De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Beesty »

Terminus schreef:Misschien wordt de eerste oefening voor SPC/Securail dan (indien het daadwerkelijk die stellen zijn die als oefenmaterieel voorzien zijn) het betrappen van graffitispuiters ;-)?
Dan kan je beter gaan "oefenen" in Vorst-Rijtuigen .. Resultaat gegarandeerd :D
Maar verder zijn het inderdaad 2 afgedankte klassiekjes als Oefenterrein op afgesloten spoor.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door loic1811 »

Rond 10u30 stonden er toch 3 mannen met borstels en emmers in de bundel van Ruisbroek . Vermoedelijk zullen ze de graffiti eraf halen van de stellekes
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Trein30 »

Kan er iemand soms met zekerheid zeggen welke stellen dat eigenlijk zijn? De 222 staat immers op B-Foto als 'gesloopt te Recyclux, Aubange, 09/13'.
AfbeeldingAfbeelding
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

Trein30 schreef:Kan er iemand soms met zekerheid zeggen welke stellen dat eigenlijk zijn? De 222 staat immers op B-Foto als 'gesloopt te Recyclux, Aubange, 09/13'.
207 en 222.
Lukas
Berichten: 1676
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Lukas »

Hoi,

Afgelopen vrijdag was ik in het zuiden van Belgie (Regio Arlon) en ik zag er de laatste overblijvers van de Klassiekske's:

In de werkplaats van Stockem stond stel 204.Bij de sloper in Aubange stonden ook nog de 248 en de 598.Dit duo stond te wachten op hun doodvonnis.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Hoeveel van de roodjes zijn er nu nog heel? En wat is de bestemming van deze afgedankte stellen? Worden ze voor een bepaald doel gebruikt/bewaard?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

Dieselfreak schreef:Hoeveel van de roodjes zijn er nu nog heel? En wat is de bestemming van deze afgedankte stellen? Worden ze voor een bepaald doel gebruikt/bewaard?
204: indien geen interesse voor bewaring => schroot;
207, 222: op korte termijn schroot;
600: bewaard door NMBS patrimonium.
De rest is reeds schroot, of staat op zijn minst op het terrein van een verschroter.
pietmol

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door pietmol »

nahoj schreef:
600: bewaard door NMBS patrimonium.

wat betekent dat "bewaard"?

gewoon aan de kant gezet zoals hij is?
of wordt hij "opgefrist" als bezienswaardigheid? (dan liefst opnieuw in blauwe Sabena livrei, en interieur dat verwijst naar Sabena...)
Terminus
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Terminus »

nahoj schreef: 207, 222: op korte termijn schroot;
Dus dan is dat toch niet het oefenmaterieel?

165 en 219 zijn ook bewaard volgens mij, oefenmaterieel voor de brandweer in Lens (?)
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Ik zat gisteren in stel 655 op de IR q, zowel in het doorgaan als in het terugkeren. Dat stel schokte heel erg bij het aanzetten, maakte veel lawaai tijdens het rijden en reed ook allesbehalve zacht - het schudde heel erg, wat op de tafeltjes stond, dreigde eraf te vallen. In het terugkeren zat ik echter in eerste klasse, daar was het veel beter.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Dat stel schokte heel erg bij het aanzetten, maakte veel lawaai tijdens het rijden en reed ook allesbehalve zacht - het schudde heel erg, wat op de tafeltjes stond, dreigde eraf te vallen.
Dat denk ik bij elk klassiekje van de 600-650 reeks :mrgreen:
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door calabria »

Ik zat gisteren ook op zo'n enorm schokkend klassiekje (vooral bij het versnellen en vertragen), het nummer begon ook met een 6 en het was het eerste stel van trein 2372. Op dat uur verwacht je rustig te kunnen indommelen op de trein maar daar was absoluut geen sprake van op dit ding.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Stijn91 »

calabria schreef:Ik zat gisteren ook op zo'n enorm schokkend klassiekje (vooral bij het versnellen en vertragen), het nummer begon ook met een 6 en het was het eerste stel van trein 2372. Op dat uur verwacht je rustig te kunnen indommelen op de trein maar daar was absoluut geen sprake van op dit ding.
Trein 2372, welke trein was dat?
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door calabria »

Stijn91 schreef:
calabria schreef:Ik zat gisteren ook op zo'n enorm schokkend klassiekje (vooral bij het versnellen en vertragen), het nummer begon ook met een 6 en het was het eerste stel van trein 2372. Op dat uur verwacht je rustig te kunnen indommelen op de trein maar daar was absoluut geen sprake van op dit ding.
Trein 2372, welke trein was dat?
Woops 3 moet een 4 zijn :)
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Op de site van Belrail staan de AM62, AM63 en AM65 nog steeds als "En service". Die site wordt al wel 10 jaar niet meer bijgewerkt.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie