Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door dentheo »

FLV-FGSP schreef:In het voorstel voor het nieuwe investeringsplan zijn middelen voor de renovatie van de vierledige stellen voorzien.
Dat zegt natuurlijk iets, maar niet alles, want er zitten natuurlijk dingen in verwerkt als "reserve".
Klaar om te sneuvelen als ze alle centjes niet krijgen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Retard »

overweg13 schreef:
Stijn82 schreef:Zijn die AM75 van goud ofzo? OK het zijn best degelijke en betrouwbare stellen, maar ze langer dan 50 jaar in dienst houden...
De HLE21 is 10 jaar jonger, en voor zover ik weet een prima loc. Die gaan ze dan maar afvoeren in 2023?
Met die HLE21 kun je wel maar erg weinig reizigers vervoeren... Ik blijf het een verstandige beslissing vinden om niet al te veel reizigersmaterieel buiten dienst te stellen. Zeker in het vooruitzicht van het komende decennium waarin het aantal treinen vermoedelijk zal stijgen. Zelfs als men daarvoor nieuw materieel bestelt, is het nog altijd beter wat oude karren achter de hand te houden. Daarvan is men tenminste zeker dat men ze heeft.
Met een 21 kan met toch ook veel reizigers vervoeren? Men zou ze volgens mij beter wat langer houden, want voor wat korte P-treintjes te slepen ga je toch geen nieuwe locs aankomen, zeker als die 21's nog goed zijn. Ook zijn de 21's de enigste locs die kunnen comminuceren met de stuurrijtuigen van de M4- en de pas gemoderniseerde M5-rijtuigen.
Over die ETCS: Ik ben tevreden te horen dat men wat materiaal van nu ook zal zien achter 2023. Ik moet ook toegeven dat al die renovaties nu ook realistischer zijn, al hoewel ik de Varkensneuzen natuurlijk nog altijd het liefst zie als in 1975 8)
Is er ook wat bekend over renovatie van het interieur? De zetels van een AM75 zitten nu alvast veel zachter dan die van een gemoderniseerde Break :?
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Bart »

Ralph schreef:Hallo,
Ik zit net in het boek Spoorwegen 2013 te lezen (specifiek het hoofdstuk België, en lees daar het volgende (ik citeer!)
De modernisering van de vierdelige treinstellen AM75-77 (serie 801-844; Varkensneus) is van de baan. De proefrevisie van een prototype bracht dermate veel gebreken aan de constructie aan het licht dat NMBS besloot het project voortijdig te beëindigen. Vermoedelijk worden de Varkensneuzen bij het bereiken van de revisietermijn afgevoerd. In de afgelopen jaren kreeg een groot aantal treinstellen nieuwe cabinezijruiten en armaturen voor front- en sluitseinen, herkenbaar aan de dikke rand onder de lampen.
Dit spreekt eerdere uitspraken van lijstleden en een uitspraak gedaan in SpoorwegJournaal nr 190 tegen. Dus vraag ik me nu af, wat is er nu waar en wat niet? Diverse media spreken zich nu tegen.

Betreffende het boek, het wordt uitgegeven door Uitgeverij De Alk BV, Alkmaar, NL. Via internet is het te vinden en/of te bestellen bij http://www.alk.nl (de uitgever zelf) en via http://www.vanstockum.nl. Over het hoe en dergelijke voor bestellen vanuit België, kan ik geen antwoord geven. Boekhandel Van Stockum verzend het volgens mij wel naar België.
In de kerst en eindejaarsboodschap van onze Gedelegeerd Bestuurder Descheemaecker & het directie comité van de NMBS, gericht aan het personeel van de NMBS (te bekijken op intraweb) werd er nog over de modernisatie van de vierledige & de sprinter gesproken. De Heer Gayetot had het daar over.

Het budget voor de modernisatie van de vierledige is al een gans tijdje geleden goedgekeurd door de raad van bestuur van de NMBS. En zoals hier al eerder werd vermeld, zijn die plannen nog nooit stopgezet.
Laatst gewijzigd door Bart op 27 dec 2012, 01:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Bart »

Teach2 schreef: Nu is het weggesmeten geld, die dingen zijn te oud om nu nog aan de renovatie, die naar goeie ouwe NMBS-gewoonte tergend traag vooruitgaat, te beginnen.
Eigenlijk spreken we altijd over modernisatie, maar eigenlijk is dat een zo goed als een nieuwe trein, in een oude kast. Met een aandrijf en remsysteem anno 1975. Maar een aandrijf en remsysteem dat al jaren zijn degelijkheid bewijst.
En ook al is de modernisatie een duur project, (kan ook niet anders, eigenlijk wordt zo goed als alles inclusief alle bekabeling vervangen) het blijft nog altijd pakken goedkoper dan de aankoop van nieuwe treinstellen.
En dan blijft de vraag, is het verstandig om zoveel miljoenen € te investeren in de vierledige? Ik vind van wel, want gezien hun leeftijd, en gezien het aantal kilometers op hun teller, is en blijft dat een stel dat maar zeer zelden te kampen heeft met technische defecten. Desiro, type 18, MS96 zijn prachtige en comfortabele treinen, maar als de elektronica faalt, is het gedaan met rijden (zie naar de Fyra). In een 800 zit weinig of geen elektronica in, dus kan het ook niet falen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

Maar bij elke modernisering komt er steeds elektronica bij dus ook de kans op falen verhoogt daar.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Bart »

