Shrek schreef:Zouden die 105 stellen ook voorzien worden op een latere inbouw van een 25kV transfo?
Als dat zo zou zijn zou men elke herelectrificatie die in de toekomst moet gebeuren meteen op 25kV kunnen doen
In theorie is de MR08 modulair gebouwd, en is er vereist dat een enkelspanningsstel 'gemakkelijk' moet kunnen omgebouwd worden naar een tweespanningsstel.
In werkelijkheid is dit toch nog steeds een ingrijpende en dure ombouw.
I.v.m. herelektrificatie: dit is eveneens een erg dure ingreep. Die bovendien een heleboel ander NMBS materieel uitlsuit.
bobke schreef:Ik las gisteren eens in een pdf dat op sommige lijnen de Desiro's altijd in gekoppelde toestand zullen rijden. Ik vraag me dan af (ook al omwille van bovenstaande reden van dentheo) waarom de NMBS geen verschillende versies van de Desiro heeft besteld? Namelijk drie, vier of vijf ledige treinen?
Dat gebeurt nu toch ook al met een heel aantal breaks en MS96. Meestal hangen ze aan elkaar voor enkele dagen/weken. Maar ze kunnen even goed een week later in een andere rotatie zitten waar ze wel alleen rijden. Met verschillende subreeksen (zoals de virm-4 en virm-6 in NL) heb je die flexibiliteit niet. Dan moet je aparte rotaties maken waartussen je niet mag uitwisselen of het systeem loopt in de soep.
Als er echt aparte rotaties zouden komen voor GEN-materiaal is zoiets natuurlijk perfect mogelijk, maar de NMBS kennende raken al die stellen toch meteen door elkaar en dan kan je alleen maar blij zijn dat ze identiek zijn
Voor zover ik weet kan men met de bestelde Desiro's betrekkelijk vlot tweetjes, drietjes en viertjes maken.
Vijfjes niet, dan heeft men een gemotoriseerd tussenrijtuig nodig en die zijn niet besteld.
dentheo schreef:Voor zover ik weet kan men met de bestelde Desiro's betrekkelijk vlot tweetjes, drietjes en viertjes maken.
Vijfjes niet, dan heeft men een gemotoriseerd tussenrijtuig nodig en die zijn niet besteld.
Ik twijfel er niet aan dat het kan, en met de modulaire opbouw zelfs redelijk eenvoudig. Maar de vraag is wat je er daarna mee doet.
Een reeks van 200 identieke treinen beheren is minder werk dan 2 reeksen van 100 he
Ze blijven dan technisch identiek, alleen het aantal tussenrijtuigen is anders, daar zou geen techniek inzitten voor de trein, alleen voor het rijtuig zelf.
Je "kan" er dus flexibel mee inspelen op de reizigersaantallen op verschillende lijnen...alleen als je wil natuurlijk, anders niet.
dentheo schreef:Ze blijven dan technisch identiek, alleen het aantal tussenrijtuigen is anders, daar zou geen techniek inzitten voor de trein, alleen voor het rijtuig zelf.
Je "kan" er dus flexibel mee inspelen op de reizigersaantallen op verschillende lijnen...alleen als je wil natuurlijk, anders niet.
Voor de werkplaatsen is er dan inderdaad geen verschil, maar voor de regelaars die de materiaalomlopen beheren is zoiets een gigantische kopzorg hoor
Daarom dat ik zeg: alleen als ze goesting hebben;..nu hebben we ook tweetjes, drietjes en viertjes.
Die "fout" uit het verleden wil men dus goedmaken ?
Moeten ze minder nadenken...
Stijn91 schreef:Aangezien Desiro ML stellen goed zijn voor stopdiensten/korte afstanden zijn deze dus perfect geschikt voor Lijn 90 (Geraardsbergen-Aalst)
Maak je maar geen zorgen, een reeks van 300 treinen wil zeggen dat je ze bijna overal gaat tegenkomen. Dus ook op L90
pietje schreef:^^ Maar eens ze meer dan 30 jaar zijn en verouderd gaat iedereen roepen dat ze moeten blijven...
Denk je?
Er is toch echt niet veel volk dat nu nog graag in de oude klassiekjes zit hoor Bij het gros van de reizigers zal men heel blij zijn als deze eindelijk vervangen worden
Denk je?
Er is toch echt niet veel volk dat nu nog graag in de oude klassiekjes zit hoor Bij het gros van de reizigers zal men heel blij zijn als deze eindelijk vervangen worden [/quote]
Dan heb je geen rekening gehouden met AM'er, AM62, Marcad,...
We zullen ze missen onze klassiekjes
AM'er schreef:Denk je?
Er is toch echt niet veel volk dat nu nog graag in de oude klassiekjes zit hoor Bij het gros van de reizigers zal men heel blij zijn als deze eindelijk vervangen worden
Dan heb je geen rekening gehouden met AM'er, AM62, Marcad,...
We zullen ze missen onze klassiekjes [/quote]
pietje schreef:^^ Maar eens ze meer dan 30 jaar zijn en verouderd gaat iedereen roepen dat ze moeten blijven...
Denk je?
Er is toch echt niet veel volk dat nu nog graag in de oude klassiekjes zit hoor Bij het gros van de reizigers zal men heel blij zijn als deze eindelijk vervangen worden
De andere reacties bewijzen wat ik bedoel: hier op het forum vinden velen museum materiaal fantastisch, ik denk zelfs als je hier een poll houdt dat je een meerderheid hebt om terug stoomtreinen in de dienstregeling te zetten
Ik vind dat net als vele andere reizigers ook leuk... op een museumlijn .