Testritten M6 op de lijn 2

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steven »

inderdaad want 1500 plaatsen haal je enkel met 12 rijtuigen M6 als ik me niet vergis, niet met tien.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Bij mijn weten heeft een M6 tweede klas 140 plaatsen en een A'tje 124 stuks. Als we ervan uitgaan dat er in die stam van zeven rijtuigen 4 B's zaten, 1 BD (met 104 plaatsen) en 2 A's, dan hebben we 4*140 + 104 + 2*124 = 912 plaatsen, dus bijna exact hetzelfde als wat 12 I11'en bieden.
In de officiele tellingen worden staanplaatsen eerste klasse blijkbaar meegeteld :roll:
py.

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door py. »

Steve schreef:Inderdaad hoogst vreemd dat men slechts zeven bakken heeft ingezet in plaats van de geplande tien, maar gek genoeg bieden ze wel bijna exact dezelfde capaciteit als 12 I11-rijtuigen. Had de zware overbezetting dan ook niet veeleer te maken met mensen die zich niet verwachtten aan de kortere lengte van de trein en dus allemaal op hetzelfde punt kwamen ingestapt (met andere woorden, slechte verdeling van de reizigers in de trein)?
Dat zou het antwoord kunnen zijn. Ik ben in de eerste wagon ingestapt en die stond ongeveer waar ik normaal de derde of vierde zou verwachten. Iedereen die weet dat je ver genoeg naar voren moet stappen om plaats te hebben kwam dus totaal bedrogen uit.
Wat is de invloed van de verandering op de capaciteit in tweede klasse? 5xM6 lijkt me toch minder dan 9xI11B+1xI11BDx. Voor eerste klasse zal het waarschijnlijk wel al een verademing zijn.
Steve schreef:Als we ervan uitgaan dat er in die stam van zeven rijtuigen 4 B's zaten, 1 BD (met 104 plaatsen) en 2 A's, dan hebben we 4*140 + 104 + 2*124 = 912 plaatsen, dus bijna exact hetzelfde als wat 12 I11'en bieden.
Ik denk niet dat er een BD tussen zat, maar dat het 5xB was. Maar ik kan me vergissen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steven »

de meeste IC A treinen rijden tegenwoordig met 3 en niet 2 eerste klasse rijtuigen. Het is dus 8 x i11B + 1 x i11BD
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Retard »

Het is enkel E507 en verder die met drie eerste klasse rijtuigen gereden wordt. Dit omdat die iets achter negen uur aankomt in Brussel en daar dan veel directeurs op zitten van De Staat, Belgacom, banken...
sippycarlito

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door sippycarlito »

onlangs zat ik zelf op een ICa met 4 1e klasse rijtuigen...

HLE18+B+B+B+A+A+A+B+A+B+B+B+stuurstandB

waarschijnlijk een eenmaligheidje?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Retard »

Dat is geen eenmaligheid. Dat is - om een door overweg13 al aangehaalde reden - omdat het aantal tweede klasse reizigers veel meer gestegen is dan het aantal eerste klasse reizigers, dat de A-rijtuigen ook aan hun kilometers moeten komen.
Het rijtuig het dichtst bij het stuurrijtuig is dan altijd gedeclasseerd.
sippycarlito

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door sippycarlito »

Retard schreef:Dat is geen eenmaligheid. Dat is - om een door overweg13 al aangehaalde reden - omdat het aantal tweede klasse reizigers veel meer gestegen is dan het aantal eerste klasse reizigers, dat de A-rijtuigen ook aan hun kilometers moeten komen.
Het rijtuig het dichtst bij het stuurrijtuig is dan altijd gedeclasseerd.
Ik moet wel opmerken dat geen enkel van de vier rijtuigen gedeclaseerd was...
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door rvdborgt »

260689 schreef:
py. schreef:506 was daarnet inderdaad met M6, maar amper zeven bakken (3xB-2xA-2xB) ingesloten door 2x18 (1832 en 1864).
Gevolg: zwaar overbezet. Overbezet zoals in rechtstaan in gang over de hele lengte van de wagon en op de balkons de gezelligheid van een sardienenblik. In elk geval tussen Gent en Brussel waar ik er op zat.

Hopelijk hangen ze daar de komende dagen een paar bakken bij. Geef me anders maar rap die I11's terug.
Vanaf 15/12 rijden ze op volle lengte van 10 rijtuigen. Deze zit nu in zijn commerciële proefperiode. Men heeft blijkbaar wel al meer plaats van 898 (I11) naar 1179 (M6) plaatsen.
911 zitplaatsen over 7 rijtuigen, als ik Wikipedia geloof: http://nl.wikipedia.org/wiki/M6_(spoorwegrijtuig)

Rijdt de 529 morgen ook met maar 7 rijtuigen? Want dat gaat dan tegenvallen voor de mensen aan de beide uiteinden...

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Shrek »

Volgens verschillende reizigers laat het comfort op L2 zwaar te wensen over. de treinen zouden heel de tijd heen en weer schudden. TBG's moeten zich vasthouden aan de bagagerekken om niet om te vallen...
carlos

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door carlos »

Shrek schreef:Volgens verschillende reizigers laat het comfort op L2 zwaar te wensen over.
natuurlijk die verwende Luikenaars willen hun I11 niet kwijt
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Shrek »

carlos schreef:
Shrek schreef:Volgens verschillende reizigers laat het comfort op L2 zwaar te wensen over.
natuurlijk die verwende Luikenaars willen hun I11 niet kwijt
Logisch toch? Als de M6 het niet zo goed doet op L2 wil je toch rijtuigen die daar wel goed gedijen.
Hier op L53 is het net hetzelfde hoor, die vermaledijde sprinters wil iedereen weg omdat ze aan 120 km/h hoogst oncomfortabel zijn...
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door dentheo »

Een dubbeldekker is boven altijd onstabieler dan een gewoon rijtuig, hij zwaait iets meer. Dat zal bij de hoge snelheid meer uitgesproken zijn.
Een TGV bij 300 kmh is ook niet zo stabiel, wandel maar eens wat heen en weer (bar, WC) dan moet je best uitkijken of je grijpt iemand in zijn haarbos...
Ik heb geen ondervinding in een duplex TGV, of die veel verschilt van een gewone;
Theo
Groeten vanop de Heide
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door 260689 »

dentheo schreef:Een dubbeldekker is boven altijd onstabieler dan een gewoon rijtuig, hij zwaait iets meer. Dat zal bij de hoge snelheid meer uitgesproken zijn.
Een TGV bij 300 kmh is ook niet zo stabiel, wandel maar eens wat heen en weer (bar, WC) dan moet je best uitkijken of je grijpt iemand in zijn haarbos...
Ik heb geen ondervinding in een duplex TGV, of die veel verschilt van een gewone;
Ik heb zowel in een TGV-Duplex als in de M6 aan 200. Mijn conclusie is dat de M6 het voortreffelijk doet. Je hebt inderdaad wat beweging in, maar de collega treinbegeleiders konden zich gerust verplaatsen zonder zich aan de bagagerekken of zetels vast te houden. In een TGV-Duplex heb je meer schommelingen.
Vandaag heb ik die bewuste trein genomen E516 en bij het voorbij rijden op L2 met andere treinen viel het ook goed mee qua schommelingen. Een grote verbetering als je het mij vraagt ;-).
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door dentheo »

Toch vind ik de engelse treinen ietsje handiger, die hebben op de zetelleuningen dikwijls gele handvaten.
Grijp je niet zo snel iemand zijn hoofd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie