NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Tegen wanneer moeten alle Desiro's geleverd zijn? Als april 2015 de deadline is dan zitten ze er een stuk of 30 achter.

http://mobilite.wallonie.be/files/polit ... 0-Apex.pdf
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Tja de manier van afwerken is bij de HLE13 een beetje op zijn frans he. Het is allemaal wel ok, maar het verschil met de machinekamer van een HLE18 is groot. Doordat bij de HLE18 (en ook de desiro) alles degelijk verlicht is zouden slordigheden al sneller opvallen. Daar waar siemens voor de meeste zaken met vaste leiding werkt zie je bij Alstom eerder soepele kabels, darmen en het is dit soort zaken die de eerste indruk bepaald van zo'n locvergelijking.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Stijn91 schreef:Tegen wanneer moeten alle Desiro's geleverd zijn? Als april 2015 de deadline is dan zitten ze er een stuk of 30 achter.

http://mobilite.wallonie.be/files/polit ... 0-Apex.pdf
Ze hebben zelfs meer achtergestaan denk ik, ik denk dat er al een serieuze inhaalbeweging is gemaakt. Benieuwd of ze het halen of niet. Heb afgelopen week nog 08097 en 08098, beide aan elkaar gekoppeld.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trein30 »

Steven schreef:
Stijn91 schreef:Tegen wanneer moeten alle Desiro's geleverd zijn? Als april 2015 de deadline is dan zitten ze er een stuk of 30 achter.

http://mobilite.wallonie.be/files/polit ... 0-Apex.pdf
Ze hebben zelfs meer achtergestaan denk ik, ik denk dat er al een serieuze inhaalbeweging is gemaakt. Benieuwd of ze het halen of niet. Heb afgelopen week nog 08097 en 08098, beide aan elkaar gekoppeld.
Op dinsdag had ik de 08097 & 08098; gisteren zag ik de 08101 en 08104 in actie.

Bij m'n recente visites aan Oostende en Stockem waren de hoogst-genummerde Desiro's de 08122 en 08563.
AfbeeldingAfbeelding
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door kika »

Stijn91 schreef:Ook het remsysteem is veel te complex en zelfs onbetrouwbaar: er zijn al drie incidenten geweest waar de bestuurder de melding kreeg: "gevraagde remming niet mogelijk", waarna de enige mogelijkheid is: noodremming door een gat te maken in de LAR. Ze patineren ook meer dan gelijk welk ander materieel als het begint te miezeren en er zit een gevoelige vertraging op de remkraam, vooral bij lage snelheden.
Ik zou het graag bevestigd zien. Het is een feit dat ze (Siemens) met de reminstallatie bij de nieuwste ICE van DB serieus hebben lopen knoeien, maar of en in welke mate dat invloed heeft op een compleet andere serie? Ik ben sceptisch.
Ook bij het koppelen en ontkoppelen gaat het voortdurend mis, en koppelen kan niet uitgevoerd worden zonder schok (wat dan weer de koppelingen beschadigt, nog zo'n probleem). De meeste van deze problemen zijn terug te bregen op dezelfde oorzaak: een veel te complexe en storingsgevoelig computersysteem.
Serieus? Zo als reiziger heb ik bij hetzelfde materieel met en zonder schok gehad: als leek dacht ik dat het vaker aan de bestuurder of het weer lag. Zeg je dat je de Desiro niet 'subtiel' genoeg kan besturen?
Ik heb weet van Desiro's die dagen blijven staan omdat ze gewoon niet kunnen weggesleept kunnen worden (oa een Desiro die drie dagen in Nijvel heeft gestaan op spoor A, van woensdag tot zaterdag).
Is dat A) een probleem? B) een goede reden voor? Die dingen zijn nog in garantie, ik kan me voorstellen dat in bepaalde gevallen gewacht moet worden op Siemens of een derde onafhankelijke?
Ik heb ook gehoord van mensen in de atelier dat ze zeer slordig en goedkoop afgewerkt zijn, en ze kloegen onder andere over de slechte isolatie van de leidingen, maar dat verhaal is maar van horen zeggen.
Tsjah. Bijna iedereen moet onder relatief hoge druk werken, wie krijgt nog de kans om een kwalitatief zeer hoge afwerking te maken? Veel dingen worden in elkaar geklikt of geschoven met het idee dat je nadien een compleet element vervangt bij problemen. Ik vraag me ook af met wat die kennissen (?) van je vergelijken?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Kika let op Stijn91 haalt deze info van een ander forum waar ze ook maar door iemand gepost zijn zonder enige degelijke bron of bewijzen. Ik heb van de meeste van die zaken geen of weinig last. Een deel van die zaken kwamen voor als kinderziekte (de deuren) maar zijn nu grotendeels weggewerkt.
Dat een trein meerdere dagen blijft staan na een incident kan meerdere redenen hebben. In het begin kende amper een handvol bestuurders een desiro, het is dus niet dat je op dergelijke momenten met de vingers kan knippen om een defect geraakte trein zomaar weg te halen. Heden mag dat niet echt meer voorvallen aangezien in de meeste depots bijna iedereen opleiding heeft gekregen van de desiro.
Eimai
Berichten: 801
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Eimai »

