoord dat slechts hier en daar er een loc of stel er is mee uitgerust.

En enkele treintjes die het systeem hebben, 10 jaar na datum, dat noem ik niet 'redelijk snel', zeker aangezien zulke systemen al jaren standaard zijn in de ons omringende landen.
Knipex
Berichten: 338
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Knipex »

SporenplanOnline schreef:Adhv de laatste SSP bladen de situatie ingetekend: Afbeelding
Vreemd, waarom zou die uit Halle willen dwarsen?
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door trainman »

Deze avond zowel de berichtgeving over de ramp in het VRT-journaal als in Ter Zake gevolgd.

Uiteraard moet je kritisch zijn tegenover de uitleg die gegeven wordt, maar de opdringerige manier hoe men hier een aantal mensen een uitspraak probeert te ontlokken is werkelijk tenenkrullend.
Fles

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Fles »

Steven schreef:Wat ik wilde aantonen is enkel dat de veiligheidssystemen van de andere zeker niet perfect zijn en dus ook gaten vertonen daar waar ik de indruk had dat jij er anders over dacht!! Memor is zoals ik al schreef trouwens geen veiligheidssysteem maar een hulpmiddel maar ik weet niet of je dat gezien hebt.
Dat laatste ben ik helemaal met je eens, maar veel anderen niet. Om zever daarover even uit de weg te gaan liet ik die aanhalingstekens weg ;)
Dietrich

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Dietrich »

Shrek schreef:
Teach2 schreef:
Ze zijn er al enkele jaren mee bezig en het is reeds op die lijn geïnstalleerd (maar niet in de meeste treinen). Je hoeft nu niet te reageren alsof er geen werk werd gemaakt van een veiligheidssysteem... Als je mijn bericht op de vorige pagina had gelezen wist je dit al.
Too little, too late. Als je ziet dat bijna 10 jaar na Pécrot nog zo goed als geen enkele trein is uitgerust met dat systeem, en kennelijk zelfs de 'investering nog steeds niet rond is' (m.a.w. men heeft zelfs nog niet beslist wanneer het er eindelijk komt in alle treinen, wie het mag gaan leveren, enz) dan is dat een teken dat er inderdaad veel en VEEL te weinig is aan gedaan.

Het is bij de NMBS duidelijk weer op z'n Belgisch gegaan: eerst grote beloftes doen, dure woorden, en eens de mediastorm geluwd, zetel op relax en op't gemakje aan. Op een ander forum wordt reeds jaren de situatie en de inactie van de NMBS aangeklaagd, en is een ongeluk als dit reeds meermaals voorspeld. Spijtig genoeg ziet het ernaar uit dat ze gelijk hebben gekregen.
Dat is niet waar hoor, een deel van de treinen en een deel van de sporen is al uitgerust, dat is dus redelijk snel gegaan.
Maar bijvoorbeeld 50% van de treinen en 50% van de sporen uitgerust geeft nog steeds maar 25% van de ritten beveiligd.
Ik heb dus de indruk dat ze daar doen wat ze kunnen. Het is immers een gigantisch werk...
Infrabel steekt momenteel wel redelijk wat geld in vernieuwing perrons (voor GEN). Ik ben zeer groot voorstander van dit laatste (GEN zelf) maar vind nu wel dat het installeren van TBL op de meeste lijnen voorrang mocht krijgen op het vernieuwen en verhogen van perrons aan haltes.

Hoe je het draait of keert, je kan niet zeggen dat men ten volle zijn best heeft gedaan om na 9 jaar voldoende te veranderen. Aan dit oude tempo nader je gemakkelijk een periode van 25 of 30 jaar. Dat is toch geen redelijke periode om een bijzondere aanpassing te maken rond veiligheid van personeel en reizigers?
etoile du nord
Berichten: 553
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door etoile du nord »

Vandaag is een gitzwarte dag voor de Belgische Spoorwegen

Oprecht medeleven aan allen die getroffen zijn door deze ramp
annoniempje

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door annoniempje »

Teach2 schreef:
Dat is niet waar hoor, een deel van de treinen en een deel van de sporen is al uitgerust, dat is dus redelijk snel gegaan.
Ah ja? Da's niet wat ik gehoord heb: ik heb gehoord dat slechts hier en daar er een loc of stel er is mee uitgerust.

En enkele treintjes die het systeem hebben, 10 jaar na datum, dat noem ik niet 'redelijk snel', zeker aangezien zulke systemen al jaren standaard zijn in de ons omringende landen.
Sorry, maar ik nu eventjes mijn mening zeggen.

Ja, het is heel erg wat er vandaag is gebeurd :(. Ik rouw ook diep voor slachtoffers en nabestaande,
maar.

Onze omringende landen doen het niet beter hoor...
Ze gebruiken andere veiligheidssystemen en kampen met andere problemen...
(Niet een appel met een peer vergelijken a.u.b.

Of we kunnen ook altijd onze spoorwegen gaan vergelijken met die van de Afrikaanse spoorwegen of die van India . )

Trouwens, ik weet niet of dat je het weet, maar als we op Europa hadden moeten wachten in zaken veiligheid: Dan was er nog niets gebeurd.

Er wordt met man en macht gewerkt om onze treinen van morgen veiliger te maken. Maar je kan toch niet verwachten dat ze in 1,2,3 beveiligd zijn.

Ik weet zeker dat er lessen zullen getrokken worden van dit tragisch incident :(.

Maar het is een feit dat treinen nog steeds een veel veiliger vervoermiddel is dan pakweg de auto...

Vertrouw op het vakmanschap van onze spoorwegen en zijn personeel, want zij zijn tot slot de specialist terzake (jij niet). (ps: En ik ben maar een gewone dagdagelijkse pendelaar tussen Mechelen en Antwerpen-Centraal. Ik ga er mij niet verder mee bemoeien.)
Laatst gewijzigd door annoniempje op 15 feb 2010, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Pendelaar

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Pendelaar »

odul schreef:Met alle respect voor de treinbestuurders die lange en zware dagtaken kunnen hebben.
Maar meestal ligt de oorzaak bij dergelijke zware ongevallen bij hen.
Het veiligheidssysteem is vrij goed uitgerust, wat ook niet anders kan.
Ga jij eerst maar eens buiten de landsgrenzen kijken, met je flagrante vooringenomenheid en je "vrij goed uitgeruste" veiligheidssysteem. En durf dan nogeens zo'n praat uitkramen.[/quote]


Bedoel jij dan Sifa gecombineerd met PZB ?
Als je daar een 2000hz spoel passeert zonder toegelaten, dan wordt er een "Zwangsbremsung" uitgevoerd.
Zo moeilijk kan dat hier toch niet te implementeren zijn. Het kostenplaatje zal wel een ander verhaal zijn.
Reuel

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Reuel »

Het is echt het dagje niet voor de Belgische spoorwegen...
Zonet is er een goederentrein ontspoord rond Klabbeek, gelukkig zonder gewonden of doden deze keer.
Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... derentrein
Pendelaar

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Pendelaar »

treinbruno schreef:Ik zit nu in station Halle, bijna alle treinen afgeschaft, enige trein die rijdt momenteel is om 18:17 naar Moeskroen, er wordt gratis koffie en water uitgedeeld en het staat ook vol verwarmingspalen en blazers.
Het staat hier ook vol cameraploegen en er vliegt een helicopter rond...

Ik moet toegeven dat ik erg verwonderd was over de aanpak van de spoorwegen. Alles was inderdaad netjes opgesteld en in de stationshal stonden ook extra verwarmingskanonnen opgesteld om de verkleumde reizigers toch warm te houden.
Ik denk dat de hulpdiensten ook een pluim verdienen vanwege hun efficiente aanpak en snelle aanrijtijd.
't Moet niet altijd negatieve commentaar zijn, niet ?
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door odul »

melle schreef:Juist, maar ik denk toch dat er iets moet gebeuren aan het overschrijden van een rood sein. Het is altijd jammer dat er eerst iets ergs moet gebeuren voor men in actie schiet.
Het zal grof klinken, maar de éne zen dood is de andere zen brood.
De NMBS 'leeft' grotendeels van de overheid.
Er wordt continu gewerkt aan het verbeteren van allerlei zaken, ook het veiligheidssysteem.
Maar koken kost geld.
Het is ook niet voor niets dat Descheemaeker plots goed overeenkomt met de vakbond.
Je mag er zeker van zijn dat men wel bij vadertje staat gaat kloppen om meer geld.
AlexNL
Berichten: 2191
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door AlexNL »

Vraag die hier enigszins aan verwant is, maar ook weer niet: waarom investeert men nu in TBL1+? Dat ETCS/ERTMS duurder is, geloof ik wel. Het is nieuwere technologie en dat is altijd duurder.

Op de langere termijn gekeken denk ik echter dat júist ERTMS een voordeligere oplossing gaat zijn: er zijn meerdere leveranciers en de standaarden worden steeds beter. Je bent dan niet meer afhankelijk van één leverancier (nu Siemens) die alle kennis in huis heeft.

Nu ga je het geld hoe dan ook 2x uitgegeven, je kunt het beter 1x uitgeven en daarna erin blijven investeren en tegelijkertijd meeliften op de kennis die wordt opgedaan in andere landen. In Zwitserland is men nu met een nationwide uitrol van ETCS bezig, waarom neemt België daar geen koppositie in? Ik zou zeggen dat de omstandigheden er wel naar zijn...
rvdborgt
Berichten: 4347
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:Vraag die hier enigszins aan verwant is, maar ook weer niet: waarom investeert men nu in TBL1+? Dat ETCS/ERTMS duurder is, geloof ik wel. Het is nieuwere technologie en dat is altijd duurder.
TBL1+ kan later relatief eenvoudig ERTMS worden. De bakens zijn hetzelfde. Treinapparatuur weet ik niet, maar ik neem aan dat dat dan met aangepaste software ook met ERTMS kan werken.

Groetjes,
Rian
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Beesty »

odul schreef:Je mag er zeker van zijn dat men wel bij vadertje staat gaat kloppen om meer geld.
En als het op de veiligheid van miljoenen reizigers gaat heb ik daar echt wel niks op tegen.
Maar het verdriet bij zo'n firma's is meestal dat het naar de verkeerde doeleinden (of zelfs personen!) gaat..

Hopelijk mag dit ongeval ondanks alle leed en verdriet, een redding wezen voor alle andere mensen die in de toekomst zullen sporen..
Plaats reactie