Teach2 schreef:
Nu is het weggesmeten geld, die dingen zijn te oud om nu nog aan de renovatie, die naar goeie ouwe NMBS-gewoonte tergend traag vooruitgaat, te beginnen.
Eigenlijk spreken we altijd over modernisatie, maar eigenlijk is dat een zo goed als een nieuwe trein, in een oude kast. Met een aandrijf en remsysteem anno 1975. Maar een aandrijf en remsysteem dat al jaren zijn degelijkheid bewijst.
En ook al is de modernisatie een duur project, (kan ook niet anders, eigenlijk wordt zo goed als alles inclusief alle bekabeling vervangen) het blijft nog altijd pakken goedkoper dan de aankoop van nieuwe treinstellen.
En dan blijft de vraag, is het verstandig om zoveel miljoenen € te investeren in de vierledige? Ik vind van wel, want gezien hun leeftijd, en gezien het aantal kilometers op hun teller, is en blijft dat een stel dat maar zeer zelden te kampen heeft met technische defecten. Desiro, type 18, MS96 zijn prachtige en comfortabele treinen, maar als de elektronica faalt, is het gedaan met rijden (zie naar de Fyra). In een 800 zit weinig of geen elektronica in, dus kan het ook niet falen.