kika schreef:
Ook bij het koppelen en ontkoppelen gaat het voortdurend mis, en koppelen kan niet uitgevoerd worden zonder schok (wat dan weer de koppelingen beschadigt, nog zo'n probleem). De meeste van deze problemen zijn terug te bregen op dezelfde oorzaak: een veel te complexe en storingsgevoelig computersysteem.
Serieus? Zo als reiziger heb ik bij hetzelfde materieel met en zonder schok gehad: als leek dacht ik dat het vaker aan de bestuurder of het weer lag. Zeg je dat je de Desiro niet 'subtiel' genoeg kan besturen?
Probleem met de desiro's is dat we er tegen een vrij hoge snelheid moeten inrijden want als we te traag rijden komt de vasthoudrem tussen (die zorgt dat we stil blijven staan als we niet rijden) en staan we dus weer stil nog voor we gekoppeld hebben. Vergeleken met andere stellen geeft het dus wel een hardere schok.
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door hmmm »

Eimai schreef:
kika schreef:
Ook bij het koppelen en ontkoppelen gaat het voortdurend mis, en koppelen kan niet uitgevoerd worden zonder schok (wat dan weer de koppelingen beschadigt, nog zo'n probleem). De meeste van deze problemen zijn terug te bregen op dezelfde oorzaak: een veel te complexe en storingsgevoelig computersysteem.
Serieus? Zo als reiziger heb ik bij hetzelfde materieel met en zonder schok gehad: als leek dacht ik dat het vaker aan de bestuurder of het weer lag. Zeg je dat je de Desiro niet 'subtiel' genoeg kan besturen?
Probleem met de desiro's is dat we er tegen een vrij hoge snelheid moeten inrijden want als we te traag rijden komt de vasthoudrem tussen (die zorgt dat we stil blijven staan als we niet rijden) en staan we dus weer stil nog voor we gekoppeld hebben. Vergeleken met andere stellen geeft het dus wel een hardere schok.
Eerder dat de koppelingsmodus (die verplicht te gebruiken is...) nogal vlotjes wilt (in)rijden. Lijkt mij ook een kwestie van software dat die vasthoudrem dan niet zou tussenkomen. In ieder geval heb je nu als bestuurder weinig in de pap te brokken of je al dan niet zacht koppelt. Jammer, naar mijn idee doen bestuurders dat koppelen in 99% van de gevallen zachter dan de koppelingsmodus van de Desiro.

In verband met de problemen die gequote worden, kan ik mij wel vinden in de ergernis die de hele computersturing veroorzaakt. Op alles, maar dan ook alles, zit een erg storende vertraging. Van het bedienen van de waakzaamheidsinrichting en punten tot remmen. Overal moet die computer eerst erg lang over nadenken voordat hij doorheeft welke handeling je gedaan hebt.

Toch maf dat de waakzaamheidspedaal in een oud rood klassiek stel (voor mij) een stuk fijner werkte, gewoon omdat die tenminste onmiddellijk reageert op wat je doet. Deze week nog een tussenkomst van de waakinrichting gehad omdat ik zogezegd niet tijdig gereageerd had, echter had eens gedrukt op de tractieremkruk en 2x de pedaal gelost.... Als je té vlot bent heeft dat onding zelfs nog niet door dat je iets gedaan hebt.

En het remmen ben ik nog niet aan uit. Ondanks dat ik al een heleboel ritten met desiro's gereden heb, blijft het remmen tegen lagere snelheid ergerlijk. Geef mij, om aan een perron te stoppen van 50-60km/u tot 0 maar een Break. Naar mijn gevoel heeft die bij die snelheid een kortere remafstand. Of toch zeker voorspelbaarder en een stuk directer qua reactie.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Een break?? Als je nu had gezegd eenmr80 was ik deels akkoord gegaan maar niet met een break. Als de elektrisch rem het niet wil doen zie je daar uw remafstand ook wel vergroten. Zeker belangrijk bij hogere snelheden om de gevraagde remming dan aan te passen. Volgens mij ligt het bij een Desiro vooral aan het feit dat het een totaal andere remwerking heeft omdat hij grotendeels op de motoren alleen remt en pas op het laatste moment pneumatisch overneemt. Geeft een compleet ander gevoel. Bijkomend heb je nog uw remhendel die 1001 standen heeft daar waar break, mr96 en sprinter impulsremkranen hebben.
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door hmmm »

Ik denk dat je mr86 bedoelde te typen (sprinter).

Je hebt zeker gelijk dat het al dan niet functioneren van de reostatische rem bij breaks een grote invloed heeft op de remweg. Toch stoort (mij) dat een stuk minder dan het remgedrag van een desiro. Ook als ik met een desiro zuiver pneumatisch rem blijft die ergerlijke vertraging aanwezig.

Het verschil in remkraan (impuls vs standen) zal psychologisch ook wel schelen :).
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trein30 »

Vandaag gespot op lijn 161: stellen 08099 & 08100. De twee reden apart diensten in verschillende combinaties (08100 met 08061 + 08524 op L6558, en later met 08010 op L6567; 08099 alleen op L6288)
AfbeeldingAfbeelding
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Steven schreef:
Stijn91 schreef:Tegen wanneer moeten alle Desiro's geleverd zijn? Als april 2015 de deadline is dan zitten ze er een stuk of 30 achter.

http://mobilite.wallonie.be/files/polit ... 0-Apex.pdf
Ze hebben zelfs meer achtergestaan denk ik, ik denk dat er al een serieuze inhaalbeweging is gemaakt. Benieuwd of ze het halen of niet. Heb afgelopen week nog 08097 en 08098, beide aan elkaar gekoppeld.
Er is inderdaad een inhaalbeweging gemaakt. Als het zo doorgaat, zal het origineel schema gehaald worden.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Stijn91 schreef:
Die Disero®'s zijn inderdaad gebouwd voor omnibussen en RER's mee te doen en de NMBS gebruikt ze deels verkeerd, tot daar ga ik met U mee. Dat het interieur op niets trekt is inderdaad de keuze van degene die de treins besteld heeft. Maar op technisch vlak zijn ze veel te complex en volstrekt onbetrouwbaar, en dat is de verantwoordelijkheid van Siemens®. Als er ergens een deur of een marchepied hapert blijven ze staan, en de deuren haperen dikwijls! Ja, méér dan de deuren van de M6'en tegenwoordig. Ook het remsysteem is veel te complex en zelfs onbetrouwbaar: er zijn al drie incidenten geweest waar de bestuurder de melding kreeg: "gevraagde remming niet mogelijk", waarna de enige mogelijkheid is: noodremming door een gat te maken in de LAR. Ze patineren ook meer dan gelijk welk ander materieel als het begint te miezeren en er zit een gevoelige vertraging op de remkraam, vooral bij lage snelheden. Ook bij het koppelen en ontkoppelen gaat het voortdurend mis, en koppelen kan niet uitgevoerd worden zonder schok (wat dan weer de koppelingen beschadigt, nog zo'n probleem). De meeste van deze problemen zijn terug te bregen op dezelfde oorzaak: een veel te complexe en storingsgevoelig computersysteem. Ik heb weet van Desiro's die dagen blijven staan omdat ze gewoon niet kunnen weggesleept kunnen worden (oa een Desiro die drie dagen in Nijvel heeft gestaan op spoor A, van woensdag tot zaterdag).
Ik heb ook gehoord van mensen in de atelier dat ze zeer slordig en goedkoop afgewerkt zijn, en ze kloegen onder andere over de slechte isolatie van de leidingen, maar dat verhaal is maar van horen zeggen.



Iemand een idee of dit allemaal klopt of toch enkele zaken?
Een aantal zaken zijn opgeblazen verhalen, zonder objectieve bevestiging.
Een aantal zaken liggen niet aan het materieel, maar aan een gebrek aan goede kennis van het personeel.
Een aantal zaken hebben echter een grond van waarheid. Er zijn te veel gebreken en slordigheden. Vele niet meteen zichtbaar voor de bestuurder (bv. Steven :wink: ).
En ik moet bijtreden dat men te ver gaat in het informatiseren. De meest triviale zaken worden zo onnodig complex. Functies zijn onverwacht, en eveneens onnodig, aan elkaar gelinkt.

Maar er wordt hard gewerkt om de toestand te verbeteren. Met de deuren gaat het bv. al een stuk beter, om een min of meer publiek zichtbaar voorbeeld te geven.

Ik zou van de gelegenheid willen gebruik maken om meelezend personeel de raad te geven alle vastgestelde gebreken te melden via de gebruikelijke interne kanalen, en dit met zo veel mogelijk nuttige randinformatie, i.p.v. via publieke fora wilde verhalen in het ronde te roepen. Dat laatste zal namelijk niet tot verbeteringen leiden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Ik vrees dat het laatste een beetje ijdele hoop is. Sterke/straffe verhalen hoor je altijd bij de spoorweg en meestal al goed aangedikt eens het verhaal 5 man verder is.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trein30 »

nahoj schreef:Er is inderdaad een inhaalbeweging gemaakt. Als het zo doorgaat, zal het origineel schema gehaald worden.
Inhaalbeweging inderdaad! Vanochtend heb ik de 08102 & 08103 gespot. Dat wil zeggen dat ik in de laatste VIJF dagen de volledige serie 08097 - 08104 al heb gezien, enkel de 08096 ontbreekt (voorlopig) op het appel.
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie