Er zijn inderdaad voorwaarden zoals het loon die statutair zijn vastgelegd. Treinbestuurders opslag geven = iedereen opslag geven.pietmol schreef:de loonvoorwaarden liggen natuurlijk vast doordat dit nog statutaire functies zijn.rdv schreef: Maar ik denk dat men, als men de voorwaarden interessant genoeg maakt (o.a. depot in eigen streek, ev. betere loonvoorwaarden ipv uitgesteld loon in de vorm van een hoog pensioen, ...), er voldoende technisch geschoolde/geïnteresseerde mensen zijn die TB(G) willen worden. Maar ik kan ook mis zijn.
depot dichter bij huis? ok, maar denk je niet dat de anciens dit ook niet willen?
Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen
Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen
Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen
En de verhouding tussen uitgesteld loon en huidig loon aanpassen is quasi ondoenbaar gezien de leeftijdspiramides?
Een groot voordeel van meer rijdend personeel is dat het ook makkelijker kan worden om recup/verlof etc. aan te vragen in de periode dat je zelf wilt.
Een groot voordeel van meer rijdend personeel is dat het ook makkelijker kan worden om recup/verlof etc. aan te vragen in de periode dat je zelf wilt.
Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen
Dat is toch geen probleem: wie nieuw binnenkomt volgens het nieuwe systeem, anciens behouden hun rechten. Dat is toch op veel plaatsen zo, in de privé, maar bvb. ook in gemeentebesturen of bij de Vlaamse Overheid. Daar worden veel minder statutairen dan vroeger aangeworven, de meesten zijn nu contractueel, met bijhorende rechten en plichten.kika schreef:En de verhouding tussen uitgesteld loon en huidig loon aanpassen is quasi ondoenbaar gezien de leeftijdspiramides?
Een groot voordeel van meer rijdend personeel is dat het ook makkelijker kan worden om recup/verlof etc. aan te vragen in de periode dat je zelf wilt.
Hoeft toch niet zo te zijn. TB is dat geen aparte categorie? Indien niet, kan je daar een aparte categorie van maken.Steven schreef: Er zijn inderdaad voorwaarden zoals het loon die statutair zijn vastgelegd. Treinbestuurders opslag geven = iedereen opslag geven.
Ik maak graag de vergelijking met de pensioenhervorming. Mijn collega van 55 mag op 62 of zo met pensioen, ik moet minstens tot mijn 67e werken (en misschien is het dan 70?). Ik klaag daar niet over, ik kan dat goed begrijpen. Je kan toch niet een personeels- en verloningsbeleid uit de jaren 1950 blijven aanhouden met veranderende arbeidsomstandigheden, levensomstandigheden en demografie.
Maar als men niets wil veranderen, moet men ook geen opmerkingen maken dat er te weinig personeel is. Nu ja, veranderingen doorvoeren bij de NMBS is jammergenoeg zo moeilijk.
Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen
wij zijn inderdaad een afzonderlijk categorie. De spoorweg heeft ettelijke loonschalen maar ook rangen. Een treinbestuurder mag dus niet meer verdienen dan iemand die een rang hoger zit, laat daar het schoentje wringen. Treinbestuurders zijn rang 5, onze loonschaal begint bijgevolg ook met dat cijfer, schaal 5xx, waarin je perfect kan zien wanneer je opslag krijgt en hoeveel (los van de index natuurlijk). een Instructeur is rang 4. Als je een TB zijn basisloonschaal gaat aanpassen zodat die meer zou verdienen dan iemand van rang 4 of zelfs rang 3 dan ga je al die rangen achter u aan krijgen. Want zoiets kan en mag niet. Je gaat er trouwens ook geen enkele vakbond (lees de rode/groene vakbond) voor vinden die zoiets wil bekomen want dan schieten ze zichzelf in de voet.
Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen
De vakbonden zijn dus vooral in hun eigen belangen geïnteresseerd, niet die van hun leden?Steven schreef:Want zoiets kan en mag niet. Je gaat er trouwens ook geen enkele vakbond (lees de rode/groene vakbond) voor vinden die zoiets wil bekomen want dan schieten ze zichzelf in de voet.
Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen
Steven schreef:wij zijn inderdaad een afzonderlijk categorie. De spoorweg heeft ettelijke loonschalen maar ook rangen. Een treinbestuurder mag dus niet meer verdienen dan iemand die een rang hoger zit, laat daar het schoentje wringen. Treinbestuurders zijn rang 5, onze loonschaal begint bijgevolg ook met dat cijfer, schaal 5xx, waarin je perfect kan zien wanneer je opslag krijgt en hoeveel (los van de index natuurlijk). een Instructeur is rang 4. Als je een TB zijn basisloonschaal gaat aanpassen zodat die meer zou verdienen dan iemand van rang 4 of zelfs rang 3 dan ga je al die rangen achter u aan krijgen. Want zoiets kan en mag niet. Je gaat er trouwens ook geen enkele vakbond (lees de rode/groene vakbond) voor vinden die zoiets wil bekomen want dan schieten ze zichzelf in de voet.
midden jaren 80, had men op een gegeven ogenblik veel te veel treinbestuurders.
Men heeft toen gezocht naar een andere functie binnen NMBS, waarbij rekening diende gehouden te worden met de verloning (loon + premiestelsels + gunstiger pensioenquotient dan de meeste andere functies binnen NMBS) en uiteindelijk heeft men van die mensen Onderstationschefs 1ste klasse gemaakt
Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen
als die loonschaal op vlak van betaling gelijk is aan die van treinbestuurder kan dat kloppen. Het is dat wat je moet nazien. Doch nu kampen we al jaren met tekorten en het zal er niet op beteren.
Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen
Uiteraard. Veel keer loopt dat echter parallel, in ieder geval op korte termijn...K V B schreef:De vakbonden zijn dus vooral in hun eigen belangen geïnteresseerd, niet die van hun leden?Steven schreef:Want zoiets kan en mag niet. Je gaat er trouwens ook geen enkele vakbond (lees de rode/groene vakbond) voor vinden die zoiets wil bekomen want dan schieten ze zichzelf in de voet.