NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door groentje »

Qua sfeer: zeker. Qua comfort: dat hangt af van persoon tot persoon. Hoe mooi ze ook zijn, de rood-fluwelen zetels zijn echt wel 'uitgezeten', en het gaat ook om banken in plaats van individuele plaatsen.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LHOON »

groentje schreef:Qua sfeer: zeker. Qua comfort: dat hangt af van persoon tot persoon. Hoe mooi ze ook zijn, de rood-fluwelen zetels zijn echt wel 'uitgezeten', en het gaat ook om banken in plaats van individuele plaatsen.
Wat niets afdoet van de algemene tendens dat de eerste klasse op veel nieuw materieel slechts weinig verschilt van de tweede...
Boxerke
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 mar 2008, 13:42
Locatie: Deinze

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Boxerke »

Deze morgen de 08011 zien staan in de bundel net voor Brussel-Zuid. Het middelste rijtuig zat helemaal onder de graffiti, andere rijtuigen waren ook beklad maar niet zo erg als het middelste rijtuig.

Ronduit schandalig!
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stef »

Ik vind dat de NMBS het zelf wat zoekt met graffiti. Die bleke kleuren vragen er gewoon om. Niet dat ik graffiti goedkeur, verre van zelfs. Maar ik geloof dat je met een andere kleursamenstelling al heel wat graffitispuiters minder of geen interesse zouden hebben.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

Stef schreef:Ik vind dat de NMBS het zelf wat zoekt met graffiti. Die bleke kleuren vragen er gewoon om. Niet dat ik graffiti goedkeur, verre van zelfs. Maar ik geloof dat je met een andere kleursamenstelling al heel wat graffitispuiters minder of geen interesse zouden hebben.
Was het maar waar: kijk maar eens naar de wijnrode tweeledige stellen. Daar is de situatie zo mogelijk nog erger.
Met vriendelijke groet

overweg13
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Horatio »

Is het mijn gedacht, maar ik heb de indruk dat de graffiti-situatie de laatste maanden aan het verergeren is. Overlaatst nog een ram m4 gezien waarvan !elk! rijtuig serieus beklad was! En de desiro's blijven inderdaad ook niet gespaard.
Echt jammer, blijkbaar is het goedkoper om ze te reinigen dan om ze te bewaken.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Teach2 »

De NMBS zoekt het inderdaad niet 'wat' zelf wat graffiti betreft, maar voor de volle 100%. Niet door de kleuren van de treinen, wel door het onbestaande anti-graffitibeleid van de NMBS. Wat de vandaaltjes aantrekt in de treinen is de zogenaamde 'exposure': die treinen komen overal, hun 'werk' wordt dus overal gezien. Het is dus zaak om die rommel er zo snel mogelijk terug af te halen. Al onze buurlanden hebben dat al jaren door, en hebben een duidelijk beleid uitgestippeld om dat er zo snel mogelijk af te halen. Dat wordt geformuleerd in uren of dagen, en in sommige landen komt een trein niet in dienst zolang er graffiti opzit. In België rijden treinen in de regel een paar maanden rond met dezelfde graffiti. Geen wonder dat ze zo aantrekkelijk zijn voor die vandaaltjes, de NMBS smeekt er gewoon om!
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Robin »

probleem is dat er niet altijd ander materieel op voorhand is. In de werkplaatsen staan ook nog rijtuigen of stellen die op dat moment niet kunnen rijden.
Er zal wel graffiti verwijderd worden maar elke mens heeft maar 2 handen he ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Teach2 »

Robin schreef:probleem is dat er niet altijd ander materieel op voorhand is. In de werkplaatsen staan ook nog rijtuigen of stellen die op dat moment niet kunnen rijden.
Er zal wel graffiti verwijderd worden maar elke mens heeft maar 2 handen he ;)
Sorry, maar da's onzin. Elk ander land slaagt er wel in om dat te doen, enkel de NMBS niet. En in pakweg Nederland is er echt geen groter materieeloverschot dan in België hoor...

Het gaat hier gewoon om onwil (de NMBS beschouwt dit niet als prioriteit) en onkunde (de schandalig slechte organisatie van het onderhoud die verantwoordelijk is voor de veel te grote hoeveelheid materieel die tegelijk buiten dienst is).
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Robin »

Teach2 schreef:
Robin schreef:probleem is dat er niet altijd ander materieel op voorhand is. In de werkplaatsen staan ook nog rijtuigen of stellen die op dat moment niet kunnen rijden.
Er zal wel graffiti verwijderd worden maar elke mens heeft maar 2 handen he ;)
Sorry, maar da's onzin. Elk ander land slaagt er wel in om dat te doen, enkel de NMBS niet. En in pakweg Nederland is er echt geen groter materieeloverschot dan in België hoor...

Het gaat hier gewoon om onwil (de NMBS beschouwt dit niet als prioriteit) en onkunde (de schandalig slechte organisatie van het onderhoud die verantwoordelijk is voor de veel te grote hoeveelheid materieel die tegelijk buiten dienst is).
onzin of niet maar toen ik mijn tijd deed in CW Mechelen bleven rijtuigen gewoon rijden omdat er binnen in de werkplaats geen plek meer was :!: .
als je met de opendeurdag bent geweest zul je wel gezien hebben hoeveel plek daar is.

