Dienstregeling december 2013

Alles over reizigerstreinen in België.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Retard »

LHOON schreef:
LRDArdo schreef: Zolang de lijn naar De Panne met dezelfde capaciteit blijft werken, geen probleem. Het is er sedert enkele jaren opvallend druk gans het jaar door. Een uitbreiding is altijd mooi, maar ik denk dat dat geldt voor alle lijnen. Iedereen wil wel die extra treinen ^^
Indien deze lijn een groeiend succes kent, waarom vereenvoudigt men dan de infrastructuur (zoals verwijderen derde spoor en uitwijksporen in Tielt en Diksmuide) ?
Om parkingplaatsen aan te leggen zodat de mensen van bijvoorbeeld Stuivekenskerke, Lampernisse, Mannekensvere, Eggewaartskapelle... met de wagen naar het station van Diksmuide kunnen komen en daar de trein kunnen nemen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Steven »

LHOON schreef:
Indien deze lijn een groeiend succes kent, waarom vereenvoudigt men dan de infrastructuur (zoals verwijderen derde spoor en uitwijksporen in Tielt en Dixmuide) ?
Het verwijderen van derde sporen en wijksporen is een fenomeen dat zich in heel het land voordoet, indien een spoor (vooral de wissels dus) te weinig worden gebruikt vliegen ze er uit, met alle gevolgen indien het dan wel eens nodig is natuurlijk.
AlexNL
Berichten: 2191
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door AlexNL »

Dat fenomeen doet zich ook voor in Nederland en Duitsland, dit onder het motto 'kostenbesparing' en 'als het écht, écht, écht nodig is leggen we het wel weer terug aan'.
brouckie
Berichten: 118
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door brouckie »

brouckie schreef: 6) Werkzaamheden

Twee P-treinen uit Oostende naar Brussel zullen voortaan uit Brugge vertrekken en 's avonds maar tot Brugge rijden.
Veronderstel dat dit te maken zal hebben met de werken aan het station?
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door trainspotterstef »

brouckie schreef:
brouckie schreef: 6) Werkzaamheden

Twee P-treinen uit Oostende naar Brussel zullen voortaan uit Brugge vertrekken en 's avonds maar tot Brugge rijden.
Veronderstel dat dit te maken zal hebben met de werken aan het station?
Dan heb je wel lege ritten tussen FSD en Brugge 's morgens en 's avonds denk ik of gaat depot Brugge die diensten overnemen
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door overweg13 »

trainspotterstef schreef: Dan heb je wel lege ritten tussen FSD en Brugge 's morgens en 's avonds denk ik of gaat depot Brugge die diensten overnemen
Het voordeel van die lege ritten is dat je die kunt laten rijden wanneer je wilt, zodat lange stilstanden in Brugge voor de reizigers uitblijven. Ze moeten dan wel overstappen, natuurlijk.
Hetzelfde doet men met een P-trein Brussel - Ans. Dat stel rijdt uiteraard door naar Liège-Guillemins, maar dan wel na een lange stilstand in Ans. De laatste reizigers van die trein die naar Liège moeten kunnen dan beter overstappen in Ans.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Shrek »

trainspotterstef schreef:
brouckie schreef:
brouckie schreef: 6) Werkzaamheden

Twee P-treinen uit Oostende naar Brussel zullen voortaan uit Brugge vertrekken en 's avonds maar tot Brugge rijden.
Veronderstel dat dit te maken zal hebben met de werken aan het station?
Dan heb je wel lege ritten tussen FSD en Brugge 's morgens en 's avonds denk ik of gaat depot Brugge die diensten overnemen
Het zal wel met rangeringen te maken hebben denk ik. Vanuit de bundel Oostende kan je in één beweging naar Brugge vertrekken en doorrijden naar het binnenland. Om passagiers op te halen in Oostende heb je een rangeerlok en wat meer personeel nodig.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5337
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Steve »

overweg13 schreef:
trainspotterstef schreef: Dan heb je wel lege ritten tussen FSD en Brugge 's morgens en 's avonds denk ik of gaat depot Brugge die diensten overnemen
Het voordeel van die lege ritten is dat je die kunt laten rijden wanneer je wilt, zodat lange stilstanden in Brugge voor de reizigers uitblijven. Ze moeten dan wel overstappen, natuurlijk.
Hetzelfde doet men met een P-trein Brussel - Ans. Dat stel rijdt uiteraard door naar Liège-Guillemins, maar dan wel na een lange stilstand in Ans. De laatste reizigers van die trein die naar Liège moeten kunnen dan beter overstappen in Ans.
Bovendien zijn er voor een langere rit van Brussel of Leuven naar Luik-Guillemins voldoende mogelijkheden buiten die P-trein om, en zoveel mensen zullen er op dat tijdstip ook wel niet instappen na Leuven om tot Luik te gaan (en zij zullen ook wel mogelijkheden genoeg hebben).
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Retard »

