NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Die wc moet toegankelijk zijn voor iedereen, ook voor mensen die minder mobiel zijn dan wij, dan is zo'n brede deur echt wel noodzakelijk. Trouwens niemand die u verplicht die deur volledig te laten open gaan, je kan de deur sluiten voor ze volledig open is.
Eimai
Berichten: 801
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Eimai »

Steve schreef:M4, M5, M6, I6, I10, I11, gemoderniseerde klassiekjes/MS80/MS86, MS96, MW41 en nu dus ook de Desiro's: allemaal gesloten.
Gereviseerde sprintertjes hebben geen gesloten systeem. Er werd een nieuw toilet geplaatst, maar die loost alles nog steeds op de sporen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Eimai, had ik reeds vermeld in mijn bericht, is trouwens idem bij klassiekjes.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Bordensteker »

Varkens werden nog niet genoemd, terwijl hun gemodder toch gerenommeerd is!

_________________
los daarvan gedragen sommige reizigers zich in dit verband zelf bepaald als deze nochtans slimme dieren, men zou zulke gasten omwille van het effect zowel invloedrijk als uitvloedrijk kunnen noemen
Laatst gewijzigd door Bordensteker op 10 jul 2013, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Bordensteker schreef:Varkens werden nog niet genoemd, terwijl hun gemodder toch gerenommeerd is!
Helemaal aan het einde van m'n bericht... :wink:
Steve schreef: Misschien waren er ooit inderdaad wat groeipijnen, toen de eerste gesloten circuits hun intrede deden... maar intussen heeft het grote merendeel van het materieel gesloten circuits en getuigt het volgens mij alleen maar van grote nalatigheid als de installaties daar blijkbaar nog steeds niet op aangepast zijn. M4, M5, M6, I6, I10, I11, gemoderniseerde klassiekjes/MS80/MS86, MS96, MW41 en nu dus ook de Desiro's: allemaal gesloten. Het is makkelijker om het materieel op te noemen waarbij alles op de sporen geloosd wordt, en dan zie ik niet veel buiten de niet-gemoderniseerde klassiekjes (binnenkort allemaal weg), niet-gemoderniseerde MS80 en MS86, en de MS75...
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Retard »

Kan het zijn dat de afname van die desiro's met dat het NMBS-personeel (terecht) in zomerse congé gaat op een laag pitje staat?
We zien er in Oostende de laatste tijd toch wel heel weinig verdwijnen.

Overigens staat er daar een wagen met een persoon van een (private) firma om de desiro's te bewaken.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Retard schreef:Kan het zijn dat de afname van die desiro's met dat het NMBS-personeel (terecht) in zomerse congé gaat op een laag pitje staat?
We zien er in Oostende de laatste tijd toch wel heel weinig verdwijnen.

Overigens staat er daar een wagen met een persoon van een (private) firma om de desiro's te bewaken.
Er staan er genoeg elders te lande nog te wachten op acceptatie -- Oostende is geen maatstaf daarvoor.
benoit
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door benoit »

Nieuwe treinstellen op lijn Oudenaarde-Brussel
Op de lijn Oudenaarde-Zottegem-Brussel worden oude treinstellen binnenkort vervangen door nieuwe exemplaren.

Het nieuw materiaal bestaat uit treinen van het type AM08 die vooral bestemd zijn voor regionaal en lokaal personenvervoer. Dat type trein is uitgerust met een ruimte die aangepast is voor rolstoelen en kinderwagens én voor het stallen van fietsen.

Kamerlid en burgemeester van Zottegem Jenne De Potter (CD&V) is blij dat er eindelijk gevolg wordt gegeven aan zijn vraag naar moderner rollend materieel. ‘De verouderde treinen veroorzaken veel ongemak’, stelt De Potter die in zijn vraag aan de minister ook de vele vertragingen op de lijn Kortrijk-Zottegem-Brussel aankaartte.

Tussen 2010 en 2012 daalde de stiptheid op lijn 89 van 88,3 naar 86,4 procent. Volgens minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) is die daling in 2012 te wijten aan de spoorvernieuwingswerken tussen Zottegem en Burst maar ook aan defect materieel en de invloed van vertragingen op andere lijnen.

Momenteel voert Infrabel een lijnanalyse uit. Die zou de ontvangst van het treinverkeer in Brussel-Zuid optimaliseren, wat een positieve impact zal hebben op de lijn Kortrijk-Zottegem-Brussel. ‘Zuid-Oost-Vlaanderen is een pendelregio. De vertragingen veroorzaken niet alleen frustratie bij de reizigers maar ook imagoschade voor het openbaar vervoer’, vindt De Potter.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 8_00663108
Heeft men het hier over de stoptreinen Kortrijk-Zottegen en de stoptreinen Zottegem-Brussel, of komen deze treinen op de IC L Poperinge-Brussel(-Sint-Niklaas)?
Ik zie toch nog altijd liever de breaks op deze ic dan de desiro's..
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Retard »

Zottegem-Brussel
Maar achter december zou het Oudenaarde Brussel worden.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Is het dan enkel als de treinen niet gekoppeld of gesplitst worden in Denderleeuw (deel voor Geraardsbergen). Tussen Denderleeuw en Geraardsbergen rijden enkel klassiekjes op het weekend na.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trein30 »

Helaas lijkt het nog niet hélemaal juist te lopen met de Desiros, vandaag heb ik "kennis gemaakt" met de 08033 (niet dat ik het stel niet kende, het rijdt vrijwel elke dag voorbij), maar het was een kennismaking die ik niet snel zal vergeten.

