De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Je kan dat niet vergelijken. Nu leveren ze een loc met homologatie. Vroeger deed de koper dit onder begeleiding van de constructeur.
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

Ik denk zelf dat een loc vroeger NIET gehomologeerd werd door "derden"..gewoon afgenomen door NMBS.
Misschien soms wel eens te weinig "kritisch", waarschijnlijk omdat de NMBS ingenieurs bij het ontwerp betrokken waren.
Theo
Groeten vanop de Heide
Deef32

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Deef32 »

In het oktobernummer van Op De Baan stond vermeld dat de winterdienstregeling van de NMBS een ware omwenteling zal vormen, de instroom van een 50-tal 18'en wordt verwacht.

Is er misschien al nieuws op welke lijnen de inzet wordt verwacht? (IC Antwerpen-Brussel-Charleroi? IC Genk-Gent? IC Brussel-Luxemburg?)
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door nahoj »

Deef32 schreef:In het oktobernummer van Op De Baan stond vermeld dat de winterdienstregeling van de NMBS een ware omwenteling zal vormen, de instroom van een 50-tal 18'en wordt verwacht.

Is er misschien al nieuws op welke lijnen de inzet wordt verwacht? (IC Antwerpen-Brussel-Charleroi? IC Genk-Gent? IC Brussel-Luxemburg?)
Luxemburg kan (nog) niet. Alleen binnenland.

En er zijn nu al ca. 45 HLE18 ingeschreven bij de NMBS (nog niet allemaal in commerciële dienst), dus 50 lijkt me de normale evolutie, zeker geen revolutie.

Mogelijk vallen er wel definitieve slachtoffers bij andere reeksen (HLE26...)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Charleroi Antwerpen (IC)
Gent Genk (IC)
Oostende Eupen (IC)
Brussel welkenraedt (P)
Brussel oostende (P)

naar luxemburg mogen ze nog niet, de KVB is buiten dienst op dit moment en deze is nodig omdat deze antenne mee zorgt voor de omschakeling naar Memor2+ van de CFL en die is nodig om Luxemburg binnen te mogen. Dus om deze verbinding zullen we nog enige tijd 13-en blijven zien, de reeks 20 zal er waarschijnlijk wel verdwijnen en tot de komst van de 18 vervangen worden door de HLE13.

zekere slachtoffers in december zijn al de HLE26, maar zal snel gevolgd worden door de HLE23 tegen de zomer (als ik me niet vergis).
Deef32

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Deef32 »

Inderdaad, in de reeks 23 zal ook duchtig gesnoeid worden met de instroom van de 18'en.
In datzelfde oktobernummer van Op De Baan stond ook dat er een twintigtal loks HLE19 (HLE 18 met automatische GF-koppeling) op komst zijn. Er zouden al enkele geleverd zijn, maar nog niet getest/gehomologeerd. Waarschijnlijk zijn deze voor de lijn Tongeren-Blankenberge/Knokke.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5337
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve »

Zou men eerst de 26 uit dienst nemen en dan pas de 23? Uiteraard zijn er een pak meer 23 dan 26 te vervangen, maar zou men niet veeleer voor een doorschuifsysteem kiezen (eerst een aantal 23 vervangen door 26, vervolgens de resterende 23 rechtstreeks door 18 of ander "doorgeschoven" materieel zoals 21, en daarna pas die 26 eruit)?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

MIVB-reiziger schreef:Zou men eerst de 26 uit dienst nemen en dan pas de 23? Uiteraard zijn er een pak meer 23 dan 26 te vervangen, maar zou men niet veeleer voor een doorschuifsysteem kiezen (eerst een aantal 23 vervangen door 26, vervolgens de resterende 23 rechtstreeks door 18 of ander "doorgeschoven" materieel, en daarna pas die 26'en eruit)?

Dat de HLE26 er als eerste uitgaat van die twee is mij logisch. Ze zijn de meest kostelijke van de twee en ook de lastigste. Ze hebben extra beperking (in losse rit) door hun beperkter remvermogen (losse loc mag 80 km/u). Van de reeks 23 zullen maar een paar locomotieven in dienst blijven. Deze blijven de opdrukdiensten in Luik verzekeren.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:
MIVB-reiziger schreef:Zou men eerst de 26 uit dienst nemen en dan pas de 23? Uiteraard zijn er een pak meer 23 dan 26 te vervangen, maar zou men niet veeleer voor een doorschuifsysteem kiezen (eerst een aantal 23 vervangen door 26, vervolgens de resterende 23 rechtstreeks door 18 of ander "doorgeschoven" materieel, en daarna pas die 26'en eruit)?

Dat de HLE26 er als eerste uitgaat van die twee is mij logisch. Ze zijn de meest kostelijke van de twee en ook de lastigste. Ze hebben extra beperking (in losse rit) door hun beperkter remvermogen (losse loc mag 80 km/u). Van de reeks 23 zullen maar een paar locomotieven in dienst blijven. Deze blijven de opdrukdiensten in Luik verzekeren.
Er zijn toch ook minder HLE26 op P-treinen dan de HLE23.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door ferry »

Hoi

Bestaat de mogelijkheid dat een "18" in TD formatie zal rijden tussen Antwerpen en Noorderkempen tvv van de huidige stellen met type 13?


F.


PS: 1809 is in dienst tussen (Essen)-Antwerpen en Charleroi
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

de huidige 18 heeft nog geen volwaardig gehomologeerde ETCS zover ik weet, ik doe morgen nog is navraag (als ik er aan denk).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5337
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve »

ferry schreef:Hoi

Bestaat de mogelijkheid dat een "18" in TD formatie zal rijden tussen Antwerpen en Noorderkempen tvv van de huidige stellen met type 13?


F.


PS: 1809 is in dienst tussen (Essen)-Antwerpen en Charleroi
Waarom niet, de dag dat de ETCS volledig in orde en gehomologeerd is. Temeer daar ze er twee M6-stuurstanden mee zullen winnen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Alles op zijn tijd zeker, zover ik weet is de homologatie enkel in orde voor het klassieke belgische net en L2, de grensbaanvakken, en ETCS moeten nog gekeurd worden dacht ik. Maar zoals ik al eerder schreef zal ik dat van de ETCS navragen. Zover ik de uitleg deze week begrepen heb (ik krijg momenteel opleiding) zou de snelheidsmeter TBL2 verdwijnen eens ze volwaardig op ETCS gebruikt zouden worden (dat wil zeggen dat L2 tegen dan zijn TBL2 zal verliezen). Dit is ook de reden waarom de HLE13 momenteel ook maar een vooruitrustig ETCS krijgt omdat ze de snelheidsmeter TBL2 nog niet kunnen verwijderen.
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Zover ik de uitleg deze week begrepen heb (ik krijg momenteel opleiding) zou de snelheidsmeter TBL2 verdwijnen eens ze volwaardig op ETCS gebruikt zouden worden (dat wil zeggen dat L2 tegen dan zijn TBL2 zal verliezen).
Is dat het enig stuk TBL2 dat bestaat?
Opgeruimd staat netjes....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Is dat het enig stuk TBL2 dat bestaat?
Opgeruimd staat netjes....
Dat is het enige stukje dat nog bestaat, het heeft ook op de L96N gestaan maar daar is het al buiten dienst en verwijderd sinds enige jaren (jammer genoeg, want ik zou het logischer hebben gevonden dat het er bleef tot er ETCS was).
Plaats reactie