1 rijtuig kan men nog vervangen maar een ganse ram is al een ander verhaal als je bv 10 rijtuigen moet vervangen door 1 of 2 klassiekjes in de spits.
HLE's worden (alsinds bij ons toch) altijd proper gemaakt van graffiti.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Teach2 »

Robin schreef:
onzin of niet maar toen ik mijn tijd deed in CW Mechelen bleven rijtuigen gewoon rijden omdat er binnen in de werkplaats geen plek meer was :!: .
als je met de opendeurdag bent geweest zul je wel gezien hebben hoeveel plek daar is.

1 rijtuig kan men nog vervangen maar een ganse ram is al een ander verhaal als je bv 10 rijtuigen moet vervangen door 1 of 2 klassiekjes in de spits.
HLE's worden (alsinds bij ons toch) altijd proper gemaakt van graffiti.
Dat de CW vol staat is juist een zeer mooie illustratie van wat ik schreef: door het desastreus slecht georganiseerde onderhoud bij de NMBS staat er veel te veel materieel tegelijk binnen, en staat het er veel en veel te lang. Ik kan hier nog eens herhalen wat ik hier al tig keer gezegd heb ter illustratie: een break staat tot een half jaar in Mechelen binnen voor iets wat van ver op een modernisering lijkt. De Nederlanders moderniseerden hun ICM's (en dan bedoel ik écht moderniseren) op 6 weken. De Nederlanders zijn ongeveer tegelijk met Mechelen aan de breaks begonnen met de renovatie van de ICM's. Er rijden nu een dozijn gerenoveerde breaks rond, en de Nederlanders, wel, die zijn klaar met de renovatie van de ICM's. Alle 137. En op geen enkel moment stonden daar meer ICM's binnen voor renovatie dan dat er breaks binnenstaan. Go figure...

Het probleem is juist dat materieel hier enkel schoongemaakt wordt wanneer het in onderhoud gaat. Dat is in het buitenland niet zo: daar wordt materieel op het eerst mogelijke moment uit dienst gehaald om proper te maken. En dat kan hier ook perfect, maar daarvoor moet er wel de wil zijn, en het nodige organisatietalent. En ik vrees dat die er geen van de twee zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Het verwijderen van dat kladschilderwerk is grotendeels uitbesteed. Volgens mij ligt het probleem bij meerdere punten.
Het beschikbare budget voor het verwijderen van...
De controle op de uitgevoerde werken.
Ik heb ook het vermoeden dat ze die privébedrijven gewoon per uur betalen, ik denk dat het meer zou opbrengen moesten ze die betalen per vierkante meter proper gemaakte trein.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Om het terug even over de Desiro zelf te hebben. Je begint ze meer en meer te zien.
Vandaag eentje gezien op de CR Eigenbrakel -Aalst en op de L van Libramont naar Dinant.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Retard »

Teach2 schreef:
Robin schreef:
onzin of niet maar toen ik mijn tijd deed in CW Mechelen bleven rijtuigen gewoon rijden omdat er binnen in de werkplaats geen plek meer was :!: .
als je met de opendeurdag bent geweest zul je wel gezien hebben hoeveel plek daar is.

1 rijtuig kan men nog vervangen maar een ganse ram is al een ander verhaal als je bv 10 rijtuigen moet vervangen door 1 of 2 klassiekjes in de spits.
HLE's worden (alsinds bij ons toch) altijd proper gemaakt van graffiti.
Dat de CW vol staat is juist een zeer mooie illustratie van wat ik schreef: door het desastreus slecht georganiseerde onderhoud bij de NMBS staat er veel te veel materieel tegelijk binnen, en staat het er veel en veel te lang. Ik kan hier nog eens herhalen wat ik hier al tig keer gezegd heb ter illustratie: een break staat tot een half jaar in Mechelen binnen voor iets wat van ver op een modernisering lijkt. De Nederlanders moderniseerden hun ICM's (en dan bedoel ik écht moderniseren) op 6 weken. De Nederlanders zijn ongeveer tegelijk met Mechelen aan de breaks begonnen met de renovatie van de ICM's. Er rijden nu een dozijn gerenoveerde breaks rond, en de Nederlanders, wel, die zijn klaar met de renovatie van de ICM's. Alle 137. En op geen enkel moment stonden daar meer ICM's binnen voor renovatie dan dat er breaks binnenstaan. Go figure...

Het probleem is juist dat materieel hier enkel schoongemaakt wordt wanneer het in onderhoud gaat. Dat is in het buitenland niet zo: daar wordt materieel op het eerst mogelijke moment uit dienst gehaald om proper te maken. En dat kan hier ook perfect, maar daarvoor moet er wel de wil zijn, en het nodige organisatietalent. En ik vrees dat die er geen van de twee zijn.
Groot gelijk. Het onderhoud van het materieel van de NMBS trekt op niet veel. Getuige de vele materieelpannes.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door loic1811 »

de laatste tijd gaat het toch al beter (qua tractie problemen ) tegenwoordig toch al minder kans da er 50 % tractie ofzo is .
heb daarstraks nog is op de desiro gezeten en hij heeft heel eventjes doorgeslipt maar da was ook direct gedaan
Plaats reactie