Om te beginnen kwam de '033 al aan met tien minuten vertraging, had 'ie al last met één van de deuren, en de software leek ook wat probleempjes te hebben: de infoborden in de cabine gaven behalve het NMBS mobility-logo niet veel informatie. Allemaal nog redelijk kleine probleempjes... totdat hij knal midden tussen Mortsel-Deurnesteenweg en Antwerpen-Berchem stilviel. Wat tot wat consternatie (en gegiechel) leed toen de conducteur over de intercom omriep "Treinbestuurder gevraagd... (ettelijke momenten pauze)... aan de telefoon", enkele minuten later dan gevolgd door de mededeling dat "wegens een defect aan het rijtuig ereen vertraging zou zijn van een onbepaalde duur." Eén van de reizigsters aan boord vroeg zich al ongerust luidop af of dit toch niet "één van die rare treinen" (FYRA) was... :lol:

Na een vijftal minuten kwam de '033 terug in beweging, en toen ik dis eindelijk (na aankomst met 15 minuten vertraging) in Berchem aan de conducteur vroeg wat er voorgevallen was, zei hij me dat de '033 "precies een beetje onder de warmte leed"... :/

De trein is altijd een beetje lijden... erm, reizen! :roll:
AfbeeldingAfbeelding
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Gisteren (donderdag 18/07) kon men het 100ste in dienst gestelde Desiro-stel vieren. (Vandaag 19/07 al het 101ste.)

Champagne!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Trein30 schreef:Helaas lijkt het nog niet hélemaal juist te lopen met de Desiros, vandaag heb ik "kennis gemaakt" met de 08033 (niet dat ik het stel niet kende, het rijdt vrijwel elke dag voorbij), maar het was een kennismaking die ik niet snel zal vergeten.

Om te beginnen kwam de '033 al aan met tien minuten vertraging, had 'ie al last met één van de deuren, en de software leek ook wat probleempjes te hebben: de infoborden in de cabine gaven behalve het NMBS mobility-logo niet veel informatie. Allemaal nog redelijk kleine probleempjes... totdat hij knal midden tussen Mortsel-Deurnesteenweg en Antwerpen-Berchem stilviel. Wat tot wat consternatie (en gegiechel) leed toen de conducteur over de intercom omriep "Treinbestuurder gevraagd... (ettelijke momenten pauze)... aan de telefoon", enkele minuten later dan gevolgd door de mededeling dat "wegens een defect aan het rijtuig ereen vertraging zou zijn van een onbepaalde duur." Eén van de reizigsters aan boord vroeg zich al ongerust luidop af of dit toch niet "één van die rare treinen" (FYRA) was... :lol:

Na een vijftal minuten kwam de '033 terug in beweging, en toen ik dis eindelijk (na aankomst met 15 minuten vertraging) in Berchem aan de conducteur vroeg wat er voorgevallen was, zei hij me dat de '033 "precies een beetje onder de warmte leed"... :/
Dat de displays niet in dienst zijn is vrij eenvoudig, de treinbegeleider heeft de displays niet actief gezet/gekregen.
Het probleem met de deuren is er inderdaad, maar het degelijk aanpakken er van schijnt evengoed een probleem te zijn. Hiermee wil ik zeggen dat je wel degelijk een verschil ziet van treinbegeleider tot treinbegeleider hoe ze dit aanpakken en de dus bijhorende snelheid in het oplossen van een probleem. Ik vind het gewoonweg jammer dat de nieuwe treinbegeleiders veel minder vlot overweg kunnen dan de oudere generatie met de technische kant van hun job (zover ik al begrepen heb krijgen ze er ook minder les over in hun opleiding tov vroeger).
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door groentje »

Tja, met een opleiding die naar verluidt flink is ingekort (nog een half jaar, terwijl dat vroeger dacht ik 9 maanden was), kan je inderdaad verwachten dat een deel van de opleiding een pak summierder wordt gegeven...
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trein30 »

Steven schreef:Dat de displays niet in dienst zijn is vrij eenvoudig, de treinbegeleider heeft de displays niet actief gezet/gekregen.
Het probleem met de deuren is er inderdaad, maar het degelijk aanpakken er van schijnt evengoed een probleem te zijn. Hiermee wil ik zeggen dat je wel degelijk een verschil ziet van treinbegeleider tot treinbegeleider hoe ze dit aanpakken en de dus bijhorende snelheid in het oplossen van een probleem. Ik vind het gewoonweg jammer dat de nieuwe treinbegeleiders veel minder vlot overweg kunnen dan de oudere generatie met de technische kant van hun job (zover ik al begrepen heb krijgen ze er ook minder les over in hun opleiding tov vroeger).
Dat doet me aan een rit van vorige week denken, toen ik de dienst Brussel-Zuid - (Brussels Airport) - Mechelen nam (toevallig de 08034): voor een goede tien minuten voor vertrek tot nét voor Brussels Airport zelf stonden de borden op "volgende bestemming: Leuven", omdat de begeleider "de juiste code niet ingetoetst kreeg" (z'n eigen woorden). Zorgde wel wat voor verwarring onder de passagiers die niet goed durfden instappen, omdat ze niet zeker waren of ze wel op de juiste trein waren...

Die deur die buiten dienst was op de '033, daar was gewoon een "buiten dienst" sticker opgeplakt. Een complex probleem is immers simpel op te lossen...! :lol:
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie