NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Horatio »

Alle Desiro's trekken even goed op hoor; er zit daar nog geen sleet op.

Het is zoals Steven hierboven zei dat de meeste TB niet 100% tractie geven om niet te vroeg aan te komen en dus wat comfortabeler te rijden.
Maar als ik zie dat ik wat met retard rij dan is het volle bak :mrgreen: en moet iedereen maken dat hij zich vasthoud :mrgreen: Als je trouwens rustig je tractie opbouwt naar 100% is dit nog altijd comfortabel.

Waarom sommige TB's niet 100% tractie geven bij vertraging zou kunnen zijn dat bijvoorbeeld de spanning op de bovenleiding zakt onder de 2,8 kV. Vooral tijdens de spits en bij meervoudige tractie kan dit gebeuren.
Oftewel had die TB gewoon niet door dat hij met vertraging reed.
bobke90

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door bobke90 »

Steve schreef:
Steven schreef:
Retard schreef:Gisteren de Desiro's genomen om naar de Stijn91-stad te gaan en ze eens goed kunnen bestuderen :D

De desiro's op de L90 trekken sneller op dan een ander motorstel of de Desiro's op de lijn 60. Zo heeft de desiro zijn acht minuten vertraging opgelopen in Denderleeuw, kunnen herleiden tot minder dan vijf. Ook zijn ze niet compleet geluidsloos, wat ik uiteraard toejuig.
Al eens aan gedacht dat de desiro op L60 niet zo snel moet optrekken omdat hij anders aan elk perron veel te lang moet stilstaan. Ik pas ook de truc van de gemiddelde snelheid toe met een Desiro, dit om er voor te zorgen niet overal 2 a 3 min te moeten wachten.
Wat mij als regelmatig Desiro-reiziger vooral opvalt, is dat veel TB's het vermogen van hun Desiro lijken te onderbenutten. Zelfs bij een vertraging van meerdere minuten en op het eerste gezicht geen hindernis, snelheidsbeperking of seinbeperking gaat het vaak toch met een vrij gemoedelijk gangetje vooruit. Een groot contrast met die paar keer dat alles dan wel wordt opengegooid, dan merk je pas hoe sterk het acceleratievermogen is.

Hoe komt dit? Trekken sommige Desiro's misschien (een stuk) minder goed op dan andere? Moeten sommige TB's nog wat wennen aan de power van hun bak? Denken ze dat ze verderop nog tijd genoeg hebben om vertraging in te halen?

Ik spreek hier nu overigens over de Desiro, maar over de HLE 18 kan ik precies hetzelfde zeggen. Vaak een vrij rustige acceleratie ondanks vertraging, maar af en toe dan een TB die alles opengooit, en dan merk je pas hoe sterk het vooruit kan gaan.
Als velen nu al het vermogen onderbenutten, dan zie je dat het zeker niet nodig was om deze stellen met meer vermogen te bestellen (zoals de Desiro's in Duitsland, als de TB daar vol vermogen geeft, val je om zeker :p zoals je soms hebt als je de metro neemt haha goed vastpakken)
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Horatio »

Steven schreef:Er zijn verschillende TB's die met een bepaald soort angst zitten, angst dat de loc of motorstel het gaat begeven als ze alles er uit halen. Er zijn er die dat zelfs al hebben bij een break of ms96.
Dat is ook waar,
Toen ik nog leerling was had ik eens een monitor die nooit 'stand 7' gebruikte bij een MR96. Dat vind ik ook zever; die stand zit er toch op om te gebruiken hé, moest je daarmee het stel overbelasten zouden ze hem er niet opzetten hé.

Met een HVR m6 geduwd door HLE27 was er iemand die nooit meer dan 1000A trok (terwijl ik toch naar de 2000 ga :mrgreen: ) omdat je dan de kans had op een uitschakeling; tsja er zit toch een knop 'herbewapenen DUR' op?

Er zijn idd wat TB die bang zijn om 100% tractie te geven :(
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Zeer verhelderende reacties. Er is dus nog flink wat werk aan de winkel als men het vele nieuwe materieel ook daadwerkelijk wil benutten om vertraging wat in te lopen, zoals steeds geopperd door de hogere NMBS-regionen. Laat staan dat men op termijn wat rittijden zou verkorten, wat ook als voordeel zou hebben dat er materieel uitgespaard en dus elders ingezet kan worden...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

Er zijn ook onderstations die het gewoon niet aankunnen. Als je op die plaats met een desiro alles open gooit zakt de spanning zeer snel, maar dat zijn gelukkig maar enkele plaatsen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Horatio schreef:
Steven schreef:Er zijn verschillende TB's die met een bepaald soort angst zitten, angst dat de loc of motorstel het gaat begeven als ze alles er uit halen. Er zijn er die dat zelfs al hebben bij een break of ms96.
Dat is ook waar,
Toen ik nog leerling was had ik eens een monitor die nooit 'stand 7' gebruikte bij een MR96. Dat vind ik ook zever; die stand zit er toch op om te gebruiken hé, moest je daarmee het stel overbelasten zouden ze hem er niet opzetten hé.

Met een HVR m6 geduwd door HLE27 was er iemand die nooit meer dan 1000A trok (terwijl ik toch naar de 2000 ga :mrgreen: ) omdat je dan de kans had op een uitschakeling; tsja er zit toch een knop 'herbewapenen DUR' op?

Er zijn idd wat TB die bang zijn om 100% tractie te geven :(
Toch even meegeven dat als je stand 7 op MR96, of 2000A op HLE 27 ( :shock: ), niet nòdig hebt, ik zou aanbevelen ze niet te gebruiken. Een machine op of over zijn maximum drijven voor de lol of 'de sport', leidt tot onnodige mechanische èn elektrische slijtage op (middel)lange termijn, en inderdaad risico op uitschakelingen op korte termijn. Je aflos zal daar trouwens ook niet content mee zijn.
Gebruik die rode zones alleen wanneer het van tel is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

2000A op een HLE27 is er inderdaad over aangezien hij bij 1500A normaal zijn ding zal doen, voor hogere stromen moet je op de loc de krachtbol zelfs voorbij de veer duwen (de krachtbol kan niet zelfstandig in die stand blijven staan en keer dus terug naar de lagere waarde).

Bij een MS96 heb je die stand 7 wel geregeld nodig voor bepaalde ritten, zeker als je op L162 aan het rijden bent en de uurregeling wil volgen op de soms lange hellingen (bij vertrek in Namur gaat het maar liefst 10 km bergop (lijnkennis is op die lijn een godsgeschenk om het zo te zeggen).
Want een motorstel drijf je niet echt in het rood, in tegendeel ze zijn grotendeels zo ingesteld dat je ze nooit in het rood kan trekken, dit in vergelijking met een locomotief (zeker wat de gelijkstroommachines betreft).
Lukas
Berichten: 1671
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Lukas »

Hoi,

Om even op het onderwerp terug te komen:Gisteren zag ik Desiro 08006 in Merelbeke dus ik vermoed dat men daar ook begonnen is met de opleiding.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Retard »

In Op De Baan stond er dat al de Desiro's terug moeten naar fabriek omwille van softwareaanpassingen en dat dat voor zestig stellen zes maanden gaat duren.

Amai.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

software-aanpassingen zijn normaal en zullen er nog meermaals volgen. Doch zullen ze daarvoor in de toekomst niet echt meer naar Duitsland moeten.

De reeks 18 heeft ook al aanpassingen gehad aan de software en de volgende update komt er ook aan ergens in de loop van de zomer. Niets bijzonder op zich. Allicht moet dit bij de Desiro's terug naar Siemens omdat het een update betreft tijdens opleveringsperiode en dus deel uitmakend van de oplevering zelf. Hebben ze bij de reeks 18 ook voorgehad.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Voor software-aanpassingen moet men niet terug naar de fabriek.
Voor hardware-aanpassingen soms wel. Alle hardware-aanpassingen op Desiro, sinds hun indienststelling, zijn uitgevoerd, door Siemens, in NMBS-werkplaatsen. Momenteel zijn er geen plannen om stellen terug te sturen naar Duitsland of Brugge.
Voor een deel van de hardware-aanpassingen aan HLE 18 is men wel terug naar Duitsland gemoeten.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Een rit Dendermonde - Geraardsbergen achter de rug (zonder vertraging), 25 minuten stilstand en dan bij vertrek naar Aalst (L1780) opstartproblemen hebben. Wat moet ik verstaan onder opstartproblemen, een panto die niet tot aan de bovenleiding wilt, geen tractie hebben of nog iets anders?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

De 3678 (Leuven - 's-Gravenbrakel) werd vandaag blijkbaar door 2 Desiro's gereden. Wie weet meer? Opleiding van de bestuurders, of zou de Desiro echt z'n intrede maken op deze verbinding?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

Steve schreef:De 3678 (Leuven - 's-Gravenbrakel) werd vandaag blijkbaar door 2 Desiro's gereden. Wie weet meer? Opleiding van de bestuurders, of zou de Desiro echt z'n intrede maken op deze verbinding?
Aha interessant, die bestuurders moeten dus allemaal ETCS gaan leren :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Iedereen krijgt tegenwoordig ETCS, ook de nieuwe bestuurders krijgen in hun basisopleiding al etcs te verwerken.
Plaats reactie