NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door AlexNL »

Toen de order werd geplaatst voor nieuwe elektrische locomotieven heeft ook Alstom een bod uitgebracht, en wel met de Prima 6000. Waarom er voor Siemens is gekozen is mij niet bekend, waarschijnlijk had Siemens een financieel interessanter plaatje dan Alstom.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

COCOKEN007 schreef:hoi,

ik spreek van TGV, type 13 en type 96 is een Deens concept en gebouwd in Frankrijk.

Ter info de NMBS bezit geen enkele TGV, enkel een aantal Thalys-stellen in een bedrijf waarvan de SNCF de grootste aandeelhouder is, hoe zou het dan komen dat die kleine Belgen NIETS te zeggen hebben?? Trouwens had Siemens in die tijd al een trein die geschikt was om op TVM-430 te rijden? Ik denk het niet. Daarnaast bezitten ze nog een paar Eurostar treinen, waarvan we dan nog eentje lekker hebben laten stilstaan in Brussel.
Cipallieter

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Cipallieter »

AlexNL schreef:Toen de order werd geplaatst voor nieuwe elektrische locomotieven heeft ook Alstom een bod uitgebracht, en wel met de Prima 6000. Waarom er voor Siemens is gekozen is mij niet bekend, waarschijnlijk had Siemens een financieel interessanter plaatje dan Alstom.
Was het niet zo dat de Siemens-machine haar waarde al had bewezen en dat de Prima 6000 nog in ontwikkeling was?
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door bobke »

Hoe komt het dat er één stil staat in Brussel? Ze kunnen toch wel alle stellen laten rijden en de andere één rit minder doen zo.
pietje

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door pietje »

bobke schreef:Hoe komt het dat er één stil staat in Brussel? Ze kunnen toch wel alle stellen laten rijden en de andere één rit minder doen zo.
Een stel rijvaardig houden kost meer dan het te laten stilstaan.
Als er dus 1 stel minder onderhouden moet worden is dat een uitgespaarde kost.

Beter nog zou zijn om het ergens anders nuttig te gebruiken of te verkopen, maar die Eurostars zijn zo specifiek gemaakt voor de rit naar de UK dat ze ergens anders nogal slecht zullen renderen.
De SNCF heeft een aantal Eurostars die ze teveel hadden overgeheveld naar de binnenlandse TGV dienst, maar Begië heeft niet zoiets als een binnenlands TGV net.
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door 260689 »

pietje schreef:
bobke schreef:Hoe komt het dat er één stil staat in Brussel? Ze kunnen toch wel alle stellen laten rijden en de andere één rit minder doen zo.
Een stel rijvaardig houden kost meer dan het te laten stilstaan.
Als er dus 1 stel minder onderhouden moet worden is dat een uitgespaarde kost.

Beter nog zou zijn om het ergens anders nuttig te gebruiken of te verkopen, maar die Eurostars zijn zo specifiek gemaakt voor de rit naar de UK dat ze ergens anders nogal slecht zullen renderen.
De SNCF heeft een aantal Eurostars die ze teveel hadden overgeheveld naar de binnenlandse TGV dienst, maar Begië heeft niet zoiets als een binnenlands TGV net.
Daarvoor is ons belgenlandje te klein.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door AlexNL »

Had die Eurostar nou ATB gehad, dan had er alvast een voorlopige Fyra-dienst mee gereden kunnen worden :lol:
pietje

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door pietje »

AlexNL schreef:Had die Eurostar nou ATB gehad, dan had er alvast een voorlopige Fyra-dienst mee gereden kunnen worden :lol:
Ja, maar het grote nadeel van die Eurostar is dat het een zééééééééééééééééér lange trein is, bijna 400 m en door de gedeelde wielstellen zijn daar niet zomaar rijtuigen tussen uit te halen.
Het zou qua PR nogal moeilijk te verklaren zijn waarom er zo een lange trein wordt ingezet voor een handvol reizigers.

Ik zou eerder gedacht hebben dat ze die zouden gebruiken voor vakantietreinen naar het zuiden van Frankrijk of de Alpen, zoals de SNCF ook doet met haar overschot.
Dan moet natuurlijk ook wel een 1.5 kV installatie ingebouwd worden, zoals de Fransen zelf ook gedaan hebben.

Ofwel verwacht de NMBS om ooit eens een volledig stel in de vernieling te rijden, dan hebben ze nog een reserve :?
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stef »

Van de Desiro naar de Eurostar. We zijn lichtjes off topic aan het gaan :lol:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Inderdaad, terug naar de desiro.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Waarom kan er is geen nieuws komen hoe het zit met die testen.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo »

Steven schreef: Daarnaast bezitten ze nog een paar Eurostar treinen, waarvan we dan nog eentje lekker hebben laten stilstaan in Brussel.
Hé Steven, staat die daar nog ?
Ik dacht dat die nu in Londen (Temple Mills ?) stond als "pluktrein"
Theo
Groeten vanop de Heide
COCOKEN007

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door COCOKEN007 »

hoi iedereen,

ik heb me verder geinformeerd van wie beslist over het kopen van de Desiro treinstellen.
Er zijn praktisch geen mensen die weten wie daarover beslist binnen de NMBS.
Ik vind dat raar dat we dat en ook ikzelf niet weet want is toch met een gedeelte van de belastingbetaler dat deze machines worden aangekocht.
Ik weet wel dat de NMBS een draaiboek opsteld waarin instaat aan waar ze allemaal moeten voldoen maar wie er uiteindelijk over beslist is een misterie en toch ga ik verder uitpluizen wie er achter zit al kan het nog een jaar duren.
Vg
Cocoken
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Er is niet 1 persoon die beslist maar een groep van personen die deel uitmaken van de hogere functies binnen de directie die over dergelijke zaken beslissen. Als je echt alle namen wil weten wens ik u veel geluk toe maar dat is iets dat je niet te weten komt.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Hogersluys »

Stijn91 schreef: Dat is waar, maar in een stoptrein is dat niet echt nodig, moest dat niet aanwezig zijn in een IC trein waar je soms 1u tot 2u opzit dat zou erg zijn.
In alle treinen zijn tafeltjes verrekt handig. Het is niet omdat je maar een half uur in een trein zit dat je dit soort voorzieningen moet wegnemen.
Plaats reactie