Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door L29&15 »

Ik heb dit onderwerp in dit forum heel de tijd gevolgd. Zeer interessant trouwens.
Alhoewel ik voorstander ben van de grootst mogelijke veiligheid, van een systeem dat een menselijke fout zo absoluut mogelijk verhinderd, toch blijf ik zeggen: voor een rood licht stopt men! Als het sein op rood stond, had de machinist moeten stoppen. Dat tussen "dubbel geel" en "rood" een stopplaats ligt, bemoeilijkt het werk van de TB; dat er in zijn stuurpost enkel een fluittoon was en niets dat hem blijvend herinnert aan "dubbel geel" is droevig, maar rood = rood.
Maar leidt dit tot zo'n catastrofale botsing? Niet noodzakelijk.
Wat ik niet begrijp is: kan van een spoorverbinding tussen 2 naast elkaar liggende sporen de wissel in het ene spoor zo liggen dat de trein rechtdoor rijdt (IC uit Quiévrain) en in het andere spoor zodanig dat een trein naar het eerste geleid wordt?
Ergens een paar blz terug schreef iemand dat dit in Leuven niet kan.
Wel in Herentals ook niet. Wanneer daar het spoor vrijgegeven is om van bv. Lier het station binnen te rijden op spoor 2 ( dit is doorgaand spoor), wel dan ligt de wissels die de sporen 3, 5 en de goederen bundel samenbrengt zodanig dat een trien naar een doodlopend spoor rijdt.
Ik hoop dat deze uitleg duidelijk is.

L29&15.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Steven »

Alles heeft te maken welke combinaties men wil maken in wisselcomplexen. Het geval Halle is dus totaal anders van constructie als de ander genoemde gevallen. Elk geval is uniek en in elk station is een ongeval mogelijk. Een ongeval zit altijd in een klein hoekje en als we ze konden voorspellen was het misschien eenvoudig, jammer genoeg gaat dit niet.
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door peejee2 »

In eenvoudige wisselcomplexen wordt dit inderdaad zo gedaan.
In Halle is dit wisselcomplex echter te ingewikkeld waardoor je te veel mogelijkheden gaat verhinderen en je de beschikbaarheid van het wisselcomplex te sterk vermindert.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door dentheo »

L29&15 schreef: Wel in Herentals ook niet. Wanneer daar het spoor vrijgegeven is om van bv. Lier het station binnen te rijden op spoor 2 ( dit is doorgaand spoor), wel dan ligt de wissels die de sporen 3, 5 en de goederen bundel samenbrengt zodanig dat een trien naar een doodlopend spoor rijdt.
Ik hoop dat deze uitleg duidelijk is.

L29&15.
Maar als een goederentrein vertrekt uit Herentals (Bundel) naar Lier, kan hij netjes in de flank gegrepen worden zowel door een trein uit Olen als uit Lier.....geen flankbeveiliging met wissels mogelijk.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Adler »

VRT schreef:In de Kamer is de bijzondere commissie naar aanleiding van het treinongeval in Buizingen van start gegaan.
Bij dat ongeval op 15 februari kwamen 18 mensen om het leven.

De parlementsleden krijgen vandaag (maandag) uitleg over de opleiding van de treinbestuurders en de betekenis van de lichtsignalen die op de spoorwegen worden gegeven. Infrastructuurbeheerder Infrabel licht de werking van een seinhuis toe.

De commissie heeft een expert aangewezen die zich door de documenten over de veiligheidssystemen van de NMBS moet worstelen.
De bedoeling zou ook zijn om technische experts uit het buitenland te raadplegen.
Morgen is er een hoorzitting met vertegenwoordigers van ACOD-Spoor, ACV-Transcom en VSOA-Spoor.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door dentheo »

Adler schreef:
Morgen is er een hoorzitting met vertegenwoordigers van ACOD-Spoor, ACV-Transcom en VSOA-Spoor.
Kun je die zittingen bijwonen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Adler »

dentheo schreef:
Adler schreef:
Morgen is er een hoorzitting met vertegenwoordigers van ACOD-Spoor, ACV-Transcom en VSOA-Spoor.
Kun je die zittingen bijwonen ?
Nee, maar enkele dagen nadien staat normaal het integraal verslag op de website van de Kamer, tenzij het een zitting is met gesloten deuren.
Pendelaar

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Pendelaar »

De opruimwerkzaamheden zijn eindelijk aangevat.
Gisterenavond zag ik de kraan van TW Schaarbeek en AT Charleroi staan naast de beschadigde onderdelen.
Ook twee diesellocs en een reeks reizigerswagons die naar mijn idee dienst doen als schutting tegen nieuwsgierige blikken of om te vermijden dat getroffen reizigers opnieuw geconfronteerd geraken met het ongeval dat zij overleefd hebben.

Resultaat, chaos op lijn 26 waar de reizigers gisterenavond plots te horen kregen dat hun trein werd afgeschaft "vanwege dringende werken". Groot was mijn verbazing dat er niemand meer aan het werk bleek was op de plaats van het ongeval, rond 17u30.

