Modernisering Breaks

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:De Breaks zijn momenteel ongeveer 30 jaar, aan dit tempo is over tien jaar het grootste deel nog steeds niet vernieuwd. Is het dan nog wel de moeite verder Breaks te moderniseren, aangezien treinen zelden heel veel langer dan 40 jaar meegaan?
Jawel hoor, de MS62 zit bijna aan de 50 en dat zelfs zonder renovatie! Daar komt bovenop dat de breaks voor hun tijd veel moderner waren dan de klassiekjes. De MS73 was in feite al verouderd toen ze uit de fabriek kwamen.
Maar de breaks waren toen spitstechnologie, en kunnen nu nog steeds goed mee. Nog 20 jaar erbij moet dus zeker kunnen :wink:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Dieselfreak »

Ik zei: niet heel véél langer dan 40 hé. 50 kunnen ze zeker worden, maar 60 of 70 lijkt me onwaarschijnlijk. Aan een tempo van twee per jaar is zelfs over 20 jaar nog niet eens de helft aan de beurt geweest. Tegen dan zullen ze wel rijp voor het museum zijn. Heeft het zin een trein van een halve eeuw oud nog een renovatie te geven?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Ik zei: niet heel véél langer dan 40 hé. 50 kunnen ze zeker worden, maar 60 of 70 lijkt me onwaarschijnlijk. Aan een tempo van twee per jaar is zelfs over 20 jaar nog niet eens de helft aan de beurt geweest. Tegen dan zullen ze wel rijp voor het museum zijn. Heeft het zin een trein van een halve eeuw oud nog een renovatie te geven?
Het zal wel rapper gaan eens de lijn is opgestart. Er zijn ongeveer evenveel break-bakken als M4-bakken en dat was toch ook op een dikke 5 jaar gedaan :)
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Modernisering Breaks

Bericht door bobke »

Waarschijnlijk zal het renoveren sneller gaan, eenmaal de desiro's aan het instromen zijn. Nu heeft men gewoon alle materieel nodig denk ik en kan men dus geen enkel stel missen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22552
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Steven »

men heeft gewoon meer volk nodig om TBL1+ te installeren waardoor de vernieuwing van de breaks vertraging oploopt, komt er nog extra werk bij door de winterprik die voor bepaalde types blijkbaar nog niet volledig verteerd is en dan weet je genoeg.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef:Het zal wel rapper gaan eens de lijn is opgestart. Er zijn ongeveer evenveel break-bakken als M4-bakken en dat was toch ook op een dikke 5 jaar gedaan :)
Bij mijn weten zijn de M4'en bij de modernisatie niet zo grondig gewijzigd als de Breaks, ze hebben een andere livrei gekregen, de banken een andere kleur, de bagagerekken zijn zijlings in plaats van bovenliggend geworden en er zijn spiegels aangebracht, dat is het zo ongeveer. De Breaks worden na de vernieuwing vrijwel onherkenbaar, ze krijgen een volledig ander interieur en een geheel nieuwe invaliden-WC. Het lijkt me logisch dat ze daar langer over doen dan over die kleine veranderingen bij de M4.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22552
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Steven »

Bij de M4 is ook volledig de kleur van het interieur aangepast, volledig nieuwe WC's alsook de bedrading was aangepast, zover zelfs dat oude en nieuwe M4-en niet in dezelfde trein samen konden rijden omdat er dan al problemen waren met de deuren.
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Hobbes »

Voor mij hoeft dat niet vooruit te gaan, ik vind 1ste klasse er serieus op achteruit gegaan in de vernieuwde breaks, en voor de TB verandert er toch niks qua comfort.
pietje

Re: Modernisering Breaks

Bericht door pietje »

Hobbes schreef:Voor mij hoeft dat niet vooruit te gaan, ik vind 1ste klasse er serieus op achteruit gegaan in de vernieuwde breaks, en voor de TB verandert er toch niks qua comfort.
Is die airco in de stuurpost dan niet doorgegaan?
Is is dat geen extra comfort?
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Hobbes »

Ja de airco heeft men ook al geïnstalleerd in de niet vernieuwde stellen. Dus met de volledige renovatie verandert voor de bestuurder niets.
Een iets ruimere stuurpost was welkom geweest.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Shrek »

Hobbes schreef:Ja de airco heeft men ook al geïnstalleerd in de niet vernieuwde stellen. Dus met de volledige renovatie verandert voor de bestuurder niets.
Een iets ruimere stuurpost was welkom geweest.
Dat gaat niet zomaar he. Maar in vergelijking met een klassiekje heb je in een break niet te klagen :wink:
treop

Re: Modernisering Breaks

Bericht door treop »

Hobbes schreef:Voor mij hoeft dat niet vooruit te gaan, ik vind 1ste klasse er serieus op achteruit gegaan in de vernieuwde breaks, en voor de TB verandert er toch niks qua comfort.
ik snap niet dat jullie de 1ste klasse slechter vinden dan vroeger. denk dat sommigste mensen liever in die vuile, stoffige, ranzige vlooiezetels willen zitten en die dan beter vinden!! 1ste klasse is in mijn ogen veel frisser dan vroeger qua kleur en zetels.

wat de TB betreft vind ik wel dat men toch mocht een raampje gepakt hebben da open kon. maar ook dat heeft dan weer zijn redenen.

ik schiet niemand af, maar denk ook es aan de mensen die aan deze modernisering werken, en boor niet altijd hun werk in de grond! :wink:
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Kristofke »

Het is misschien een onnozel idee, maar kon men met deze complete renovatie geen vierde rijtuig toevoegen net zoals er vroeger een derde rijtuig bijkwam? Het vermogen kan bij de renovatie opgeschroefd worden zodat het op pijl blijft.

Op héél veel verbindingen rijden tijdens daluren en weekends telkens maar één break wat in vele gevallen veel te weinig is maar de NMBS wil koppig zo goed als nooit 2 breaks inzetten in zulke situaties.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22552
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Steven »

Kristofke schreef:Het is misschien een onnozel idee, maar kon men met deze complete renovatie geen vierde rijtuig toevoegen net zoals er vroeger een derde rijtuig bijkwam? Het vermogen kan bij de renovatie opgeschroefd worden zodat het op pijl blijft.
Vermogen opdrijven = zwaardere motoren en bijhorende stuurelektronica, dan kan je evengoede nieuwe gaan bestellen he.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Kristofke »

Misschien lukt het wel zonder extra vermogen? Volgens Wiki weegt een break 152 ton en heeft 1400 kW vermogen, een 800 weegt 220 ton en heeft 1360 kW vermogen, maar de max. snelheid is 140 km/u ipv 160 km/u

Maar goed het zal idd een nutteloze investering zijn, maar wel een capaciteitsvergroting voor de reiziger door het dus bovenvermelde koppige 1 break en niet meer beleid.
Plaats reactie