Maar dat geldt voor de meeste onderdelen hoor. Op bijna alle vlakken is er een grote technologische vooruitgang geweest de laatste 50 jaar. Daarom vind ik het vreemd dat ze nog steeds met zo'n oude dingen rondrijdenDieselfreak schreef:Ik neem aan dat het niet erg efficiënt is met stroom uit de bovenleiding een motor aan te drijven, met die motor een generator aan te drijven, en met de opgewekte stroom uiteindelijk aan batterij op te laden en alle bijkomende elektrische apparatuur zoals verlichting etc. te laten werken?
De langst levende klassiekjes
Re: De langst levende klassiekjes
Re: De langst levende klassiekjes
Dat valt nog mee qua efficiëntie: je haalt vlot 90% rendement.Dieselfreak schreef:Ik neem aan dat het niet erg efficiënt is met stroom uit de bovenleiding een motor aan te drijven, met die motor een generator aan te drijven, en met de opgewekte stroom uiteindelijk aan batterij op te laden en alle bijkomende elektrische apparatuur zoals verlichting etc. te laten werken?Steven schreef:Vroeger had men geen statische omvormers om de rijtuigen van allerlei laagspanning te voorzien, dit deed men dus met een draaiende omvormer bestaande uit een motor die een generator aandrijft.
Intussen is de technologie geëvolueerd en haal je met statische omvormers 95-99%, maar die technologie is toch maar de laatste decennia betaalbaar geworden, lang na de bouw van de laatste klassiekjes dus.
Er is aan de klassiekjes trouwens nog meer dat vandaag ondenkbaar is, oa de aanzetweerstanden.
Re: De langst levende klassiekjes
Dorie, dus er was geen expresso/cappuccino aan boord...Steven schreef:Dat is gewoon het geluid van de compressor die onder die motorstellen staat.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: De langst levende klassiekjes
sorry voor het doorprikken van uw droomLML schreef:Dorie, dus er was geen expresso/cappuccino aan boord...Steven schreef:Dat is gewoon het geluid van de compressor die onder die motorstellen staat.
Re: De langst levende klassiekjes
Deze avond (rond 16u30) stond de 267 in Antwerpen-Centraal op spoor 3. Het blijft toch speciaal met die naast elkaar staande koplampen
Re: De langst levende klassiekjes
Halo,
Nieuwe update op 18/02/2011
De volgende stellen zijn al gespot in 2011.
153 154 155 156 157 158 159
160 161 162 163 164 165 166 168 169
171 174 175 177 178 179
180 181 182 183 184 185 186 187 188 189
190 193 195 196 197 198
201 202 203 204 205 206 207 208 209
210 212 213 215 216 217 218
220 221 222 223 224 225 226 227 228 229
230 231 232 233 234 235 236 237 238 239
240 241 243 244 246 247 248
250 251 252 253 256 258 259
260 261 263 265 267 268 269
595 596 597 598 599 600
Op zoek nog naar
176 191 214(BD) 245 249(BD) 254(BD) 255 257(testritten?) 262 270
Gezien sinds 07/02/2011
171 188 212 227 256
De 254 staat nu officieel buiten dienst op 22/12/2010.
De bogies van de volgende MS werden of zullen uitgewisselt worden (is dit goede vlaams?)
262 -> 259
165 -> 224
245 -> 226
Ik ben niet zeker dat we de 165, 245 en 262 terug in dienst zullen zien
Iemand weet waar de 165 245 254 262 nu staan ?
Groeten
M
Nieuwe update op 18/02/2011
De volgende stellen zijn al gespot in 2011.
153 154 155 156 157 158 159
160 161 162 163 164 165 166 168 169
171 174 175 177 178 179
180 181 182 183 184 185 186 187 188 189
190 193 195 196 197 198
201 202 203 204 205 206 207 208 209
210 212 213 215 216 217 218
220 221 222 223 224 225 226 227 228 229
230 231 232 233 234 235 236 237 238 239
240 241 243 244 246 247 248
250 251 252 253 256 258 259
260 261 263 265 267 268 269
595 596 597 598 599 600
Op zoek nog naar
176 191 214(BD) 245 249(BD) 254(BD) 255 257(testritten?) 262 270
Gezien sinds 07/02/2011
171 188 212 227 256
De 254 staat nu officieel buiten dienst op 22/12/2010.
De bogies van de volgende MS werden of zullen uitgewisselt worden (is dit goede vlaams?)
262 -> 259
165 -> 224
245 -> 226
Ik ben niet zeker dat we de 165, 245 en 262 terug in dienst zullen zien
Iemand weet waar de 165 245 254 262 nu staan ?
Groeten
M
Re: De langst levende klassiekjes
De bougies van de volgende MS werden of zullen uitgewisseld worden.Marcad schreef:Hallo,
De bogies van de volgende MS werden of zullen uitgewisselt worden (is dit goede vlaams?)
262 -> 259
165 -> 224
245 -> 226
Groeten
M
Voor de rest klopt je Vlaams perfect! Mijn Frans daarentegen
Ik stel me eigenlijk de vraag wat de precieze criteria zijn om net die stellen uit dienst te halen.
Stel 245 is nochtans niet zo lang geleden gereviseerd.
Re: De langst levende klassiekjes
Het draaistel bedoel je. Een bougie is iets anders en zal je in elektrische stellen niet echt tegenkomenAM'er schreef: De bougies van de volgende MS werden of zullen uitgewisseld worden.
Re: De langst levende klassiekjes
Nochtans wij spreken ook altijd over bougies maar ik denk dat komt omdat een draaistel in het Frans een bougie is en dat daardoor dit woord door de ganse Belgische treinwereld gebruikt wordt.fets schreef:Het draaistel bedoel je. Een bougie is iets anders en zal je in elektrische stellen niet echt tegenkomenAM'er schreef: De bougies van de volgende MS werden of zullen uitgewisseld worden.
Bougie is trouwens kaars in het Nederlands.
- Dieselfreak
- Berichten: 2067
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: De langst levende klassiekjes
Ik heb gisteren in het oudste stel gezeten, van Jemelle tot Poix-Saint-Hubert:AM'er schreef:Ik heb vandaag oerklassiekje 153 gezien in Gent
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: De langst levende klassiekjes
Prachtige foto!
Zo'n mooie kleurstelling.
Vrijdagavond bestond de L-trein Brugge-Kortrijk uit de 206-225-226.
Alle stellen, behalve de 226 waren in goede staat.
De 226 begint ferme roestplekken te vertonen op de kast en krijgt last van afbladderende verf.
Jammer dat men ze niet beter verzorgt.
Zo'n mooie kleurstelling.
Vrijdagavond bestond de L-trein Brugge-Kortrijk uit de 206-225-226.
Alle stellen, behalve de 226 waren in goede staat.
De 226 begint ferme roestplekken te vertonen op de kast en krijgt last van afbladderende verf.
Jammer dat men ze niet beter verzorgt.
Re: De langst levende klassiekjes
Gisteren de 270 gezien. Hij staat aan de noordzijde in Ottignies geparkeerdMarcad schreef: Op zoek nog naar
176 191 214(BD) 245 249(BD) 254(BD) 255 257(testritten?) 262 270
Opnieuw een klassiek stel van de vermistenlijst gehaald
Re: De langst levende klassiekjes
Wat ik jammer en ook nog eens gevaarlijk vind is dat ze bij de modernisatie geen zoemer hebben geïnstalleerd bij de deuren, die begint te zoemen als de deuren sluiten... Verder is er niks mis aan de klassiekskes