Vandaag zijn ze gestart met het effectief takelen van de wrakken. Vanavond waren er een aantal treinen beperkt tot Etterbeek en andere reden met wat vertraging (15' in mijn geval) tussen Mechelen en Halle.

Wel vreemd dat het zolang duurt eer de wrakken verplaatst worden. Ik dacht dat het parket gevraagd had om die in een hangar op te slaan.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Adler »

Er is nu aan het licht gekomen dat van de 1822 bestelde TBL1+ sets, er 300 tot 400 al meer dan een jaar in een loods in Mechelen liggen.
Ook in Salzinnes zou er een voorraad aanwezig zijn.
Dit is in tegenspraak met wat Descheemaecker heeft verklaard in de Kamercommissie, namelijk dat de reden dat er nog maar 2% van de treinen was uitgerust aan de leveranciers van de systemen lag die niet snel genoeg konden leveren.
Geconfronteerd met dit nieuw ontdekt feit, zegt de NMBS nu dat men die systemen niet kan installeren omdat de installatie voor 1 locomotief of motorstel een week in beslag neemt.
De parlementsleden willen nu Descheemaecker opnieuw sommeren om volgende week tekst en uitleg te komen geven in de Kamercommissie.
Men neemt het niet dat hij daar 2 weken geleden niets over gezegd heeft.
profke
Berichten: 630
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door profke »

eens kijken inhoeverre hij daar (n)iets gaat zeggen over de reden waarom het dan ook nog eens niet werd ingebouwd in treinstellen die voor andere redenen meer dan 1 week uit dienst stonden. (de 308 comes to mind)
seppl

NMBS gebruikt gloednieuwe remsystemen niet

Bericht door seppl »

GVA schreef: NMBS gebruikt gloednieuwe remsystemen niet

Sinds januari 2009 beschikt de NMBS over gehomologeerde remsystemen. Die werden nog niet op de treinen geïnstalleerd; wel liggen ze ergens in stock. David Geerts (sp.a), lid van de bijzondere treincommissie, kan dat niet vatten.

De Belgische spoorwegmaatschappij zou 320 exemplaren van die remsystemen in handen hebben. Waren deze niet zomaar opgeslagen, was al 27,5 procent van de treinen uitgerust met het nieuwste stopsysteem. Nu is dat nog maar twee procent (25 treinen).

Naar aanleiding van de treinramp in Buizingen stoort dit gegeven David Geerts (sp.a) zwaar. "Ook al omdat de NMBS daar geen open kaart over gespeeld heeft."

Een woordvoerder van de NMBS beweert dat het onmogelijk is om de treinen zomaar van het net te halen en de systemen vervolgens te installeren. De installatie van zo'n remsysteem zou een hele week in beslag nemen.
rvdborgt
Berichten: 4344
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door rvdborgt »

profke schreef:eens kijken inhoeverre hij daar (n)iets gaat zeggen over de reden waarom het dan ook nog eens niet werd ingebouwd in treinstellen die voor andere redenen meer dan 1 week uit dienst stonden. (de 308 comes to mind)
Of in materieel dat gerenoveerd wordt.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Adler »

Tijdens het onderhoud met de mensen van OVS deze week heeft Gayetot hun gezegd dat de TBL1+ niet kon ingebouwd worden in de 308 omdat de homologatie pas in september is gebeurd.
Een uitvlucht zoals een ander natuurlijk.
Wie gelooft die mensen van het bestuur nog ?
pietje

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door pietje »

rvdborgt schreef:
profke schreef:eens kijken inhoeverre hij daar (n)iets gaat zeggen over de reden waarom het dan ook nog eens niet werd ingebouwd in treinstellen die voor andere redenen meer dan 1 week uit dienst stonden. (de 308 comes to mind)
Of in materieel dat gerenoveerd wordt.

Groetjes,
Rian
Inbouwen duurt een week?
Een werkweek zijn (ongeveer) 40 uren.
Als je in een ploegensysteem continu doorwerkt passen er meer dan 40 uur in een weekend.
Er staan tientallen treinstellen en locs heel het weekend stil.
Niet voldoende personeel of niemand bereid om in het weekend ploegen te werken?
Meer dan genoeg aannemers die de klus in uw plaats komen klaren.
Gewoon voor elk type treinstel een werkdocument opmaken, 1 maal voordoen en een beperkt aantal eigen mensen die toekijken op de uitoering/oplevering.

Probleem opgelost, maar je moet willen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Steven »

Beste pietje, de uurlonen zijn te kostelijk in het weekend om dan die werkplaatsen open te houden voor dergelijke zaken (bazen denken nu eenmaal ook aan dat soort cijfers). Er zijn maar een aantal werkplaatsen die open zijn tijdens de weekends, dat is deze van de HST's in Vorst onder andere.
Plaats reactie