NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Dieselfreak »

groentje schreef:Ik zit in elk geval veel liever in enkeldeksmaterieel, dan in een dubbeldekker waar ik me moet bukken om mijn hoofd niet te stoten...
Inderdaad... en door de trein lopen is ook veel lastiger in een dubbeldekker, telkens als je naar een ander rijtuig gaat, moet je trappen op en af. :x
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Dieselfreak schreef:
groentje schreef:Ik zit in elk geval veel liever in enkeldeksmaterieel, dan in een dubbeldekker waar ik me moet bukken om mijn hoofd niet te stoten...
Inderdaad... en door de trein lopen is ook veel lastiger in een dubbeldekker, telkens als je naar een ander rijtuig gaat, moet je trappen op en af. :x

Op dit vlak ken ik tot op heden (kan zijn dat er meer zijn) maar 1 uitzondering en dat zijn de IC2000 dubbeldekkers van de SBB en ook het nadien aangekocht materieel bij de SBB. Doch kunnen hier niet gebruikt worden omdat onze perrons te hoog zijn.
EC 91

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door EC 91 »

pietmol schreef: Als overheidsbedrijf dient NMBS de Europese regels voor Opdrachten/Diensten/Leveringen te volgen.

Gezien de waarde (prijzen) van een contract voor rollend materieel, zijn er slechts zeer weinig procedures die toepasbaar zijn.

1) "openbare aanbesteding": de kandidaat leveranciers antwoorden met een prijs (offerte)
2) "onderhanderlingsprocedure met bekendmaking": enkel na een mislukte openbare aanbesteding, en de specificaties van het oorspronkelijke lastenboek blijven van toepassing.
...
Ik ben absoluut geen specialist terzake, maar na 3 minuten lezen op de website die je zelf enkele posts verder citeert, vind ik (http://www.belgium.be/nl/economie/overh ... endmaking/):

Onderhandelingsprocedure met bekendmaking

Bij een onderhandelingsprocedure met bekendmaking wordt de opdracht gegund ofwel op basis van één enkel criterium, nl. de prijs, ofwel op basis van diverse gunningscriteria.
...
In het klassieke stelsel vormt de onderhandelingsprocedure met bekendmaking een uitzonderingsprocedure. Het gebruik ervan is slechts mogelijk ...
In het stelsel van de speciale sectoren gaat het daarentegen om een gewone procedure die vrij kan worden gekozen.


Verder is er een tabel met "speciale overheidssectoren" en in die tabel zit, heel toevallig, ... NMBS.

Het is dus niet zo zwart of wit als je het laat uitschijnen, en de details zijn eigenlijk voer voor juristen. Maar dat de prijs het enige criterium zou zijn bij overheidsopdrachten klopt niet, hoewel die uitspraak regelmatig in de media komt om "Europa" of weet ik veel wat nog te bekritiseren.
carlos

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door carlos »

Shrek schreef:Ben ik blij dat jij niet bij de spoorwegen werkt, wij proberen iets efficiënter om te gaan met de beschikbare middelen :wink:

en wij zijn blij dat iemand met zo'n attitude niet bij ons in de prive werkt, wij moeten wel knokken voor elke klant en onze verliezen worden niet bijgepast door de belastingbetalers...

:evil: :evil: :evil:
bobby

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door bobby »

nahoj schreef:
carlos schreef: 1 desiro kost 7,2 miljoen dollar (NMBS 305 stuks voor 2,2 miljard dollar!)

1 stadler kiss kost 10 miljoen dollar (CFL, 3 ledig, slecht 10 stuks besteld!)
.
Je kan die prijzen niet vergelijken zonder in detail de contracten ernaast te leggen. Een dergelijk contract gaat namelijk over veel meer dan enkel het materieel. Daar komen ook garantie, leverschema, assemblage-onderaanneming, boeteclausules, opties, opleiding, onderhoud, enz. bij kijken, wat een belangrijke invloed op de prijs kan hebben. Evenals de marktpositie van het moment van de betrokken bedrijven, landen, munten, grondstoffen,...
volledig mee eens,
ik wens hierbij een "neutraal criterium" aan te halen: kostprijs per zitplaats (ongeacht de kwaliteit van de zitplaats natuurlijk)

desiro NMBS: 264 zitplaatsen
CFL 2300-KISS: 284 zitplaatsen :( :( :(

kostprijs per zitplaats (berekening op basis van de cijfers van Carlos):
NMBS desiro 7,2 miljoen dollar/264 = 27272 dollar
CFL 2300-KISS: 10 miljoen dollar/284= 35211 dollar

dus die CFL2300 kis kan je moeilijk een koopje noemen, te meer omdat je quasi geen zitplaatsen wint tov een NMBS desiro.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door K V B »

bobby schreef: dus die CFL2300 kis kan je moeilijk een koopje noemen, te meer omdat je quasi geen zitplaatsen wint tov een NMBS desiro.
Er zit dan wel een echte eerste klas in, en veel plek voor fietsen ed. Met een vergelijkbaar bestoelingsconcept als de NMBS Desiro zouden er waarschijnlijk een pak meer stoelen in gepast hebben.