Steven schreef:Maar bij elke modernisering komt er steeds elektronica bij dus ook de kans op falen verhoogt daar.
Dat klopt. En dat hebben we bij de instroom van de vernieuwde break ook mogen ervaren.
Maar ze trekken daar toch hun lessen uit. De vernieuwde Breaks die nu uit de CW komen, vertonen die kinderziektes al een pak minder, dan wanneer de 308 als prototype begon te rijden.
Dus waarschijnlijk zal de 843 in het begin ook wel met gebreken te kampen hebben, maar die lossen ze dan wel op voor de rest van de vloot :)
Maar het mag gezegd worden, ik vind dat ze in de CW van Mechelen goed werk leveren.
Delanopro

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Delanopro »

Ik kan me echt niet de am 75 voorstellen in NL kleuren volgens mij word dat toch wel wennen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Dieselfreak »

Bart schreef:Desiro, type 18, MS96 zijn prachtige en comfortabele treinen, maar als de elektronica faalt, is het gedaan met rijden (zie naar de Fyra). In een 800 zit weinig of geen elektronica in, dus kan het ook niet falen.
Toch opmerkelijk dat treinen vroeger niet, maar tegenwoordig wél al die elektronische tierlantijntjes nodig hebben om te kunnen rijden, niet? Overigens: ik zit heel vaak in een MS96, en zo vaak heeft die geen panne, voor zover ik het meemaak.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Retard »

Dus de stuurpost wordt vervangen, maar niet de voorkant? M.a.w.: Een Varkensneus blijft dus een varkensneus?

Nu we het trouwens toch over de techniek van die motorstellen hebben, waarvoor dient die ingang bij een Varkensneus aan de Henricot-koppeling? Om eens de vergelijking te maken met bv. de 177 (weet iemand trouwens waar die uithangt?) die dat niet heeft:
Afbeelding
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Teach2 »

Bart schreef:Maar het mag gezegd worden, ik vind dat ze in de CW van Mechelen goed werk leveren.
Ik niet. Bij al die moderniseringen die de CW uitvoert wordt de reiziger schromelijk over het hoofd gezien. Hun idee van een interieur moderniseren is alles grijs maken en een nieuw stofje over de banken trekken. Da's niet moderniseren he. En dan zeg ik nog niks over het feit dat het altijd zo tergend lang duurt, zelfs wanneer een renovatieprogramma op 'kruissnelheid' zit. Nee, als je ziet hoe men in het buitenland materieel moderniseert, en hoe snel dat kan, dan kan je bezwaarlijk zeggen dat men in Mechelen 'goed werk levert'...
Laatst gewijzigd door Teach2 op 27 dec 2012, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

Kijk is naar de linker kant, daar zit een ander stuk, kortweg van elke koppeling past hier een stukje metaal in. Zover ik begrepen heb was dit origineel niet de bedoeling. Het was eerder de bedoeling om hier het elektrisch gedeelte te koppelen. Doch zover ik ook weer begrepen heb was dit naar meerdere proeven niet positief bevonden en werd die optie dus afgevoerd. Daardoor hebben ze er gewoon een mechanisch deel van gemaakt zonder elektrische contacten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

Teach2 schreef:
Bart schreef:Maar het mag gezegd worden, ik vind dat ze in de CW van Mechelen goed werk leveren.
Ik niet. Bij al die moderniseringen die de CW uitvoert wordt de reiziger schromelijk over het hoofd gezien. Hun idee van een interieur moderniseren is alles grijs maken en een nieuw stofje over de banken trekken. Da's niet moderniseren he. Nee, als je ziet hoe men in het buitenland materieel moderniseert, dan kan je bezwaarlijk zeggen dat men in Mechelen 'goed werk levert'...
Mechelen doet goed werk voor wat ze mogen doen. Het is niet de CW die gaat bepalen wat er wel en niet mag gebeuren dat zit nog iets hoger en het zijn die mensen die niet echt feeling hebben over hoe die modernisering er moet uitzien. De CW kan maar roeien met de riemen die ze krijgen he :wink:
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Teach2 »

Steven schreef:Mechelen doet goed werk voor wat ze mogen doen. Het is niet de CW die gaat bepalen wat er wel en niet mag gebeuren dat zit nog iets hoger en het zijn die mensen die niet echt feeling hebben over hoe die modernisering er moet uitzien. De CW kan maar roeien met de riemen die ze krijgen he :wink:
Daar ben ik nog zo zeker niet van: ja, de algemene lijnen zullen hogerop uitgezet worden, en het budget zal daar ook bepaald worden. Maar hoe dat er dan precies gaat uitzien, dat zal naar alle waarschijnlijkheid wel in Mechelen bepaald worden. Maar wat mij vooral blijft storen is dat alles daar altijd zo verschrikkelijk lang duurt, en dat zelfs voor renovatieprogramma's op kruissnelheid de stellen veel en veel te lang binnen staan. En dan maar klagen over een 'tekort aan materieel'...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

Die van de CW klagen ook over een tekort aan materieel, materieel om die renovaties sneller te laten verlopen dus.
Boris

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Boris »

En niet vergeten, ze vinden niet genoeg goeie techniekers. Ze vissen daar in hetzelfde vijvertje als de privé. Daar kunnen ze onmiddellijke voordeeltjes geven wat bij de NMBS niet kan.
Plaats reactie