Shrek schreef:
Maar mij lijkt het veel belangrijker een deftige eerste klasse te hebben in deze nieuwe lange-afstandstreinen dan in de Desiros.
sorry maar dat is ook maar een uitleg van zozo:
als treinreiziger betaal je voor je ganse traject eerste klasse, en dit ongeacht het materieel dat je zal tegenkomen.
je zou natuurlijk een gedifferentieerd tarief kunnen invoeren in functie van het materieel dat je krijgt, maar dat zou tot zeer complexe situaties leiden (mss wordt het dan lijden
).
Shrek schreef: pietmol schreef:
voor een p-trein 1 rit heen-terug is gebruik van afgeschreven materieel altijd veel goedkoper dan nieuw nog af te schrijven.
Materieel dat maar 1 keer per dag rijdt moet in even goede staat zijn als materieel dat duizenden kilometers rijdt, dus dat lijkt mij geen verschil te maken.
als de afschrijving van een loc je 85000 per jaar kost (HLE18), dan moet de onderhoudskost van je oude afgeschreven loc van 1 rit per dag (heen-terug) al spectaculair hoog zijn...
Shrek schreef: Dus je geeft al aan dat de nmbs met M4, MS66 en MS80 best snel komaf maakt.
zeker niet, alleen als je renoveert/moderniseert dan moet die modernisatie wel doordacht zijn, en dat is niet of onvoldoende gebeurd bij M4, MS66, MS80, M5,...