En Stadler is natuurlijk een kwaliteitsproduct dat een prijs heeft...
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door AlexNL »

K V B schreef:En Stadler is natuurlijk een kwaliteitsproduct dat een prijs heeft...
Nou, zo'n kwaliteit dat CFL haar KISS retour Zwitserland heeft gestuurd i.v.m. de vele problemen... ;)
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door K V B »

AlexNL schreef:
K V B schreef:En Stadler is natuurlijk een kwaliteitsproduct dat een prijs heeft...
Nou, zo'n kwaliteit dat CFL haar KISS retour Zwitserland heeft gestuurd i.v.m. de vele problemen... ;)
Waar heb je dat vandaan? VZIW zijn er juist nog maar twee gelevertd, laat staan dat ze ondertussen al weer terug gestuurt zijn. (Retour fabriek zou overigens Pankow betekenen, en dat is Duitsland...)
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Zou het mogelijk kunnen zijn dat het stel dat L1780 moest verzekeren een defect had, dat ze er in Geraardsbergen een stel extra hebben aangezet en dat er in Aalst dan weer maar met 1 stel terug naar Geraardsbergen werd gereden als L1760?
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door The_Knitter »

CFL heeft haar KISS-treinstellen retour Stadler gestuurd, want er waren teveel problemen die CFL eerst opgelost wilde hebben. En nee, niet naar Zwitserland inderdaad.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door HLE 2302 »

carlos schreef:
Shrek schreef:Ben ik blij dat jij niet bij de spoorwegen werkt, wij proberen iets efficiënter om te gaan met de beschikbare middelen :wink:

en wij zijn blij dat iemand met zo'n attitude niet bij ons in de prive werkt, wij moeten wel knokken voor elke klant en onze verliezen worden niet bijgepast door de belastingbetalers...

:evil: :evil: :evil:
Man wat ben jij een vervelend ambetant mens ! Al de posts die ik nu al heb gelezen van jouw hier in dat topic trekken op nugabollen en ik houd me constant in om commentaar te geven, maar de stoom komt stilaan uit mijn oren. Echt, AGRHHHH! :evil:

Blijf jij maar mooi bij de privé waar je vandaan komt, en laat de NMBS met rust met u zo fantastisch geniale ideeën.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo »

Rustig, rustig, het is een redelijk mooie zondag, alhoewel ik zie al wolkjes komen ......
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

inderdaad altijd rustig blijven. Het is nu eenmaal een feit dat carlos met bepaalde gedachten zit die soms verder gaan dan het utopische. Hj vergeet echter altijd bepaalde zaken. Net zoals in elk bedrijf moet er geld zijn voor elk van alle projecten die een bedrijf wil uitbouwen. Wij krijgen inderdaad belastingsgeld voor een groot deel van de werking. Laat daar net het schoentje wringen. Uw belastingsgeld komt langs de politiek voor het binnen de NMBS komt, het is dus de regering die beslist hoeveel belastingsgeld de nmbs krijgt voor wat de bevolking "wenst". Dat krijgen van geld is zelden evenredig met wat er zou moeten gebeuren. De regering durft dat budget nu eenmaal aanpassen in functie van het in evenwicht krijgen van een begroting of dat nu ten nadele van de spoorweg is of niet (ze doen het op meerdere vlakken maar dit terzijde).
Moesten er minder belastingen nodig zijn en dus meer inkomsten zijn uit ticketverkoop (zoals het op vele andere plaatsen gaat) dan zou de spoorweg meer luisteren naar de mensen en minder naar de politieke bazen. Maar ja wie wil er nu duurdere treintickets.....
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door K V B »

The_Knitter schreef:CFL heeft haar KISS-treinstellen retour Stadler gestuurd, want er waren teveel problemen die CFL eerst opgelost wilde hebben. En nee, niet naar Zwitserland inderdaad.
Ik vind daar dus nergens berichten over. Kan je mij je bron geven?
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Fabian318 »

Ik ben ook alleen dit berichtje tegengekomen: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... sg-6511094
Plaats reactie