Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door HLE 2302 »

odul schreef:
HLE 2302 schreef:Ik heb vandaag opgevangen dat het goed zou kunnen dat het sein die die bestuurder zogezegt 'genegeert' zou hebben, helemaal niet rood was.

Wat ook opvalt is het feit dat Infrabel nog niet echt veel gezegd heeft over de ramp, terwijl als het hun fout niet is, er direct brand & moord wordt geschreeuwd.

Wat goed zou kunnen is dat er een seinstoring was (het sein zou van 2G -> Groen gegaan zijn.)

Ofwel heeft het seinhuis een grote fout gemaakt, dat ze de reisweg hadden aangelegd voor de stoptrein, maar toen zagen dat de IC trein naar Luik met 10 minuten vertraging eraan kwam, ze de reisweg misschien verbroken hebben (= sein dichtsmijten) en de reisweg voor de IC naar Luik hebben aangelegd, er worden dagelijks seinen dichtgesmeten vlak voor de neus van de bestuurders, daarom zou het goed kunnen dat het sein misschien dichtviel als de bestuurder het sein al niet meer kon zien ... en er dus vanuit ging dat hij groen had.

Het is dus lang niet zeker dat de bestuurder het rode sein wel zou genegeert hebben.

Greetz 2302.
Dat is mogelijk, maar hoe verklaar je dan dat de IC naar Luik in volle snelheid reed.
Als de stoptrein eerst een groen sein had, dan had de IC trein toch een rood sein moeten hebben, niet?
Daar heb je een punt ... maar als die bestuurder groen duidelijk heeft kunnen waarnemen mag hij in principe optrekken ... dus moest het op deze manier gebeurd zijn, kan het best zijn dat die bestuurder al terug aan het optrekken was.
dekooier schreef:Er is geen sein dichtgegooid.
Het dichtvallen van een sein kan bij bijvoorbeeld wisselstoringen optreden zonder tussenkomst van seinpersoneel.
Het zou niet de eerste maal zijn dat een sein word dichtgegooit word omdat een andere trein vertraging heeft ... normaal mag enkel een traject worden gewijzigt in een noodgeval, maar het zou ook niet de eerste keer zijn dat een sein dichtvalt omdat ze een andere trein uiteindelijk eerst voorrang willen geven (= iets gelijkaardigs aan wat in Brugge gebeurd is)

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
't Seinerke
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:10
Locatie: Brugge

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door 't Seinerke »

HLE 2302 schreef: Het zou niet de eerste maal zijn dat een sein word dichtgegooit word omdat een andere trein vertraging heeft ... normaal mag enkel een traject worden gewijzigt in een noodgeval, maar het zou ook niet de eerste keer zijn dat een sein dichtvalt omdat ze een andere trein uiteindelijk eerst voorrang willen geven (= iets gelijkaardigs aan wat in Brugge gebeurd is) Greetz 2302.
HLE 2302,
ik zie dat je ook op de site van rijdend personeel passeert.
Lees eens op je gemak "Onderzoeksverslag ongeval Izegem gepubliceerd!"
Daar hebben ze het oa ook over wie wat niet goed deed in Brugge...
Daag
etoile du nord
Berichten: 553
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door etoile du nord »

Na alle informatie en des-informatie die reeds verscheen over dit drama , hoop ik ten zeerste , als leek en eventuele treinreiziger , dat toch tenminste iets of iemand de MOED heeft om de buitenwereld mee te delen WAT en WAAROM er iets misgelopen is op die fatale dag .
Daar hebben alle reizigers en belastingbetalers RECHT op !
Geen gepalaber meer , geen 'zever in pakskes' ..... HIER MOET ACTIE ONDERNOMEN WORDEN : ELK SLACHTOFFER VAN DEZE RAMP WAS ER EEN TEVEEL !!!!
En daarmee bedoel ik ook de niet-overleden personen : dit blijft een emotionele nachtmerrie voor het leven bij de nabestaanden , de gewonde en alle reizigers van beide treinen
Waarom zouden de bestuurders en beslissers van de NMBS-INFRABEL , en onze (on)verantwoordelijke politiekers OOK HUN nachtmerrie niet mogen hebben ??? Kwestie van hun gepruts nooit te vergeten !
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door dekooiker »

HLE 2302 schreef: Daar heb je een punt ... maar als die bestuurder groen duidelijk heeft kunnen waarnemen mag hij in principe optrekken ... dus moest het op deze manier gebeurd zijn, kan het best zijn dat die bestuurder al terug aan het optrekken was.
dekooier schreef:Er is geen sein dichtgegooid.
Het dichtvallen van een sein kan bij bijvoorbeeld wisselstoringen optreden zonder tussenkomst van seinpersoneel.
Het zou niet de eerste maal zijn dat een sein word dichtgegooit word omdat een andere trein vertraging heeft ... normaal mag enkel een traject worden gewijzigt in een noodgeval, maar het zou ook niet de eerste keer zijn dat een sein dichtvalt omdat ze een andere trein uiteindelijk eerst voorrang willen geven (= iets gelijkaardigs aan wat in Brugge gebeurd is)

Greetz 2302.
Het is inderdaad een mooie hypothese die bij een ongeval nagetrokken moet worden.
Andere na te trekken hypotheses zijn al genoemd: door het rood rijden, ernstige storing in de seininrichting, fouten van een bediende seininrichting, technische fout, wanhoopsdaad,...
Beste 2302, vergeet niet dat er omstandigheden zijn waarin een sein màg dichtgegooid worden.
Bijvoorbeeld om miszending te voorkomen, om ongevallen te voorkomen.
Om een wisselstraat te wijzigen moet er ofwel een bepaalde tijd gewacht worden ofwel moet men de zekerheid hebben dat de trein stilstaat (telefonisch contact met TB).

Deze handeling heb ik nergens kunnen terugvinden en is dus uitgesloten.
Dat werd maandag reeds door de grote mannen van het spoor gemeld.
In een emotioneel interview met een gepensioneerd TOS (als ik het goed heb, hij had in elk geval verantwoordelijkheid in seininrichting) wordt gezegd dat men het niet mag uitsluiten dat de TB een groen seinbeeld had.
Dat is wat de Tb tegen familieleden blijft zeggen.
Vraag is of we 'de gazet' mogen geloven en dan nog, eerst zou hij niets meer van het ongeval herinneren en daarna wel.
Lijkt me sterk op sturing van het geheugen door externen.
Dat wil zeggen: een getuige van een ongeval moet zo snel mogelijk verhoord worden en mag niemand over de feiten spreken aangezien de getuige zijn versie zal inkleuren met gegevens van derden, om zichzelf naar de buitenwereld betrouwbaar te presenteren.
Ik verzin dit niet, het is bewezen materie.

Vandaag op http://www.gva.be een fijn artikel: 'machinist negeerde jaar geleden sein'.
Dat vind ik triestig.
Er zijn niet veel dingen die in zijn voordeel pleiten in deze zaak maar dit is regelrechte zwartmakerij.
En wat dan nog?
Zijn enkel journalisten vrij van zonden?
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Steven »

journalisten van bepaalde kranten denken met dergelijke teksten nieuws te brengen maar doen vooral schade. Je gaat iemand al een bepaald etiket opplakken.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door HLE 2302 »

Je hebt volledig gelijk, maar een wanhoopsdaad ? Zou me heel sterk verwonderen, niet dat het uitgesloten is natuurlijk.
Maar het lijkt met niet echt mogelijk dat je onbewust een rood sein in een recht stuk negeert, dat kan niet meer zijn van verstrooidheid, wat ik ook weet is dat die tb het zich wellicht wel goed zal herinneren wat er voor de botsing gebeurd is, meestal kunnen ze dat uitgebreid vertellen. En als hij zegt dat hij groen gezien heeft, dan geloof ik dat eigenlijk wel.
Infrabel heeft het sein gecontroleerd, en heeft nog steeds niks bekendgemaakt, en dat doet me vermoeden ...
Men bij Infrabel weet ook wel, dat zij aan de bron van dit ongeval lagen ... er koppen zullen rollen.

Maar aangezien de communicatie bij de NMBS niet echt bepaalt sterk is, denk ik niet dat tb's altijd worden verwittigt bij een toegegooit sein.

Ahja, we kunnen speculeren, maar meer kunnen we helaas niet doen.
dekooiker schreef:Vandaag op http://www.gva.be een fijn artikel: 'machinist negeerde jaar geleden sein'.
Nja, zoiets is gewoon schandalig hé, met een cargotrein 5m door een grondsein zitten is meer dan menselijk, als je sommige bundels bekijkt, seintje links, seintje rechts, een vergissing van sein is rap gebeurt. Daarom vind ik ook niet dat dat echt het rode licht negeren is, men verstaat tegenwoordig die definitie niet meer, een rood sein negeren, is doen alsof je het sein niet gezien hebt, of het aanzien als iets anders dan rood.

De pers heeft afgelopen week weer heel wat onzin uitgekraampt, niet dat we wat anders gewend zijn, maar ik vind het soms ècht ergerlijk.

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
etoile du nord
Berichten: 553
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door etoile du nord »

Gisteren was te Mons de eerste begrafenisdienst van een slachtoffer van dit drama

http://videos.sudpresse.be/une-des-vict ... 28de5.html
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Adler »

Steven schreef:journalisten van bepaalde kranten denken met dergelijke teksten nieuws te brengen maar doen vooral schade. Je gaat iemand al een bepaald etiket opplakken.
De vraag is ook hoe zij aan dergelijke informatie geraken.
Die kan enkel maar komen van binnen de NMBS zelf van personen die er blijkbaar belang bij hebben dat dergelijke informatie wordt verspreid.
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:
Steven schreef:journalisten van bepaalde kranten denken met dergelijke teksten nieuws te brengen maar doen vooral schade. Je gaat iemand al een bepaald etiket opplakken.
De vraag is ook hoe zij aan dergelijke informatie geraken.
Die kan enkel maar komen van binnen de NMBS zelf van personen die er blijkbaar belang bij hebben dat dergelijke informatie wordt verspreid.
Ja we leven in een andere wereld nu he! De Perswereld, zij bepalen wat we gaan lezen wie onze politiekrs worden enz enz...
Ik dacht dat die info ook de wereld is ingestuurd na Pécrot.
Het is des temeer triestiger te zien dat de overlijdenskaartjes of doodsprentje(ken de juiste naam niet meer) verkocht worden op Ebay van deze persoon.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door e49memling »

Persmensen noemen zichzelf vaak 'de opiniemakers'
Dit zegt toch genoeg; zij (denken te) bepalen wat anderen moeten denken en vergeten dat 'een opinie hebben' iets persoonlijks is, waarover je (daar ga ik van uit) hebt nagedacht .
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door HLE 2302 »

Het is nog steeds niet bewezen dat die bestuurder wel rood heeft genegeert, en toch wordt hij zowat beschreven als Ronald Jannsens.

Met verblinde ogen, met zijn naam half geschreven, gewoon SCHANDALIG !
Ik vraag me af wanneer ze er eindelijk eens met gaan kappen, vooral dan die ***gazet van het laatste nieuws.

Vandaag, de grote krantenkop, "Machinist negeerde vorig jaar al rood sein !"
En dan kunnen we in de kleine lettertjes lezen dat dit ging om een sein kleine beweging, met een lege trein, komend uit de carwash van vorst ... aan 5 km/h, naar ik heb horen zeggen zat hij daar 3m door.
Dit kan je toch geen "sein negeren" noemen. Die gazet is die mens zen leven echt kapot aan het maken.

En stel, het is nu toch zijn fout niet, dan hoop ik dat de gazet zich HEEL GRONDIG gaat excuseren voor zijn lezers.
Ongelooflijk !

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door dekooiker »

Net daarom is het zinvol dat iedereen die een theorie heeft deze bekendmaakt en dat we die naast elkaar kunnen leggen.
Wij kennen heel wat meer van de spoorwereld dan de journalisten, H.W. niet te na gesproken.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Adler »

Volgens de voorzitter van de kamercommissie Infrastructuur, ingenieur Francois Bellot, heeft de NMBS niet eens een schema of planning wanneer de TBL1+ sets zullen ingebouwd worden in de locomotieven en motorstellen.
Men heeft in 2007 en 2008 al die sets besteld bij Alstom maar men weet dus niet eens wanneer men die gaat inbouwen.
Bellot heeft de hand kunnen leggen op de conclusies van een veiligheidsrapport van de NMBS uit 2006.
"Besparen was belangrijker dan veiligheid voor de NMBS", is de slotsom van de commissievoorzitter.
Het is net voor die commissie dat Descheemaecker, Lallemand en Haek moeten uitleg komen geven maandag.
Wat gaan ze nu weer uit hun nek slaan ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Steven »

Zelfs Herman is niet perfect. Hij mag dan veel van de spoorwegwereld kennen het binnenste van de job als treinbestuurder kent hij niet. Zelfs de juiste reglementering bij het besturen van een trein kent hij niet. Laat dus alles over aan de experts de mensen die wel over de juiste info beschikken en dus ook juiste besluiten kunnen vormen.
Plaats reactie