Shrek schreef:
trainspotterstef schreef:
brouckie schreef: 6) Werkzaamheden

Twee P-treinen uit Oostende naar Brussel zullen voortaan uit Brugge vertrekken en 's avonds maar tot Brugge rijden.
Dan heb je wel lege ritten tussen FSD en Brugge 's morgens en 's avonds denk ik of gaat depot Brugge die diensten overnemen
Het zal wel met rangeringen te maken hebben denk ik. Vanuit de bundel Oostende kan je in één beweging naar Brugge vertrekken en doorrijden naar het binnenland. Om passagiers op te halen in Oostende heb je een rangeerlok en wat meer personeel nodig.
Inderdaad. Ook is het een probleem dat een loc met 12 I-rijtuigen in Oostende enkel op sporen drie en vier kan aankomen en vertrekken. En op spoor drie staat zowizo de IC A. Blijft er maar een spoor over voor loc+12 I10. Dit zorgde soms voor vertragingen, zeker als de vorige trein niet op tijd vertrok (bv. indertijd toen dat de HLE 16 niet op tijd opgewarmd was). Hierdoor moesten treinen vertrekken van bv. spoor vijf, maar dan konden ze hoogstens maar met moeite elf I-rijtuigen meegeven.
rvdborgt
Berichten: 4347
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:bij de IC-A en de IC-O zijn er geen werkvensters, echter is het zo dat de IC-O in de vakantie enkel tijdens de spits te zien is.
De vorige dienstregeling van IC O had wel degelijk last van de werkvensters. Juist dat was de reden dat er twee treinparen over lijn 36 reden. Nu er een aantal treinparen van die IC geschrapt zijn, worden de gaten in diens dienstregeling gebruikt voor de werkvensters (of andersom natuurlijk). IC A heeft inderdaad geen last van de werkvensters, maar Thalys heeft al wel eens geklaagd dat ze op sommige tijden door die vensters geen pad konden krijgen. Ik vermoed dat lijn 2 dan (deels) enkelsporig wordt gebruikt, wat met IC A ook wel lukt, maar dan past er dus inderdaad geen Thalys of IC O meer bij.

De NMBS accepteert die werkvensters blijkbaar allemaal.

Groetjes,
Rian
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Stijn91 »

Aanpassing dienstregeling van 15 september tot 8 december

Nu gaan ze de IC 545 weer afschaffen tot 8 december door werken in het station van Gent-Sint-Pieters.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Steven »

Stijn91 schreef:Aanpassing dienstregeling van 15 september tot 8 december

Nu gaan ze de IC 545 weer afschaffen tot 8 december door werken in het station van Gent-Sint-Pieters.
enkel op zaterdag doen ze dit, alles goed lezen he.
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door calabria »

Steven schreef:
Stijn91 schreef:Aanpassing dienstregeling van 15 september tot 8 december

Nu gaan ze de IC 545 weer afschaffen tot 8 december door werken in het station van Gent-Sint-Pieters.
enkel op zaterdag doen ze dit, alles goed lezen he.
Wat is hier de oorzaak van? Gaan ze heel Gent-Sint-Pieters elke zaterdagnacht verbouwen? Want ze kunnen m.i. die trein toch genoeg omleiden rond Gent, zodat ze die even goed op spoor 1 kunnen ontvangen i.p.v. spoor 10. Zijn er ook werken op lijn 50? Op de aansluiting naar de twee buitenste sporen van lijn 50A?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Steven »

Ik denk dat ze er op die momenten gebruik willen van maken om de vernieuwde wisselstraten daar verder af te werken. Er zitten daar al een aantal nieuwe wissels maar die zijn verre van volledig. Verder gaan er ook nog een paar bruggen daar onder handen genomen worden. Ik heb al een aantal weken langs beide kanten van de spoorwegberm enorme balken zien klaarliggen (van het type die je beter niet op je voet krijgt).
260689
Berichten: 3375
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door 260689 »

Steven schreef:Ik denk dat ze er op die momenten gebruik willen van maken om de vernieuwde wisselstraten daar verder af te werken. Er zitten daar al een aantal nieuwe wissels maar die zijn verre van volledig. Verder gaan er ook nog een paar bruggen daar onder handen genomen worden. Ik heb al een aantal weken langs beide kanten van de spoorwegberm enorme balken zien klaarliggen (van het type die je beter niet op je voet krijgt).
Dat niet alleen, de nieuwe bovenleidingspalen staan er ook al. Dus ze gaan de bovenkant ook doen neem ik aan.
Plaats reactie