Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
Jani

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Jani »

Langzaam de doofpot in zeker en dan jaren nadien een halfslachtige conclusie geven zoals bij Pécrot.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Glodenox »

*zucht*

Dat zelfs Europa dit toestaat verbaast me. Bij dit soort onderzoeken heeft het volk het recht om te weten wat exact er is fout gegaan...
Voor het imago is iets in de doofpot steken natuurlijk beter.

Greetings,
Glodenox
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door overweg13 »

Dit is toch alleen maar de politieke commissie die ermee stopt. Het onderzoek zal heus wel voortgezet worden, door de geijkte organen, niet door een clubje dat inderhaast door de politiek in elkaar geflanst is om te tonen dat ze met de zaak begaan zijn, wat de meesten per definitie niet zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door rvdborgt »

Glodenox schreef:Dat zelfs Europa dit toestaat verbaast me. Bij dit soort onderzoeken heeft het volk het recht om te weten wat exact er is fout gegaan...
Het onderzoeksorgaan ongevallen en incidenten op het spoor is verplicht om bij het Europese Spoorwegbureau een rapport over het ongeval af te leveren. Gebeurt dat niet, dan zal uiteindelijk de Europese Commissie maatregelen nemen.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door dentheo »

Rian,
Volgens mij is dat een ander onderzoek, dan dat waarover de media nu roepen.
De titels van de meeste kranten zijn volgens mij verkeerd.
Waar het nu over gaat is het historisch onderzoek van de parlementaire onderzoekscommissie.
Interessant, maar niet relevant voor Buizingen, misschien wel voor historici.
Ik heb al enkele media een nazicht gevraagd, maar de meeste kranten ondersteunen zo'n button niet meer. :evil: :evil:
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:Volgens mij is dat een ander onderzoek, dan dat waarover de media nu roepen.
De titels van de meeste kranten zijn volgens mij verkeerd.
Waar het nu over gaat is het historisch onderzoek van de parlementaire onderzoekscommissie.
Interessant, maar niet relevant voor Buizingen, misschien wel voor historici.
Het Europese Spoorwegbureau had aan die commissie ook aangeboden om de praktische implementatie van de veiligheidsrichtlijn in België te onderzoeken en de commissie had dat aanbod aangenomen. Rapport zou in juni komen. Het zou jammer zijn als dat ERA-rapport nu ook niet meer zou verschijnen.

Groetjes,
Rian
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door HLE 2302 »

En toch heb ik het gevoel dat we de waarheid nooit zullen weten ... na al die maanden zou er al op zijn minst moeten vast staan wie of wat de fout en daaropvolgend de ramp veroorzaakte ... over de treinramp in Aalter is ook enorm weinig geweten, de een zegt dat de bestuurder het rode licht negeerde, een andere bron zegt dat het sein toen ook veilig stond ...

Ik zou het alleszins verschrikkelijk zielig vinden dat men zo'n dingen met zo'n gigantisch leed in de doofpot kan stoppen.
Dat ze dan op zijn minst al iets laten verschijnen van artikel van wat ze al weten ... veel mensen willen nu ook wel eens het echte verhaal horen en niet de verzonnen perikelen uit de pers.

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door dekooiker »

HLE 2302 schreef:En toch heb ik het gevoel dat we de waarheid nooit zullen weten ...
Hier hetzelfde gevoel evenwel aangevuld met het gevoel dat we het zeker niet mógen weten.
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door dentheo »

Het rapport is aangekondigd op enkele officiele sites ( B en EU) het zal er dus ooit moeten komen of ze maken zich belachelijk.
Het zal natuurlijk vertaald moeten worden, en nagekeken door de advocaten van alle belanghebbenden maar het zal er komen.
Dat de politie ook nog een onderzoek instelt maakt het nog moeilijker, want dan kan het "technisch" onderzoek ook nog voor iets anders gebruikt worden....
Volgens mij kun je je abonneren op die site..komt er een rapport...mailtje.
Van de UK krijg ik om de paar dagen zo een mailtje..interessante rapporten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Stef »

dentheo schreef:Het rapport is aangekondigd op enkele officiele sites ( B en EU) het zal er dus ooit moeten komen of ze maken zich belachelijk.
Er zal een rapport komen, alleen is de vraag wat erin zal staan... Ben eens benieuwd wanneer dit ooit zal komen...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Wimpie

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Wimpie »

Tussentijds rapport te bekijken op deredactie.be en op site van het laatste nieuws

http://www.hln.be/hln/nl/3804/Belgie/vi ... heid.dhtml
EC 91

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door EC 91 »

Wimpie schreef:Tussentijds rapport te bekijken op deredactie.be en op site van het laatste nieuws

http://www.hln.be/hln/nl/3804/Belgie/vi ... heid.dhtml
Maar dit is niet het rapport over wat in Buizingen is gebeurd, enkel het onderzoek van wat er de voorbije 30 jaar op gebied van spoorveiligheid gebeurd is in Belgie. Eigenlijk zegt het niets nieuws na alles wat hier geschreven is, maar kan hopelijk van enig nut zijn voor mensen die er beslissingen over moeten nemen maar eigenlijk niet zoveel weten over het onderwerp.

Het rapport over Buizingen zal hoe dan ook moeten verschijnen, op zijn minst hier:
http://pdb.era.europa.eu/safety_docs/naib/default.aspx

En er zal ook een proces komen. Het duurt lang, ja, maar zal wel komen. Onlangs hoorde ik toevallig op de franstalige radio dat het proces over de botsing in Huy in 2008 geweest is, twee jaar na het ongeval dus. Een groot nieuwsfeit was het niet omdat de gevolgen veel minder erg waren (het ongeval op zich is even erg, maar ja, media...). Het rapport over de oorzaak is ook op bovenstaande link te vinden.
Bomma

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Bomma »

Misschien binnen enkele jaren op Wikileaks :roll:
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Bibke »

Vlaams Belang doet conclusies en aanbevelingen aan Bijzondere Commissie Spoorwegveiligheid:

(18/01/2011) “Vroegere politieke verantwoordelijken en NMBS-toplui verantwoordelijk voor dramatische treinramp in Buizingen”

“Veiligheid was nooit een prioriteit voor de politieke partijen, ministers en overheden”

"Foute en dure investeringen ten koste van de veiligheid"

“Statuut van treinbestuurder moet drastisch worden opgewaardeerd”

“Stop uitrol veiligheidssysteem TBL1+ en schakel over naar ETCS”


De werkzaamheden van de “Bijzondere Commissie belast met het onderzoek naar de veiligheid van het spoorwegennet in België naar aanleiding van het dramatisch treinongeval in Buizingen” zitten in hun slotfase: de opmaak van de ontwerptekst van het eindverslag door de rapporteurs in samenwerking met de experten verbonden aan de commissie. Na bespreking en goedkeuring door de commissie wordt dan het eindverslag met de conclusies en aanbevelingen van de commissie ter stemming voorgelegd aan de plenaire van de Kamer.

Naar aanleiding van de opmaak van de ontwerptekst van het eindverslag hebben volksvertegenwoordigers Tanguy Veys en Gerolf Annemans, leden van deze bijzondere commissie, de voorstellen van conclusies en aanbevelingen van het Vlaams Belang overgemaakt (zie bijlage) aan de commissie.

Concreet gaat het onder andere over volgende conclusies en aanbevelingen van het Vlaams Belang:

Conclusies

- De dramatische treinramp in Buizingen met 18 doden zou nooit hebben plaatsgevonden indien al de politieke verantwoordelijken en de NMBS-toplui tijdens de periode van 1982 tot 2010 meer prioriteit en aandacht hadden besteed aan het veiligheidsaspect.
- Door de politisering van de top van de NMBS en de raden van bestuur, was de competentie manifest ondergeschikt aan de partijkaart en was veiligheid nooit een prioriteit, zelfs niet door de erkende vakbonden.

- Er is nog steeds een totaal gebrek aan veiligheidscultuur binnen de NMBS-structuren, zowel op vlak van aanwervingsbeleid, personeelsbeleid, permanente vorming van het personeel, opvolging van de reeds bestaande veiligheidsincidenten en op vlak van achterliggende waarden.

- De keuzes op vlak van infrastructuur, veiligheidssystemen en rollend materieel werden vooral gezien als een manier om de Belgische industrie te ondersteunen en werden niet gebaseerd op objectieve criteria zoals veiligheid, technologie en kostprijs. Daardoor werd gekozen voor foute, onveilige en dure investeringen die bovendien enorm tijdrovend waren.

- Het huidige beleid om volledig in te zetten op het veiligheidssysteem TBL1+ als tussenstap naar ETCS, werd door verschillende instanties zoals het Rekenhof, de experten verbonden aan de bijzondere commissie spoorwegveiligheid, de Europese Commissie en de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS) bijzonder kritisch onthaald. De keuze voor TBL1+ is een verkeerde beslissing: TBL1+ is verouderd, is niet erkend en dus niet aan derden oplegbaar (niet interoperabel) en is op vlak van veiligheid niet waterdicht. Ook met dit systeem blijven immers seinoverschrijdingen mogelijk. Bovendien is TBL1+ op vlak van hard- en software geen tussenstap naar ETCS. TBL1+ is een verspilling van tijd en geld, ten koste van de veiligheid.

Aanbevelingen

- Veiligheid dient altijd en overal prioriteit nummer één te zijn voor alle politieke verantwoordelijken, de NMBS-toplui en zelfs de vakbonden. Dit moet duidelijk en meetbaar blijken uit de beleidskeuzes, de financiële beslissingen en beheersovereenkomsten.

- Er moet een onafhankelijke onderzoeksinstantie komen naar Nederlands model; de “Onderzoeksraad Voor Veiligheid”.

- Het statuut van treinbestuurder moet drastisch worden opgewaardeerd door de werkomstandigheden te verbeteren, door betere opleidingen en bijscholing en door bijkomend personeel aan te werven.

- Het huidige beleid om volledig in te zetten op het veiligheidssysteem TBL1+ als tussenstap naar ETCS moet worden stopgezet. Er moeten prioritair middelen ingezet worden voor de snelle en volledige realisatie van het meest moderne en meest veilige systeem: ETCS.

Voor het Vlaams Belang staat in ieder geval duidelijk vast dat de verscheidene politieke partijen, ministers en overheden minstens de politieke en alleszins een groot deel van de morele verantwoordelijkheid droegen, voor de gevolgen van de beslissingen die zij decennia lang hebben genomen of verzuimd hebben te nemen, in verband met de niet-invoering of de veel te trage invoering of de verkeerde invoering van systemen die de veiligheid op het spoor hadden moeten waarborgen en nu nog steeds niet waarborgen.

Tanguy Veys Gerolf Annemans

Volksvertegenwoordiger Fractievoorzitter

Vast Lid Bijzondere commissie Plaatsvervanger Bijzondere Commissie

Spoorwegveiligheid Spoorwegveiligheid


Bron: http://www.politics.be/persmededelingen/27848/
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Beesty »

Mooi :)
Eindelijk is een antwoord recht voor de raap .. die onze politieke vriendjes niet spaart!
Plaats reactie