NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
bobke90

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door bobke90 »

Kan iemand dat vertalen?
Mijn frans is niet echt goed. Maar als ik het zo begrijp worden ze terug gestuurd naar Siemens?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

goede oude motorwagens? laat ons niet lachen he. Oud zijn ze niet en betrouwbaar waren ze al zeker niet in het beginperiode, in tegendeel zelfs.
kika
Berichten: 2860
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door kika »

bobke90: er zijn een heleboel automagische vertaalprogramma's op het internet te vinden, kwaliteit is niet altijd geweldig maar meestal ruim voldoende om de kern van zo'n artikel te begrijpen. Heb het alsnog even voor je samengevat, met mijn eigen commentaar erop. Excuses voor de spelfouten, telefoons zijn niet altijd gebruiksvriendelijk:

NMBS zet weer de dieselstellen (41) in op lijn 165. Blijkbaar zijn de tweespannige Desiro's niet performant genoeg (tiens, langer, zwaarder en minder motorvermogen als de Duitse versie...). Blijkbaar waren er op 12 december vele problemen en zijn er op 17 december enkele type 41 teruggekomen (8 stuks, die vooral tijdens de spits zullen worden ingezet). Verder steken ze nog een heel verhaal op over hoe ontzettend geweldig betrouwbaar die 'oude' dieselstelletjes zijn, beide onwaarheden, dus hoeveel waarheid er in de rest van het artikel steekt, weet ik niet.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5337
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Ik vermoed dat men met "pas performantes" meer verwijst naar prestaties die in het algemeen niet voldoen aan de verwachtingen (iets wat veel facetten kan omvatten) en dus niet per se naar de fysieke prestaties (in de zin van vermogen, trekkracht, acceleratie) die onvoldoende zouden zijn. Dat laatste kan ik me in ieder geval niet voorstellen, zeker in vergelijking met de MW41.
kika
Berichten: 2860
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door kika »

Zeer terechte opmerking, performant is inderdaad veel breder als dat ik het eerst interpreteerde.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

Vandaag rijden alle treinen daar blijkbaar toch met MS085 hoor. Ik vind het maar een vreemd verhaaltje...
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door FLV-FGSP »

Misschien wil Stockem die treinstellen niet afstaan aan andere depots zoals Merelbeke en Hasselt?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Retard »

FLV-FGSP schreef:Misschien wil Stockem die treinstellen niet afstaan aan andere depots zoals Merelbeke en Hasselt?
Huh? Er wordt toch constant geroteerd met MW41. Dit omdat de 41's van Merelbeke anders veel minder kilometers op de tellers krijgen dan die van Hasselt en Stockem.
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn82 »

De Desiro rijdt ook nog steeds in de IR 33xx reeks rond. Blijf het vreemd vinden, zeker gezien dit eigenlijk een IC is die toevallig ook in vilvoorde stopt (sinds hij niet meer in mortsel-oude-god stopt).
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door am62 »

Stijn82 schreef:De Desiro rijdt ook nog steeds in de IR 33xx reeks rond. Blijf het vreemd vinden, zeker gezien dit eigenlijk een IC is die toevallig ook in vilvoorde stopt (sinds hij niet meer in mortsel-oude-god stopt).
Hou er rekening mee dat deze trein eigenlijk P7574 Geraardsbergen - Viane-Moerbeke - Galmaarden - Tollembeek - Herne - Edingen - Halle - Brussel is en dan als 3308 naar de Middenstatie spoort om vervolgens als IR3329 terug naar Brussel-Zuid te sporen.

's Avonds doet de IR3316 dienst tussen Brussel-Zuid en Antwerpen, vervolgens als IR3337 naar Brussel-Noord om dan door te rijden als P-trein naar Geraardsbergen (via lijn 123). Het is dus voor een deel ook een P-trein (met meer plaats dan voorheen in de soms verminderde samenstelling van de M5m-stam althans tussen Geraardsbergen en Brussel !).
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Moeten de schermen bij de Desiro's indien gekoppeld in beide stellen werken of niet. Ik zat in stel 08038 waar ze niet werkten (ik zag enkel SNCB Mobility), in stel 08015 werkten de schermen en de daarbij horende afroepingen wel.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door loic1811 »

ik heb daarstraks ook op die stellen gezeten wellicht een foutje waardoor het niet werkt "een kinderziekte" wellicht :lol:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5337
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Wat doet de Desiro tegenwoordig eigenlijk qua diensten? Wie heeft enig overzicht?

Misschien kunnen we een lijstje bijhouden, bijvoorbeeld met een opdeling qua frequentie. Een voorzetje:

Alle diensten of bijna alles

L (ex-CR1) Aalst - Brussel-Schuman - Eigenbrakel
L Dinant - Libramont
L Libramont - Athus - Aarlen
IR-s Antwerpen-Centraal - Noorderkempen
L Aalst - Jette - Brussel-Zuid (enkel weekends)

Frequente inzet en/of meerdere vaste diensten

L Aalst - Denderleeuw - Geraardsbergen
IR-n Brussel - Antwerpen (waaronder een of twee verlengingen tot Geraardsbergen in de spits) (enkel tijdens de week)
IR-b Nijvel - Brussel - Antwerpen
L (ex-CR2) Dendermonde - Brussel - Geraardsbergen (enkel tijdens de week)
P Jemelle - Brussel-Zuid en terug
P Geraardsbergen - Denderleeuw - Gent
IC-I Antwerpen - Brussel - Charleroi: hoe zit het nu precies?!
IC-Q Antwerpen - Luchthaven - Landen
IR-o Brussel - Luchthaven - Leuven (enkel tijdens de week)

Een of een paar keer gespot, inzet zeer onzeker

L Brugge - Gent - Mechelen: een melding in het spottopic
L Leuven - Ottignies - Louvain-La-Neuve: eveneens een melding in het spottopic

Vraagtekens

L Charleroi - Erquelinnes: hier nog enig spoor van Desiro's?
Boris

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Boris »

Dit weekend waren ze alleszins in dienst in de buurt van Florenville. Ze reden vlot in de felle regen. :D Ik was er op kerstweekend! :( (Regen!)
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 481
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Merijn »

Nog 2 verbindingen:

- Elke dag 2 ritten op de verbinding Brussel - Luchthaven - Leuven
- Dinsdag en donderdag (denk ik toch): Landen - Luchthaven - Antwerpen
Plaats reactie