Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Glodenox »

Deze morgen gezien dat men bezig was met de automaat te plaatsen in Weerde :) Ze zijn dus ook volop bezig in de kleinere stations de ticket automaten te zetten. Ik ben benieuwd vanaf wanneer men automatisch een boete gaat geven als je zonder ticket op de trein zit (uitgezonderd defecte automaten natuurlijk).
rdv
Berichten: 1244
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rdv »

Er zijn blijkbaar automaten die wel, en anderen die geen cash aanvaarden (gleuf en andere hardware aan/afwezig). Daar sta je dan met je muntjes als op het einde van de aankoop plots blijkt dat je automaat geen gleuf heeft.
[quote=http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... maten.aspx]Nieuwe betaalmogelijkheden: naast de muntstukken worden ook debet- en creditkaarten aanvaard.[/quote]
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

Als er automaten zijn zonder klein geld gleuf dan staat er in dat station normaal ook op zijn minste eentje met die optie. In Brussel Zuid is dit zeker zo en hebben zo voor het gemak boven de automaten een aanduiding aangebracht wat betreft de betaalopties (dit wat betreft de automaten in de grote hal naast de loketten).
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door dentheo »

Kan een Tbg vanop afstand duidelijk zien dat een automaat in storing ligt ?
Links boven zie ik wel een groen lichtje, is het dat ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Kan een Tbg vanop afstand duidelijk zien dat een automaat in storing ligt ?
Links boven zie ik wel een groen lichtje, is het dat ?
Inderdaad als het groen lichtje actief is dan werkt de automaat normaal.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5339
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steve »

Steven schreef:
dentheo schreef:Kan een Tbg vanop afstand duidelijk zien dat een automaat in storing ligt ?
Links boven zie ik wel een groen lichtje, is het dat ?
Inderdaad als het groen lichtje actief is dan werkt de automaat normaal.
Ik stel me wel zeer ernstig de vraag hoe betrouwbaar die indicatie zal blijken. Met andere automaten al heel vaak gezien dat ze zo'n groene led of andere indicator laten branden als zou alles in orde zijn, terwijl in werkelijkheid een of meerdere functies niet blijken te werken.

De discussies op de trein zullen wellicht ook navenant zijn...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

mja en eens alle automaten er zijn komt normaal ook het treintarief in voege. Net zoals in Nederland, Zwitserland en verschillende andere landen komen we dan op een vast tarief te zitten.
In Nederland zou dit normaal 35 euro zijn, in Zwitserland is dit 100CHF (ongeveer 81 euro).
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Glodenox »

Bij defect zou men de automaat duidelijk moeten laten melden om het defect aan de treinbegeleider te melden vooraleer men op de trein stapt. Best zelfs niet op het scherm, maar op een vaste boodschap naast het scherm. Dan valt er niet veel meer te discussiëren op de trein.
rdv
Berichten: 1244
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rdv »

Steven schreef:Als er automaten zijn zonder klein geld gleuf dan staat er in dat station normaal ook op zijn minste eentje met die optie. In Brussel Zuid is dit zeker zo en hebben zo voor het gemak boven de automaten een aanduiding aangebracht wat betreft de betaalopties (dit wat betreft de automaten in de grote hal naast de loketten).
Maar als dat is in een station dat je niet goed kent, begin maar te zoeken waar die automaat dan wel zou kunnen staan.
rdv
Berichten: 1244
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rdv »

Mijn persoonlijke score van de nieuwe automaten:
1/3 gelukt
1e keer: betaalkaart kon niet gelezen worden, gelukkig kon ik bij de TBG een kaartje kopen zonder toeslag, waar die betaalkaart wel ging. Er was wel een gleuf aanwezig voor muntstukken, maar die optie was buiten gebruik (zag je dus ook maar op het einde) bij de keuze van de betaalmethode.
2e keer: geprobeerd met stukken aan automaat die geen stukken aanvaard, dus pas op het einde gezien, geen tijd meer om een ticket te kopen met kaart, dan maar laatste lijntje op mijn Key Card gebruikt.
3e keer, goede keer.

'k Heb niet op de groene lichtjes gelet.
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door dentheo »

Steve schreef: Ik stel me wel zeer ernstig de vraag hoe betrouwbaar die indicatie zal blijken. Met andere automaten al heel vaak gezien dat ze zo'n groene led of andere indicator laten branden als zou alles in orde zijn, terwijl in werkelijkheid een of meerdere functies niet blijken te werken.

De discussies op de trein zullen wellicht ook navenant zijn...
En de zichtbaarheid.... in Kalmthout kan hij het alleen zien bij vertrek richting Antwerpen .
In Kapellen kan hij het praktisch nooit zien. enz enz.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

als die toestellen degelijk verbonden zijn met het netwerk zouden de TBG's een bericht moeten krijgen op het moment een toestel defect geraakt. Ze krijgen al zoveel info beschikbaar op hun IBIS dat dit ook maar moet kunnen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef:
Steve schreef: Ik stel me wel zeer ernstig de vraag hoe betrouwbaar die indicatie zal blijken. Met andere automaten al heel vaak gezien dat ze zo'n groene led of andere indicator laten branden als zou alles in orde zijn, terwijl in werkelijkheid een of meerdere functies niet blijken te werken.

De discussies op de trein zullen wellicht ook navenant zijn...
En de zichtbaarheid.... in Kalmthout kan hij het alleen zien bij vertrek richting Antwerpen .
In Kapellen kan hij het praktisch nooit zien. enz enz.
In Halle staan de automaten boven, één onder de overkoepeling en een in de lokettenzaal. Onmogelijk te zien dus vanop de perrons. Maar ook nu al sijpelt op de nmbs-site af en toe info door over bijv. defecte avg's, dus zal dat ook wel voor automaten kunnen. Die in Halle heeft trouwens 24 u beweerd dat ze nog aan het opstarten was, zo lang doet zelfs mijn pc er niet over, en die is nochtans ook behoorlijk traag (geworden)...
Met vriendelijke groet

overweg13
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door fets »

Glodenox schreef:Deze morgen gezien dat men bezig was met de automaat te plaatsen in Weerde :) Ze zijn dus ook volop bezig in de kleinere stations de ticket automaten te zetten. Ik ben benieuwd vanaf wanneer men automatisch een boete gaat geven als je zonder ticket op de trein zit (uitgezonderd defecte automaten natuurlijk).
Was het niet de bedoeling om het maakloon op de trein op te trekken tot 7,5 EUR, onafhankelijk van het feit of je verwittigd hebt of niet? Dit alleen maar eens er overal automaten staan...
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Glodenox »

fets schreef:Was het niet de bedoeling om het maakloon op de trein op te trekken tot 7,5 EUR, onafhankelijk van het feit of je verwittigd hebt of niet? Dit alleen maar eens er overal automaten staan...
Het lijkt me sterk dat ze het gedaan krijgen om mensen meer te laten betalen als ze geen alternatief gekregen hebben ter plekke. Het zou wel kunnen dat de "boete" gewoon het standaard maakloon zal zijn.
Plaats reactie