Ik heb je puntjes genummerd, om een overzichtelijke reactie te kunnen bieden.Joris schreef:-1-Waarom doet men dan zo een enorme investeringen als dat niet zo leiden tot 1 extra trein? Natuurlijk zit de NZV vol, en dat is inderdaad een enorme denkfout geweest in dat hele GEN gedoe, maar ergens gaan ze met al die nieuwe en dure infrastructuur toch iets doen mag ik hopen?nahoj schreef: - Er is niet spectaculair meer geld voor spectaculair meer treinen, ook niet met het nieuwe vervoersplan. Jammer maar helaas.
- De GEN werken brengen de toevoerlijnen rond Brussel op 4 sporen (binnen enkele jaren), maar de Noord-Zuid verbinding zal niet in capaciteit toenemen. Lijn 28 kan misschien wat slikken? En er komt een Josaphat-tunnel, die wat extra treinen kan verwerken rond het centrum. Maar kan aub iemand me uitleggen waar al die in frequentie verdubbelde GEN-verbindingen plots heen moeten in Brussel?
-2-Het nieuwe vervoersplan steunt dacht ik vooral op een aantal nieuwe verbindingen, die alle hoeken van het land ook met de luchthaven willen verbinden (=meer treinen?), en die liefst nog eens 2 keer door de NZV willen sturen?
-3-Met de AM66 er uit te halen zouden meteen alle JH's buiten dienst zijn, en ik dacht dat de geruchtenmolen zegt dat dat het doel zou zijn... maar is er niet gewoon wat veel materieel gekocht? Al kunnen veel verbindingen wel wat meer capaciteit gebruiken!
-4-Gewone denkvraag: hoeveel verdient de nmbs aan het verschroten van 1 klassiek? Maw: kunnen ze met het verschroten van ALLE klassieken EEN mizero betalen? Want blijkbaar weegt die aankoop van die dingen enorm op de kasstroom...
-1-Uiteraard wordt iets met die infrastructuur gedaan. Er komen o.m. logischere verbindingen naar de luchthaven, en mogelijk komen er enkele extra treinen. Ik gebruikte het bijwoord 'spectaculair', want dat is wat de aankoop van de Desiro, in aantal zitplaatsen uitgedrukt, toch wel is. En er zullen niet spectaculair meer treinen komen.
-2-Het nieuwe vervoersplan heeft in de eerste plaats tot doel de in de loop der jaren vernieuwde infrastructuur optimaler te benutten, zodat o.m. de stiptheid wat verbetert, en het aanbod beter aan de (eveneens in de loop der jaren gewijzigde) vraag te laten beantwoorden.
-3-Er is geen plan specifiek bedoeld om de JH te laten verdwijnen. Dat soort technische overwegingen kunnen welliswaar meespelen in de keuze voor buitendienststellingen, maar er zijn zo veel meer factoren dat het zeker niet alleen daar van zal afhangen.
-4-Materieel verschroten financiert niet in de verste verte de aankoop van nieuw materieel. Denk maar niet dat er verschroot wordt om eraan te verdienen.