Geautomatiseerde omroepen

Alles over reizigerstreinen in België.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Retard »

Woensdag hoorde ik in Lichtervelde omstreeks 20:30 een geautomatiseerde omroep, maar omstreeks 21:30 weer een gewone omroep (jammer genoeg niet van mijn lieveringsomroeper met de schone internationale stem). Waarschijnlijk was dat een test. Of er gisteren ook geautomatiseerd werd omgeroepen weer ik niet, want ik passeerde er omstreeks 22:30, en dan wordt er totaal niet omgeroepen.
franksken

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door franksken »

rdv schreef:Hoe gebeurd de afstemming tussen automatische omroepen en handmatige omroepen?
Maandag stond ik in Jette op de vertraagde L naar Aalst te wachten en waren er drie (tweetalige) omroepen na mekaar
1. Een van origine Franstalige vrouw die meldde dat de trein met 18 min vertraging naar Aalst in aantocht was en hierna alle halters vermeldde.
2. Een EMMA-omroep met dezelfde informatie
3. Een nederlandstalige man die nog eens dezelfde informatie afriep.

Ik kan niet klagen over een tekort aan informatie deze keer. :)
Omdat de trein eerst was afgeschaft willen we zeker zijn dat iedereen doorheeft dat hij toch gaat rijden.
Beter ne keer teveel dan te weinig,hé. :lol:
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Retard »

Gisteren waren er ook in OOSTENDE geautomatiseerde omroepen. Ook staan alle treinen nu in kleine letters aangeschreven.
Ze staan er wel wat kortaf op: Brussel - Eupen is nu 'Eupen' geworden, en Brussel - Schaarbeek is nu 'Schaarbeek' geworden :?
Wel goed dat we in Oostende van dat vrouwmens met de zelfmoordstem af zijn. Ze was ooit eens van plan te zeggen: "Dames en Heren, volgende treinen zijn verspoord". Ik dacht dat ze ging zeggen: "Dames en Heren, volgende treinen zijn afgeschaft"
Wel jammer dat we de man met zijn schone, internationale stem niet meer zullen horen. Gelukkig heb ik hem op mijn GSM staan :D


Zal er nu ook na 22:00 worden omgeroepen?
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Treinen9880 »

Retard schreef:Gisteren waren er ook in OOSTENDE geautomatiseerde omroepen. Ook staan alle treinen nu in kleine letters aangeschreven.
Ze staan er wel wat kortaf op: Brussel - Eupen is nu 'Eupen' geworden, en Brussel - Schaarbeek is nu 'Schaarbeek' geworden :?
Wel goed dat we in Oostende van dat vrouwmens met de zelfmoordstem af zijn. Ze was ooit eens van plan te zeggen: "Dames en Heren, volgende treinen zijn verspoord". Ik dacht dat ze ging zeggen: "Dames en Heren, volgende treinen zijn afgeschaft"
Wel jammer dat we de man met zijn schone, internationale stem niet meer zullen horen. Gelukkig heb ik hem op mijn GSM staan :D


Zal er nu ook na 22:00 worden omgeroepen?
Ik heb ergens gelezen dat dit nu ook in Brugge het geval zo is. En zo ook regio kust, dus ik denk dat deze nu ook te horen is in Blankenberge,... Wanneer zou deze stem worden in gevoerd in de regio van Aalter dus eigenlijk (Aalter, Bellem, Hansbeke,...)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
nmbs820

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door nmbs820 »

In Brugge is EMMA er nog niet. :wink:
In Oostende wel, wat ik trouwens heel goed vindt :D
Peter Eijkman

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Peter Eijkman »

In Nederland zijn ALLE omroepberichten automatisch, maar op elke Post ( 13 in totaal- van Prorail) zitten ook door NSR betaalde omroepers die als nodig handmatig kunnen omroepen. Ook in de treinen zijn alle omroep berichten geautomatiseerd via GPS, en kan daarnaast de conducteur, zowel als de machinist (bestuurder) handmatig omroepen. Soms roept de conducteur dwars door een automatisch bericht iets om , en dan kunnen interessante brom en fluittonen, of onverstaanbaar Koeterwaals door heel de trein klinken... Ook leuk: als GPS even niet goed opgepikt wordt; de vreemdste stations aankondigingen klinken dan, waar de desbetreffende trein in het geheel niet heengaat, of de volgorde klopt niet, zoals bij plots omgeleide treinen in geval van een calamiteit.
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door trainspotterstef »

Ons Emma van Infrabel stond ook deze avond in Lichtervelde te zinnen
Enkel dat ze nog wat op punt moet gezet worden
Wanneer komt Brugge aan bod nu eigenlijk
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Paul »

Ik vind het eigenlijk bijzonder eentonig dat we binnenkort op alle stations dezelfde stem gaan horen... (hoe goed ik die stem op zichzelf ook vind, laat daar geen misverstand over bestaan). Maar zou een beetje variatie niet aangenamer zijn?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door kika »

Zo ver naar de taalgrens is het nu ook weer niet, als je wat afwisseling wilt. Of is de stem dezelfde in het zuiden?
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Glodenox »

Het is een andere stem voor het Frans, maar erg groot is het verschil niet (en dat hoeft ook niet vind ik).
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Retard »

In Brussel kun je het ook in het Duits en het Engels horen.

Wat ik mij wel afvraag: Zo'n omroepinstallatie is toch niet zo personeelsbesparend? Hoe kan zo'n omroepsysteem weten dat bv. de trein vertraging heeft door een uitgelopen onderhoud? Er moet toch één iemand dat invoeren?
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Glodenox »

Het is niet echt personeelbesparend inderdaad, maar het laat wel toe om meer en duidelijkere boodschappen te geven aan de reizigers. Daarnaast is er nu meer tijd om op voorhand na te denken over wat er best eerst wordt omgeroepen, wat de kwaliteit ten goede komt.

Voor zover ik weet is het doel van EMMA nooit geweest om personeel te besparen, anders vermoed ik dat de vakbonden er wel een stokje voor hadden gestoken.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Kristofke »

Bizar dat de vakbond dan niet gemerkt heeft dat men in Brussel Noord wel overdag 4 schiften heeft afgeschaft en s nachts één.

Waar was de vakbond toen?

En men gaat nog snoeien dit jaar. En wees er maar zeker van dat de kwaliteit van de informatie verstrekking achteruit gaat.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Retard »

In Op De Baan stond er wel dat de positie van de 270 'omroepers' niet wordt bedreigd :D
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door LHOON »

Paul schreef:Ik vind het eigenlijk bijzonder eentonig dat we binnenkort op alle stations dezelfde stem gaan horen... (hoe goed ik die stem op zichzelf ook vind, laat daar geen misverstand over bestaan). Maar zou een beetje variatie niet aangenamer zijn?
Het is moeilijk te begrijpen dat voor samples van een stemactrice is gekozen, terwijl de synthetische stemmen tegenwoordig toch op een zeer behoorlijk peil zijn.
Nadeel van de aanpak met samples is dat aan een bericht dikwijls duidelijk te merken is dat het in stukjes aan elkaar is geplakt.
Plaats reactie